idees slide

Foto: 

cedida

Quan les idees vénen del Camp de Tarragona

5 projectes del territori per exportar
Surtdecasa Camp
,
22/02/2016
Activa't
Sovint tendim a creure que les bones idees vénen de les grans capitals. Lluny d’això, des de Surtdecasa Camp de Tarragona us volem donar a conéixer cinc projectes, impulsats des del nostre territori, que han aconseguit fer-se un lloc en el mercat català i que demostren tot el contrari. Són els projectes personals de creadors del Camp que tenen el km.0 com a element imprescindible. Quan hagueu de comprar, penseu en ells!
1. Calçots en conserva per menjar quan i on vulguis
Un dels productes gastronòmics més nostrats són els calçots, llàstima que la temporada només dura uns quatre mesos. El Xavier Alagarda, mont-rogenc d'adopció, fa quatre anys estava fent una calçotada amb uns amics estrangers i, en acabar, els turistes van lamentar no poder-se endur calçots al seu país. Així és com es va encendre la bombeta d’Alagarda: faria calçots en conserva perquè es poguessin consumir en qualsevol part del món a qualsevol època de l’any. Es va passar tres anys investigant com havia de desenvolupar el projecte i es va associar amb Arran de Terra, una empresa hortícola del territori que produeix un milió de calçots a l’any. El resultat és un pack ben curiós que inclou un pitet, un pot de calçots i salsa de calçots per acompanyar-los. Els preus poden anar des dels 8 als 18 euros en funció del pack que s’esculli. L'empresa Sent la Terra va sortir al mercat ara fa un any, i durant la seva primera temporada va elaborar 5.000 pots que es van distribuir per tot Catalunya. Aquest 2016 ha quintuplicat la producció. Aquells que els han provat diuen que no és exactament el mateix que fer una calçotada al tros, però que, quan no es disposa dels elements necessaris per fer-la, són una opció més que recomanable! Bon profit!
 
 
2. Joves creadors exposats en una mateixa botiga
Si el que vols és lluir un look original, dissenyat i confeccionat per joves talents del nostre territori, SUPEREGO és la teva solució! Una botiga singular situada a Reus, amb una proposta diferent i creativa, regentada pel guanyador del Premi Millor Jove Dissenyador de Catalunya 2007, Sergi Juanpere. Després de formar-se entre Tarragona, Barcelona i Londres, es va especialitzar en el Coolhunting, o el que és el mateix, en caçar tendències. No és estrany doncs, que la seva botiga sigui un espai on trobar-hi, a més de la seva col·lecció, roba, complements i productes artístics fets per nous creadors o de marques emergents. Només per citar un parell d’exemples, s’hi poden trobar peces de Sitalimón, l’àlter ego de la tarragonina Lidia Monferrer, que també va guanyar el Premi Millor Jove Dissenyador de Catalunya l’any 2004; o de les joveníssimes cambrilenques Mermaid Apparel. Tenen entre 19 i 22 anys i fan camisetes amb originals il·lustracions serigrafiades a mà, diuen que l’essència de la marca no són només els seus productes sinó la filosofia que la mou. ‘Be what you are’, el seu eslògan. SUPEREGO és també el petit laboratori del Sergi, un taller que posa a disposició de qui ho necessiti per a dur a terme els seus projectes creatius.
 
 
3. Tota mena de productes de la terra, a un sol clic!

Comprar una estelada o una samarreta independentista a principis del segle XX no era una tasca senzilla, sobretot si no vivies en una gran ciutat i, ja no diguem, si eres del País Valencià o de les Illes. Va ser precisament això el que va empènyer als socis d’Avellana Digital a impulsar, l’any 2003, ProductesdelaTerra.cat. Una empresa de comerç electrònic de marxandatge relacionat amb la cultura catalana que, a hores d’ara, abasta més de 4.000 referències. S’hi poden trobar productes de tot tipus: jocs, DVD, música, begudes, complements, banderes, o tot tipus de productes tèxtils. Han sabut connectar amb els catalans gràcies al seu sentit de l’humor i ironia, amb productes que han revolucionat el mercat com les samarretes amb el lema ‘De gran vull viure en un país lliure’ o d’altres més gamberres que diuen ‘No em toquis els pebrots’. Pel que fa a samarretes, distribueixen creacions d'altres i també que porten dissenys de la casa. Amb l’auge de l’independentisme i de les mobilitzacions massives van facturar durant el 2012, un 25% més respecte a l’any anterior. Les vendes s’han anat multiplicant fins que l’any passat van començar a notar un lleu descens d’aquest tipus de productes. No els preocupa gaire, una vegada més sabran adaptar-se a les necessitats del mercat gràcies a l’àmplia gamma de productes de què disposen.
 
 
4. La joguina que revoluciona el món casteller
En només quatre anys El Nan Casteller ha aconseguit guanyar-se un lloc entre les joguines de referència fetes a Catalunya. Joves creadors del Camp de Tarragona es van proposar tirar endavant un joc de construccions de fusta natural, on l’objectiu és construir castells com més alts millor. El joc el formen peces de diverses mides i posicions, i això permet que la canalla pugui recrear models reals de castells i aprendre el funcionament d’aquesta tradició catalana de forma lúdica i divertida. Pels més fanàtics dels castells, l’empresa ofereix la possibilitat de personalitzar el joc amb el color de camisa de cada colla. El pack de quaranta peces, amb el que es poden fer pràcticament tots els castells que avui dia es porten a plaça, té un cost de 39,95 euros. Si ho preferiu, també se’n poden trobar de més assequibles com un pilar de cinc per 12,95 euros. Després de l’èxit de la iniciativa, l'empresa ha decidit ampliar la seva gamma de productes relacionats amb el món casteller amb trencaclosques, imants o complements per costumitzar els teus nans de fusta. El Nan Casteller ha guanyat, entre d’altres, el premi Ibertoy, a la millor joguina de l’any 2014 en la categoria de construcció, i és un producte recomanat per l’hospital pediàtric Sant Joan de Déu.
 
 
5. Videodansa d'aquí projectada arreu del món
La vallenca Marta Arjona té, a banda dels castells, dues grans passions: la dansa i les creacions audiovisuals. És fàcil, doncs, entendre que aprofités la primera oportunitat que li va passar per davant per unir-les i fer el seu primer projecte de videodansa. Era per una pràctica de tercer de comunicació audiovisual, i des d’aleshores no s’ha separat de la seva càmera. Ha creat la productora DansPXL amb la que treballa intensament per fer-se un lloc en el sector. Busca explicar històries quotidianes a través de la dansa i el moviment, i donar visibilitat als ballarins i les ballarines del nostre territori. Per fer-ho, intenta cuidar molt els ambients en què rodarà, sempre són llocs propers i que tenen algun significat per les ciutats o pobles en què s’enregistra. Les videodanses d’Arjona han estat seleccionades en diferents festivals nacionals i internacionals, el darrer dels quals és el prestigiós Loikka Dance Film Festival que el mes d’abril la portarà a Finlàndia. Una de les coses que més li agrada de la seva feina és la funció divulgadora que té, ja que el suport audiovisual ha permès que gent que habitualment no va a veure dansa en un teatre ho faci gràcies a Facebook o YouTube. Aquí pots llegir una entrevista que li vam fer a la Marta Arjona ara fa tot just uns dies.

 

 
 
 

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar