Foto:

cedida

Cristians contra sarraïns

Reviu des de dalt de la bici els enfrontaments a les muntanyes de la serra de Prades del segle XII
Ricard Buigues
01/04/2015
El so de les espases, els renills i esbufegades dels cavalls i els crits dels comandaments ja no s’escolten al coll de la Batalla. Va ser un punt estratègic entre les inhòspites muntanyes de la serra de Prades i la línia de costa. Les llegendes situen en aquest punt un dels grans enfrontaments entre cristians i sarraïns, a finals del segle XII, durant la reconquesta. La ruta d’avui ens portarà a aquest indret després de desafiar la nostra condició física pujant el coll de Sant Joan.

RUTA: Reus – Almoster – Coll de Sant Joan – Coll de la Batalla – L’Aleixar – Maspujols – Riudoms – Reus.

El Coll de Sant Joan, un dels ascensos més respectats pels amants de la bicicleta de muntanya del territori, fa que el recorregut sigui molt exigent.

Coll de Sant Joan

Les primeres pedalades ja mostren que avui tindrem l’oportunitat de notar els efectes negatius de la gravetat aplicats a la bicicleta. Però, com apunta aquella dita popular “tot el que puja també baixa”. El desgast de l’ascens tindrà la seva recompensa quan comencem a volar en les baixades. Arribarem als peus del Coll de Sant Joan pel Camí dels Estepans, una via que connecta la urbanització del Picarany i la part més alta d’Almoster.

La ruta es torna més dura quan canviem el paviment encimentat pel de terra amb trams molt pedregosos i algunes arestes de pissarra que ens obligaran a tenir els ulls posats a terra durant gran part de la pujada. Són 4 quilòmetres amb un desnivell total de 350 metres. A partir d’aquí gairebé tota la ruta és en descens. La primera baixada és de les més espectaculars. No és tècnica i la terra esponjosa i humida que habitualment hi trobem ens facilita la maniobrabilitat de la bicicleta en les corbes.

Coll de la Batalla

El descens acaba al Mas del Serra, a tocar de la TP-7013, una carretera poc utilitzada que ha trinxat aquest espai natural, segurament, per satisfer l’egocentrisme d’algun polític. Estem obligats a fer un tram d’aquesta carretara per arribar al punt més alt del Coll de la Batalla (462m). Alguns escrits apunten que aquest va ser l’escenari de l’enfrontament entre Albert de Castellvell i els sarraïns (paraula introduïda a l’edat mitjana per l’església cristiana per a desprestigiar als àrabs). La data de la batalla se situa entre el 1162 i 1170. Les muntanyes de Prades van ser un dels últims reductes dels sarraïns que van quedar aïllats d’Al-Andalús perquè Ramon Berenguer IV ja havia conquerit tots els territoris del voltant. Un altre dia parlarem de Siurana, l’últim castell àrab que va caure a la zona.

Descens

El camí de Prades (GR-172) ens conduirà fins al Mas de Borbó. En aquest punt girarem a la dreta per iniciar un altre descens trepidant pel Mas del Garrut. Entrarem i sortirem a l’Aleixar (formava part del valiat sarraí de Siurana) creuant la riera de la Mussara. Un camí d’horta i bosc ens durà fins a l’inici de la Riera del Salt pel “Collet” i la “Creueta”. Seguirem el curs de la riera fins a Riudoms on enllaçarem amb el camí dels Molins Nous direcció a Reus.

>> Descarregueu-vos la ruta clicant aquí.

(Article publicat a http://biketirant.wordpress.com)