Albarca

Foto:

Ricard Buigues

El Montsant, muntanya d'eremites

En bicicleta per la cara nord de la Serra de Montsant
19/11/2014
Agafar altura, aturar-se i respirar. Escoltar el silenci. Això ens ofereix l’exigent Montsant. Els senderons i corriols ens conduiran per un terreny escarpat, on els cingles polits pel pas del temps oculten refugis per a l’ànima. La serra encara manté l’essència que, anys enrere, la va convertir en una muntanya d’eremites.

RUTA: Cornudella de Montsant – St. Joan del Codolar – Mare de Déu del Montsant – Sta. Magdalena – St Antoni – St. Bartomeu – Ulldemolins – Albarca – Mas d’en Lluc – Cornudella.

Recorregut exigent que transita sobretot per la cara nord de la serra. La gran quantitat d’ermites que ens trobem al nostre pas mostren el misticisme d’aquesta muntanya que rep el nom de les construccions eremítiques del segle XII. Aquesta vegada tocarà baixar més d’una vegada de la bicicleta. Val la pena.

La Llisera
Sortim de l’aparcament de Cornudella i enfilem el camí cap a l’ermita de Sant Joan del Codolar. Just abans d’afrontar l’últim tram ens trobarem Sant Joan Petit. Alguns el coneixen popularment com “el del quinto” perquè està amb el dit aixecat com si demanés una cervesa. Els xiprers marquen l’arribada a Sant Joan del Codolar on viu la Montserrat Domingo, l’última anacoreta de la serra. Seguirem pedalant pel senderó de La Llisera. Cal extremar la precaució perquè el camí és estret i està delimitat per un terreny molt escarpat. Acabarem l’aproximació a Albarca enllaçant amb l’antic camí ral que unia Reus i Lleida. El traçat també forma part del Camí dels Cartoixans.

Mare de Déu de Montsant
Agafem aire per afrontar l’ascens més important de la ruta que ens conduirà a l’Ermita de la Mare de Déu de Montsant, als peus de la Roca Corbatera. Les vistes que hi ha al punt més alt del nostre recorregut (1.027m) són la recompensa al nostre esforç. Aquest és un bon moment per menjar alguna cosa abans d’iniciar el descens.

Fraguerau i Sant Bartomeu
Seguim direcció Ulldemolins buscant el camí paral·lel del riu Montsant. Creuem l’ermita de Santa Magdalena i Sant Antoni abans d’entrar al congost de Fraguerau. Som insignificants en mig dels cingles de pedra arrodonida que fan d’aquest indret un lloc únic. La vegetació s’intensifica fins al punt d’haver d’anar apartant algunes branques que s’entrecreuen als senderons. Abans d’arribar a l’amagada ermita de Sant Bartomeu haurem de creuar un pont penjant de fusta que ens farà aflorar tot l’imaginari aventurer de la nostra infantesa.

Tornada per Ulldemolins
Arriba el moment de tornar cap a Cornudella. De Sant Bartomeu seguirem el mateix camí (GR-65-5) fins a l’ermita de Sant Antoni. Continuarem el descens fins a Ulldemolins per carretera. A partir d’aquí toca iniciar l’ascens fins a Albarca on trobarem un refugi de muntanya i l’església romànica de Sant Vicenç Màrtir. Continuarem en descens fins al Mas d’En Lluc, un centre dedicat a la rehabilitació de drogodependents. Enllaçarem una sèrie de senderoles divertits i amb poca dificultat tècnica que ens conduiran fins a Cornudella, el punt final d’aquesta ruta de poc més de 45 quilòmetres. Arribem amb la sensació d’haver pogut fer un tastet de tot el que ens pot arribar a mostrar aquesta serra: refugi d’anacoretes, escenari d’aventures i espantaocells de la nostra rutina diària.

>> Descarregueu-vos la ruta clicant aquí.

(Article publicat a http://biketirant.wordpress.com)