Foto: 

Cedida

"Hem après a estimar un producte que fins ara només era de consum, el vi"

Estudiants de Periodisme de la URV s'endinsen al Priorat amb l'edició d'un reportatge d'enoturisme
Ruth Troyano (Vidirecte.cat)
,
17/09/2013
Menjar i beure
DO Enoturisme és el títol del reportatge audiovisual de 6 estudiants de 3r de Periodisme de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona. Amb la idea de crear un producte innovador com a treball final per a una assignatura, van decidir endinsar-se en aquest nou sector d'activitat que al Priorat està agafant volada darrerament. El passat 12 d'agost van presentar el document en un acte al Castell del Vi de Falset i van poder exposar davant dels assistents com el vi els ha obert les portes a un nou món, a través de testimonis apassionats i productes de qualitat que han pogut tastar. L'Hotel-Hostal Sport, la Cooperativa Falset Marçà, Cellers Scala Dei, Priorat Enoturisme i el bloc Vi·Moments·Persones són l'eix del reportatge elaborat per Lluïsa Bertran, Núria Burgés, Arnau Castro, Alba Cerezo, Aleix Figueras i Pablo Latorre. Els entrevistem per conèixer el producte enoturístic que han descobert al Priorat i que els ha valgut un excel·lent de nota.
 
- Què us va decidir a fer un reportatge d'enoturisme?
Bé, tot sorgeix d'una pràctica final d'una de les assignatures de 3r de periodisme on havíem de fer un reportatge audiovisual en grup. Hi havia moltes idees sobre la taula però, volíem fer un reportatge innovador, tractant un tema que no s'hagués tocat mai i que, alhora, ens permetés jugar amb les imatges, els sons... I l'enoturisme, la cultura del vi... ens ho donava. En el moment en que va sorgir la idea, no vam dubtar-ho, calia tirar-ho endavant.
 
- Per què a la comarca del Priorat?
Primer de tot, per comoditat, havíem de combinar les gravacions amb les classes i no podíem desplaçar-nos gaire lluny. Així que, vam plantejar-nos territoris vitivinícoles propers a la zona de Tarragona i, el Priorat és un territori proper i que ens donava tot el que nosaltres estàvem buscant -paisatge, història, tradició, passió... Alhora, va haver-hi una persona que ens va ajudar molt amb la producció d'aquest reportatge i ens va recomanar alguns llocs clau per a poder entendre la cultura del vi, ens va donar les claus per a poder obrir totes les portes de la immensitat d'aquest món que, en part, era força desconegut per a nosaltres.
 
- Què us heu trobat en aquesta regió vitivinícola?
Una de les coses que més ens ha agradat és la passió de tots els testimonis amb qui hem pogut parlar, una passió que s'encomana i que ens ha transmès tot el que, posteriorment, nosaltres hem volgut plasmar al nostre reportatge. D'altra banda, ens hi hem trobat un territori fantàstic, que ofereix tot el que un audiovisual d'aquestes característiques necessita, lluminositat, color, bellesa, pau i tranquil·litat... I, per últim, uns productes d'una qualitat excel·lent, on es pot copsar la passió i la tradició en el si d'una copa.
 
- Si haguessiu de definir en una frase les experiències que vau tenir quines serien?
Una experiència enriquidora, molt enriquidora, i apassionant -hem aprés molt i hem aprés a estimar un producte que per a nosaltres era únicament de consum.
 
- Penseu que el periodisme cobreix en tota la seva amplitud el sector del vi català?
Quan un s'asseu davant l'ordinador a fer recerca al voltant del món del vi -cellers, vinyes, cooperatives...- se n'adona que és un territori immens, que no pot acabar de digerir en una sola ullada. Això, suposem, que és el que passa amb el periodisme, no és capaç d'abastir tot el sector del vi català. Tot i així, és un sector molt estimat al nostre país i se li ofereix una cobertura mínima per a mostrar-lo al ciutadà.
 
- Si haguéssiu d'imaginar un mitjà de comunicació nou per abordar l'enoturisme a Catalunya, quin i com seria?
És força complicat perquè, com dèiem, és un àmbit molt ampli i que necessitaria una bona quantitat de recursos. Tot i així, ens imaginem un mitjà on-line, que pogués oferir l'actualitat mitjançant notícies, reportatges, entrevistes... i, alhora, amb un petit canal de vídeo on poder ampliar tot el que es va tractant amb imatges, amb testimonis...
 
- Sou consumidors de vins catalans? Què penseu que fa falta fer per incentivar-ne el seu consum?
Sí, i des que vam realitzar el reportatge encara els valorem més.
Creiem que el que s'està fent ara, és el que feia falta fa un temps per a donar a conèixer el producte. Ara mateix, s'estan duent a terme una gran quantitat d'activitats per tal de donar a conèixer, no tant sols el producte, sinó d'on prové, qui el fa, com ho fa... i això, fa que la gent, quedi captivada i s'incentivi el consum. Feia falta una base sòlida per a que la gent s'adonés de tot el que té al seu voltant.
 
- Un vi per celebrar la projecció del reportatge?
Mmm... complicat! El reportatge el vam presentar al Castell del Vi a principis de juliol i feia força calor, així que, per celebrar la projecció ens quedem amb un producte que vam tastar durant la gravació, el vermut blanc de la Cooperativa Falset Marçà ben fresquet.
 
- Quina nota vau treure?
Un 9,5! N'estem molt satisfets, l'objectiu era fer-ho el millor possible. Ens agradava el tema, teníem uns testimonis que donaven vida al reportatge i quan vam anar a muntar i vam veure les imatges de recurs, increïbles, vam decidir treballar més encara i fer un muntatge com es mereixia.
 
- Penseu comercialitzar el producte?
La idea és, ara per ara, donar-ho a conèixer. Estem plantejant-nos fer una segona presentació a la zona de la Costa Daurada -Torredembarra, Roda de Berà...-. D'aquesta manera, la gent coneix el producte mentre nosaltres els l'expliquem, els mostrem les raons del perquè de tot plegat i, alhora, veiem les reaccions. Potser, més endavant, podríem comercialitzar-lo per a que es pogués veure en algun mitjà de la zona.
 
- On es pot consultar el vídeo?
Canal Reus TV ha emès el reportatge de la presentació i la idea és tenir-ho també en obert a YouTube.
 
- Per què vau optar de fer-ho sense veu en off només deixant parlar els protagonistes?
La nostra idea era innovar, fer quelcom diferent al que s'havia fet o s'estava fent. Vam veure molts exemples i, la majoria, tenien veu en off i vam dir “podríem fer que tot parlés -testimonis, paisatges, música...-” i és que, tot el muntatge parla per si sol, no falta una veu en off que ho il·lustri. Alhora, d'aquesta manera donem més força i protagonisme a les persones que hi apareixen i més valor al que diuen.
 
-El millor maridatge per a un periodista és...
Doncs les col·laboracions que hem tingut, ens han permès descobrir grans vins com el Syrah de la Cooperativa Falset Marçà i l'Scala Dei negre 2012. Productes de molta qualitat amb els que podríem celebrar, com vam fer el dia de la presentació, la fi d'un projecte periodístic.
 
 
(Article publicat a Vidirecte.cat)

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar