dilluns, 30 gener, 2017
Opinió

Com evitar l'assetjament infantil i juvenil?

"És bo també donar força als alumnes que poden detectar un assetjament fent veure la importància i el lideratge de qui el defensa per sobre del qui assetja i també del qui ho veu i hi participa, o bé calla"

Prevenció és la paraula que millor defineix el que entre tots i totes podem fer per a minimitzar l'efecte d'aquest problema que creix cada dia. Prevenció, prevenció, prevenció i prevenció.

Recuperar la connexió amb els adolescents
En l'època de la tecnologia pensem que les persones som ja biòniques, és a dir, tenim un nou apèndix corporal conegut com a telèfon intel·ligent. La primera de les mesures té a veure precisament amb l'ús que fem d'aquest enginy, tan útil a vegades però tan invasiu en d'altres. Una de les conseqüències més importants és l'aïllament que provoca en les relacions personals. Totes. De fills a pares, però també de pares a fills. I també entre ells, entre amics i amigues, clar.  Davant d'un possible assetjament, la millor solució és parlar. Parlar abans. Parlar quan es detecten els primers indicis i parlar, clar, també quan l'assetjament ja és un fet. La importància del parlar és un contrapunt bàsic al món virtual que els infants i adolescents tenen creat. Si no hi posem de la nostra part, totes les seves referències vénen d'aquest àmbit, fins al punt que arriba un moment que és gairebé impossible mantenir una conversa, ja que molts pares i mares desconeixem la terminologia, els codis i els missatges encriptats que utilitzen. Aquest factor ens fa perdre credibilitat i, el que és més important, el rol de referents dins de l'estructura familiar.

El telèfon mòbil és una eina d'assetjament per ell mateix i un agreujador important d'alguns casos. El fet més greu és que l'assetjament via mòbil no s'atura mai i es pot multiplicar per molt. I cal afegir-hi un darrer factor determinant. Un insult, un greuge, una frase agressiva escrita es pot rellegir i l'efecte és permanent i multiplicador. Ja que parlem de l'assetjament via telèfons mòbils -conegut com ciberassetjament- cal esmentar també per la seva gravetat el que s'ha batejat com a "sexting". Aconseguir imatges d'un company o companya despullat i fer córrer aquestes imatges per les xarxes o bé fer-les servir per a fer xantatge a la víctima. Tot comença amb un joc via Whatsapp o bé Snapchat o Skype on, entre jocs, bromes i intercanvis s'arriba a aconseguir la foto pretesa de l'altra persona. A partir d'aquí pot començar un dels assetjaments més durs i humiliants que els nostres infants i adolescents poden patir.

Bullying

Potenciar un bon diàleg
De pares a fills. Fonamental recuperar el paper de referents dins l'estructura familiar. Buscar espais per poder parlar obertament de temes concrets, pel que ens ocupa ara, de l'assetjament. Explicar als fills o filles la gravetat d'alguns dels casos sobretot, i de manera fonamental. Abans que l'assetjament es produeixi, és a dir, abans que els rols d'assetjador i assetjat quedin repartits. 

Entre pares. Just pel fet que comentàvem abans, és molt important parlar entre pares abans que es produeixi el fet de l'assetjament per pactar com actuarem en cada cas, segons el nostre fill o filla esdevingui assetjat o assetjador. Seria com definir les regles del joc abans de començar la partida. Pensem que aquí les Ampes de les nostres escoles hi poden tenir un paper fonamental convocant trobades per parlar d'aquest tema i la seva possible prevenció.

Entre educadors i alumnes i entre els mateixos alumnes. És bàsic que a l'escola es parli obertament de l'assetjament, ja que és, majoritàriament, el seu territori preferent. També fonamental estar alerta de quan es comença a produir un assetjament i haver establer prèviament uns protocols d'actuació. Per últim, oferir possibilitats als alumnes per explicar que estan patint un assetjament, just quan aquest comença, de manera que puguin mantenir la seva privacitat. Una bona mesura és posar al seu abast una bústia de correu electrònic que arribi a l'escola/educadors on s'hi puguin adreçar de manera segura. Finalment, donar l'ajuda que calgui a l'assetjat, però també a l'assetjador, ja que és molt segur que aquest tingui una mancança d'algun tipus, que és la que el fa actuar d'una determinada manera. És bo també donar força als alumnes que poden detectar un assetjament fent veure la importància i el lideratge de qui el defensa per sobre del qui assetja i també del qui ho veu i hi participa, o bé calla. També minimitzar, sempre que sigui possible, el valor de la competitivitat per la competitivitat. Un món de millors i pitjors, de guanyadors i perdedors tan sols porta a un món d'injustícies i desigualtats.

Com deia la cançó 'Mots' del grup Esquirols "queda molt per dir, queda molt per fer..." Tan sols voldríem, per acabar, posar tota la força sobre els valors de l'estima i el respecte entre les persones i - molt important - l'assumpció de les diferències entre nosaltres. Per algun o altre motiu, tots som diferents i cal erradicar els patrons de suposada estandardització sobre els quals s'alimenta l'assetjament. Parlem sense vergonya amb els nostres fills d'amor i haurem posat la primera llavor no tan sols per a la prevenció de l'assetjament sinó també per a una societat millor i més justa.
 

Pep Valls
Projecte MARTA (Mirar Analitzar Respectar Treballar Aprendre)