Exposició 'Ports i mans'

Foto: 

Cedida
Exposició 'Ports i mans'

“Aquesta experiència trenca amb els cànons tradicionals de la cistelleria”

Laia Aleixendri reflexiona sobre l'exposició “Ports i Mans” del Mas de Barberans
Roman Aixendri
,
06/11/2014
Arts
Passejaria per tots els racons de les Terres de l'Ebre i encara no en sabria prou de la meva terra. I això és motiu d'alegria perquè els nous descobriments ens porten més enllà de nosaltres mateixos. Aquesta és la voluntat del projecte “Ports i Mans” dels artistes cistellers Tim Johnson i Mònica Guilera, un projecte impulsat pel Museu de la Pauma del Mas de Barberans que culmina els esforços dels darrers anys per donar una projecció internacional a la recuperació de les fibres vegetals com a patrimoni cultural local. “Ports i mans” - que és una exposició, però també un projecte digital - recull l’experimentació - i posterior creació - d'aquests dos artistes a partir de la vegetació de l’entorn més immediat al poble - la plana i el Port - durant les quatre estacions de l'any, el temps en què Johnson i Guilera han estat fent la residència artística al Mas de Barberans.
"La gran novetat de l'exposició ha estat la utilització de plantes com ara l’iris, la sempreviva o la civada com a nous elements de cistelleria"

Una experiència que no els ha deixat indiferents, com bé exposen en el portal web que exposa tota aquesta recerca. “L’entorn natural i humà de Mas de Barberans proporciona un contrast molt fort amb el meu paisatge matern a Anglaterra”, diu Tim Johnson. “Espero que aquesta connexió que ara sento per aquest paisatge sigui evident en aquest grup de peces, i no tinc cap dubte que la seva influència estarà amb mi durant anys”, exposa. Per la seva part, Mònica Guilera afirma que “el projecte m’ha donat el temps i l’espai per experimentar lliurement amb una gran varietat de materials vegetals més enllà de les tècniques de cistelleria tradicional catalana. Aquest procés ha canviat la manera en què em miro els materials i ara sento la llibertat per experimentar amb materials al meu voltant de manera oberta i amb recompenses creatives”.

La gestora de Patrimoni Cultural municipal, Laia Aleixendri, ens explica els detalls d'aquesta mostra que es pot visitar fins al dia 31 de desembre al Museu de la Pauma de Mas de Barberans i que va acompanyada, a partir d'aquest mes, d'aquest projecte virtual on es detalla tota la feina de recerca per a la posteritat.

  • imatge de control 1per1

- Per què heu escollit aquest nom “Ports i mans” per aquest esdeveniment?
Perquè recull els principals agents que intervenen en aquest procés creatiu. D’una banda, un entorn natural proper i ric en biodiversitat. I de l’altra, l’experiència de dues persones avesades al treball manual amb elements vegetals. Aquesta interacció trenca totalment amb els cànons vuitcentistes establerts per la cistelleria tradicional, quant a materials, tècniques i també formes. Aquesta confluència artística permet gaudir d’una exposició molt personal i plena de matisos.

- Quins aspectes són rellevants en les escultures vegetals?
Potser no és una qüestió de rellevància sinó de gust. Crec que és un error entrar en judicis sobre la conveniència o no d’una forma o de la utilització d’un material. Tothom, en funció de la seva experiència personal, té criteris per decidir si una escultura és o no del seu gust. Si bé és cert que hi ha factors com el preu o el nom de l’artista que poden influir en aquesta opinió. En qualsevol cas, crec que el gust i la sensibilitat per l’art es viu de formes molt diferents i totes són respectables.

- Com va sorgir la idea de portar artistes internacionals del món cisteller al Mas de Barberans?
Actualment ens trobem en un món totalment globalitzat que ens permet establir llaços més enllà del nostre entorn proper. I el cas de la cistelleria no n’és una excepció. El Certamen Internacional de Fibres Vegetals, organitzat dintre del marc de la Fira d’Artesans del Mas de Barberans, esdevé un reclam cap a tots aquells cistellers que vulguin mostrar al món les seves creacions. Després de vuit edicions, veiem que els participants provenen de llocs tan diversos com Alemanya, Dinamarca, Anglaterra, etc. 

- Ens pots explicar una mica com ha sigut aquest procés de recerca que han portat a terme Mònica Guilera i Tim Johnson?
El procés creatiu s’ha originat a partir d’una prospecció de camp a la plana i els Ports. La gran novetat ha estat la utilització de plantes com ara l’iris, la sempreviva o la civada, entre molts altres, com a nous elements de cistelleria. 

- Què és el que més us ha sorprès de la relació que han establert aquests dos artistes amb la vegetació dels Ports?
Ens sorprèn com reflexionen sobre els materials. Analitzen la seva capacitat de torsió, l’evolució durant l’assecat, les potencialitats artístiques, etc. 

- Quina obra destacaries d'en Tim i de Mònica?
'Mountain Bows' i 'Cortina', respectivament. La primera perquè m’agrada especialment aquesta idea de representar un imaginari de muntanya a partir dels elements naturals que s’hi localitzen. Aquest projecte també es va fer a Irlanda amb fibres totalment diferents. M’interessa molt el fet d’utilitzar un concepte aplicat a les particularitats dels llocs. També m’agrada molt 'Cortina', que és una peça que pren presència a l’espai des de la senzillesa. A més, suggereix una reflexió interessant sobre la transformació de les cortines a la zona del Montsià i de les Terres de l’Ebre. El pas de cortinatges realitzats amb fibres naturals a les clàssiques de canutets de plàstic que tots recordem.

- 'Ports i Mans' té la intenció de ser una exposició itinerant...
La iniciativa seria molt bona ja que promouria el coneixement de la zona a través de l’art i l’artesania.

- També li doneu molta importància a elaborar una exposició digital.
Aquesta plataforma esdevé un suport per a l’exposició física, un cop aquesta finalitzi serà el seu “catàleg digital”. La idea ha estat plantejar un llenç en blanc per a permetre que siguin els mateixos artistes qui mostren els seus treballs.

- Qui en podrà treure profit d'aquest treball?
Crec que és fer un pas endavant en la “democratització” de la informació i de la recerca cultural. Pot servir tant a professionals de la cistelleria, persones interessades en l’artesania com a tots aquells que volen conèixer el patrimoni natural que ens envolta. La difusió del coneixement mitjançant la xarxa és bàsic per al creixement cultural.

--
Més informació: 
www.portsimans.cat

    

   

A

També et pot interessar