Jump to navigation
- A les parcel·les de terra, al Delta els hi diuen quadres. Si fossin quadres, el Delta de l'Ebre seria un dels museus més grans del món. Com fas aquesta analogia?Si suposem l'antiga premissa que els museus són contenidors de bellesa, llavors, indubtablement, el Delta posseeix les qualitats necessàries per obtenir aquest títol. A part d'aquesta simpàtica analogia, podríem assegurar que estem davant d'un conjunt de tresors que cal preservar. El Delta és patrimoni de tots encara que els seus quadres d'arròs pertanyen a certs propietaris privats. La funció de les pinacoteques és fer que els quadres siguin de domini públic. Diríem que aquesta instal·lació artística mosta el Delta com una gran pinacoteca.- El plantejament no es queda aquí...Per fer que siguin, encara més, dues entitats paral·leles he catalogat els quadres del Delta de l'Ebre i n'he encetat una classificació i registre. Tenim 12306 quadres en el moment de la fotografia, però, com en totes les pinacoteques, hi haurà adquisicions, baixes del registre, etc.- Quin és el fons de la qüestió?La intenció era encetar una reflexió sobre la propietat del paisatge.- És la cartografia una forma d'art?La cartografia ha estat des del seu origen una representació de la realitat. Amb una simbologia, un codi d'interpretació, a escala de la realitat, des d'una altra prespectiva diferent a l'habitual.- Deia Julio Verne que geòlegs i artistes tenien moltes coses en comú...Els dos són investigadors. Els artistes fa molts anys que tenen hipòtesis sobre el paisatge, cadascú des del seu punt de vista.
- El filòsof Roman Aixendri dialoga amb la teva idea. Quins punts de vista compartiu?Compartim la inquietud del diàleg. L'obra 12306 quadres no hagués estat complerta sense la aportació de Roman. El fet de dur cada quadre a una dimensió tècnica com és la de catalogar-los, geolocalitzar-los i representar-los a escala havia relegat la imatge a un pla massa tècnic. Els textos de Roman han recuperat aquesta vessant estètica que fa dels quadres una peça completa.- El Delta és un espai artístic en certa manera encara verge. Tenies ganes de profanar-lo?El número de fotos que es fan cada dia del Delta de l'Ebre creix exponencialment. Des de múltiples localitzacions i amb diferents intencions. Milers de quadres s'han pintat sobre l'arròs, els camps d'arròs o sobre el Delta i darrerament el Centre d'Art Lo Pati proposa discursos sobre el paisatge del Delta de l'Ebre. És cert que aparentment sembla verge, però és que l'art és una disciplina ecològica que no deixa petjada, no modifica el paisatge ni li extreu essència. Per més quadres que es pintin del Delta, per més imatges que es captin del Delta, aquest romandrà verge.- Cada cop més, aquest espai tan singular inspira artistes contemporanis d'arreu. Alguna obra o instal·lació sobre el Delta que t'hagi inspirat molt?Recordo una peça molt interessant que recentment es va dur a terme per part d'Albert Gusi. Parla de paisatge i parla de cartografia. Parlo de la peça 'A mapamar una illa', una obra on Albert utilitza la mesura de l'home per cartografiar una nova illa del Delta de l'Ebre. Crec que hi ha connexions evidents entre el tractament del paisatge. - Podríem dir que aquesta és una obra en defensa dels cabals ecològics i en defensa de la sostenibilitat del Delta?Definitivament. Parlar del Delta és parlar de preservació. Elevar els seus quadres a tresors artístics pretèn que, tal i com fem a les pinacoteques, establim uns mecanismes de conservació per a no perdre el nostre patrimoni. També vaig anar a la manifestació del #7FAmposta però cal que cadascú actui des de la seua disciplina.