Anna Zaera
,
05/10/2017
Arts

Sergi Arbusà: "L'obra la completa el públic i l'impacte que exerceix sobre cadascú és molt personal"

És un dels autors de l'obra d'arquitectura efímera que es podrà veure als Reials Col·legis de Tortosa
A Cel Obert 2017

Foto: 

Cedida
Sergi Arbusà a l'interior d'un globus enorme
Aquest cap de setmana, del 6 al 8 d'octubre, arriba A Cel Obert. Una de les intervencions seleccionades serà l'anomenada Globoverd, a càrrec de Penique Produccions, un col·lectiu d'artistes de diferents països però nascut el 2007 a Barcelona. Sergi Arbusà, que ara viu a Brasil, és un dels fundadors d'aquest grup que proposen formes diferents d'habitar un espai. En aquest cas, intervindran als Reials Col·legis de Tortosa amb un inflable fet a mida que s’expandeix i envaeix l’espai del pati per complet. El globus creix fins a relacionar-se amb l’arquitectura que el conté. L’aire, actuant de forma estructural, exerceix pressió contra el plàstic (polietilè de baixa densitat) que s’enfronta a les formes sòlides que el limiten i, a la vegada, en modelen la forma final. Conquerit per l’inflable verd, el pati es transforma a través de la nova textura, la il·luminació i el color; adquireix una nova identitat. Penique productions convida a l’espectador a accedir lliurement a l’interior dels inflables i al pati intern, per tal d’experimentar diferents sensacions i noves perspectives. Sergi Arbusà ens ho explica de primera mà.
"El globus és una pell, una frontera, un límit. Aquestes condicions permeten que en el moment d’expandir-lo, aconseguim presentar una proposta que pot ser aprecida per dins i per fora"

- Què diferència el projecte Penique Productions d'un altre col·lectiu d'instal·lacions efímeres?
El que fem amb Penique productions són instal·lacions inflables i efímeres en relació amb l'arquitectura. Aquesta relació directa amb l'entorn, que conté i defineix l'obra, potser seria el diferencial més destacable.

- El globus us identifica. Perquè l'utilitzeu en tots els treballs? Què representa?
El globus és un objecte ple de buit on l'aire que conté l'estructura. El globus és una pell, una frontera, un límit. Aquestes condicions permeten que en el moment d'expandir-lo, aconseguim presentar una proposta que pot ser apreciada per dins i per fora.

- Quin espai heu cregut que era l'idoni per realitzar la vostra instal·lació d'A Cel Obert i per què?
El Pati de Sant Jaume i Sant Maties ens va semblar un espai excel·lent per les seves característiques formals, així com per la seva importància històrica.

- Quina creus que és la funció de l'arquitectura efímera?
La de l'arquitectura.

- Quina ha estat l'actuació més impactant que heu fet en les vostres gires internacionals?
Si parlem de l'impacte de l'experiència estètica de la nostra proposta, no et podem respondre a aquesta pregunta, ja que l'impacte de l'obra no recau sobre nosaltres i probablement no seria una resposta unànime. L'obra la completa el públic i l'impacte que exerceix sobre cadascú és molt personal. Si entenem impacte com quantitat de visibilitat, creiem que la instal·lació que vam fer per la desfilada de Maison Martin Margiela a la Paris Fashion Week, va ser la més impactant. La de El Claustro, a Mèxic, també va ser impactant en relació a publicacions entenent la nostra arribada i mida en comparació amb les altres que hem fet. Si parlem de l'impacte que una obra exerceix sobre l'evolució del projecte en general, potser et diríem que 18 Clocktower Place, a Londres.

També et pot interessar