Jeroni Castell: “Enguany es posarà l'accent en la capacitat d'emocionar dels personatges”

Del 17 de març a l'1 de maig tindran lloc les representacions de la Passió a Ulldecona
Surtdecasa Ebre
,
03/04/2013
Arts
Les representacions de la Passió a Ulldecona van començar fa 58 anys de la mà de Josep Mª Rafí i Poblet. Durant tots aquests anys, milers d'actors han passat pels escenaris. Ara, al voltant de 150 persones, entre actors, tècnics i personal del Patronat, treballen per tirar endavant aquesta obra.
 
Enguany, una de les principals novetats d'aquest espectacle, que escenifica la tragèdia del personatge de Crist, és que estrena director. El nou capità d'aquest complex engranatge serà Joan Martinez, un home de la casa, que porta tota la vida al Patronat, que ha fet molts anys d'actor i que coneix com ningú l'evolució de l'obra.
 
I precisament un dels reptes de la nova direcció és millorar l'escenografia de l'obra, com ens explica Jeroni Castell, alma mater del Patronat i actor durant més de vint anys. “Sempre hem tingut molta cura en potenciar el dinamisme de l'obra i, per això, moltes vegades havíem apostat per decorats senzills que no fossin aparatosos de moure”, explica Castell. "Enguany, volem fer compatible el dinamisme amb una escenografia potent", asssegura Castell referint-se al nou rumb que emprendrà l'obra.
 
Tot i això, el principal objectiu del nou director “és aconseguir que l'obra transmeti el màxim d'emocions possible”, diu Castell, i també aquest propòsit és una intenció de Martinez, que és de l'opinió que una obra memorable requereix un treball molt intens per part dels actors i també del director. 
 
Castell recorda com anècdota que un dels momens que més s'ha emocionat dalt dels escenaris representant La Passió va ser en una escena on "Martínez, l'actual director, feia de Tomás, el personatge que diu que si no ho veu no ho creu. En el moment que veu a Jesús, aquest personatge comença a plorar a llàgrima viva, i jo que feia de Jesús, em vaig emocionar tant que una mica més i no puc continuar l'obra", explica. Aquesta anècdota, segons Castell, resumeix a la perfecció l'esperit apassionat que Martinez imprimirà a l'obra.
 
“El director sempre té la funció de donar a cada persona el paper que consideri millor, i de reubicar els personatges, si convè”, explica Castell, que ha viscut aquesta experiència de canvi de rols en primera persona. “Jo portava molts anys fent de Jesús i va arribar un moment en què ja vaig veure que el personatge de Jesús, de 33 anys, ja no era per a mi”.
 
Aquesta representació, que és La Passió més antiga que se celebra a Catalunya després de la de Cervera, ha intentat adequar-se a l’evolució dels temps, però ha perdurat l’essència del teatre i l’associacionisme popular que li van donar l’empremta inicial i que, encara avui, permeten situar l’espectacle de La Passió com a referent cultural i teatral del nostre territori més proper i projectar Ulldecona a la resta de Catalunya i el País Valencià.
 
Tot i la temàtica religiosa, no és res més que la narració d'una tragèdia i de les emocions humanes. "Lo important és viure-ho i creure't les emocions que t'estan transmetent", admet Castell.
 
Una exposició i un llibre reflexen la història de La Passió
El dijous 14 de març s'inaugura a les 19:30 hores a la Casa de Cultura, una exposició sobre La Passió juntament amb la presentació del llibre La Passió d'Ulldecona. Cinc-cents anys d´història (1512-2012), a càrrec dels autors. Al mateix acte, tindrà lloc la lectura dramatitzada del Davallament de la Creu, s. XVI, amb els actors del patronat de La Passió. 
 
Tant el llibre com l'exposició fan un repàs per tota la història del projecte i mostren moments cabdals com la remodelació de part del Teatre Orfeó Montsià, la normalització lingüística de l’espectacle o els incomptables esforços humans que s'han hagut de fer per tirar endavant aquest espectacle.   
L'exposició romandrà oberta els caps de setmana de la temporada 2013, del 17 de març a l'1 de maig.
 
 
   

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar