Pel·lícula 'Murieron por encima de sus posibilidades'

Foto: 

Cedida
Pel·lícula 'Murieron por encima de sus posibilidades'

L'Strobe aborda l’absurd i la incongruència a través de 10 propostes artístiques

Del 24 de gener al 21 de març, IX edició del Festival de Vídeo i Art Digital a Amposta
Anna Zaera
,
20/01/2015
Arts
El Festival de Vídeo i Art Digital Strobe, nascut el 2005 a Amposta de la mà de Blai Mesa i Xavier Zambrano, torna a apostar per un marc conceptual al voltant de l'humor com a element desarticulador del poder. Si en l’última edició riure#1 ho feia des del punt de vista de la sàtira com a eina per desarticular els conceptes superioritat/inferioritat, en l’edició d’enguany, riure#2 ho fa des del punt de vista de la incongruència o l’absurd i posa de manifest la màxima de Pascal que "Res fa riure a la gent tant com una disparitat sorprenent entre el que esperen i el que veuen".

Al voltant d’aquesta idea, els artistes presenten diversos treballs en forma d’instal·lacions o suport vídeo que es podran visualitzar en l’exposició a Lo Pati - Centre d’Art de les Terres de l’Ebre. A ells, se'ls sumen altres punts del programa que giren al voltant d'aquest concepte.

1. Humor postmodern
L’actuació de l’artista, actor i monologuista Miguel Noguera inaugurarà l'exposició el proper 24 de gener. Noguera portarà a Amposta el seu espectacle d’humor postmodern 'Ultrashow', un monòleg en què desenvolupa entre 30 i 40 idees i ocurrències que sorgeixen a partir d’anotacions i dibuixos que fa durant el seu dia a dia. L’entrada a l’espectacle de Miguel Noguera és gratuïta, però cal fer una reserva a través de la pàgina web de Lo Pati.

2. Taller sobre remescla
L’edició d’enguany d’Strobe també ha programat un taller a càrrec de Zoraida Roselló, una de les artistes que participen en l’exposició. Roselló farà una classe teòrica i pràctica sobre el concepte de remescla, reapropiació i recerca de l'absurd, que s’estructura en tres parts, una de les quals consistirà en què els inscrits filmin amb els seus mòbils seqüències per Amposta a partir de tags com la desorientació o la post-vídeo vigilància.

  • imatge de control 1per1

3. Isaki Lacuesta com a cloenda 
Com a cloenda del festival, està prevista la projecció de la pel·lícula d’Isaki Lacuesta “Murieron por encima de sus posibilidades”, una sàtira social en la qual cinc ciutadans normals i corrents, d'un país estranyament semblat al nostre, veuen destrossades les seves vides per la crisi econòmica. Sense res ja a perdre, elaboren un embogit pla per salvar l'economia espanyola i mundial: segrestar el president del Banc Central i exigir-li que tot torni a ser com abans. La sessió comptarà amb la presència de dos dels actors que surten al film: Jordi Vilches i Ivan Telefunken.

4. Text medieval anònim
Paral·lelament també hi trobem un programa online a http://riure.lopati.cat/#/2/ca on s’aprofundeix en el concepte d'incongruència a partir d’un text medieval anònim i d’unes il·lustracions del pintor i tractadista Charles Le Brun, 1690.

5. Animació en plastilina 
L'obra que David Bestué & Marc Vives presenten a l'exposició s'anomena “Estado de cambio”. Es tracta d'una animació que combina la filmació en stop-motion amb l’animació d’objectes, centrant-se en l’animació en plastilina que conforma l'essència d’aquest objecte principal caracteritzat pels seus canvis d’estat continus que produeixen una rizomàtica reacció en cadena. 

6. Cine B de terror 
Carles Congost combina amb desinhibició diferents mitjans i suports com el vídeo, la música, el dibuix i la fotografia. L’obra que presenta en aquesta exposició és “La mala pintura”, un homenatge al cine B de terror europeu amb referents com Dario Argento, Mario Bava o Jesús Franco, des d’una òptica pop. L’autor treballa amb formats de “cinema basura” però combinant-los amb crítiques mordaces a la situació actual de l’art a l’Estat espanyol. 

7. Tòtem inca
Momu & No Es. són Lucía Moreno i Eva Noguera qui, en les seues propostes, expliquen fets reals a través de personatges que directa o indirectament han tingut relació amb aquests fets. A Lo Pati presenten “MOHAI”, un vídeo de 12:50 minuts més una instal·lació que explica l’experiència de dos personatges que intenten resoldre el seu buit amb la incorporació d’un tòtem inca. 

8. Teatre apocalíptic
Oriol Nogués, que viu i treballa entre París i Barcelona, porta a Strobe “Teatre Apocalyptic“, una seqüència de micro accions on s'assaja un relat de la història de la humanitat i les seves formes de representació. Ho resol a partir d'un escenari i uns elements mínims però amb forta càrrega simbòlica. El seu univers particular s'expressa en aquest vídeo de manera singular, reafirmant un discurs profund, pertinent i implicat revestir amb humor i lleugeresa.

  • imatge de control 1per1

9. Autoretrats en color sèpia
Pierrick Sorin, apassionat pel cinema mut de Buster Keaton o Mèlies, crea vídeo-instal·lacions on el personatge sembla cobrar vida dins un decorat fixe. L’obra que presenta dins Strobe és “Pierrick i Jean-Loup” , una sèrie de quatre autoretrats produïts per Rapptout, en el marc de la televisió francesa. Es tracta de quatre relats burlescos on apareix Pierrick en un primeríssim primer pla i filmat en color sèpia i amb un ritme que recorda les pel·lícules de cinema mut. 

10. La Barcelona dels guiris
Zoraida Roselló ve de la geologia i es dedica al cinema documental experimental. A Strobe presenta “El Ojo en la Paja”, un remix crític que reflexiona sobre la Barcelona actual: una ciutat, segons l’autora, en un estat de perenne transformació que ha deixat de ser l’espai de vida del qui l’habita per passar a ser un espai habitat per persones que la transiten: els guiris. Roselló s’apropia i remescla material audiovisual cedit per un col·lectiu virtual que habita a Youtube i representa, des d’una mirada no institucionalitzada, part de la història contemporània de la Barcelona post-olímpica.  

Més informació: 

Programa de Strobe, IX Festival de Vídeo i Art Digital
Enllaç 
www.lopati.cat

     

A

També et pot interessar