Exposició col·lectiva 'Miratges d'Art' a l'Escola d'Art de Tortosa

Foto: 

Anna Zaera
Xavier del Pino

Xavier del Pino: “Quan t'arrisques, de vegades, t'equivoques, però altres, fas coses que mai abans s'havien fet”

Presenta l'exposició col·lectiva 'Miratges d'Art' a l'Escola d'Art de Tortosa
Anna Zaera
,
26/09/2014
Arts
"Els alumnes han de tenir molt clar que, quan entren per la porta, posa 'Escola d'Art'. No és una empresa ni una fàbrica on es vagi a produir, és un lloc on es va a aprendre i, per tant, es poden permetre el luxe d'equivocar-se. Com, a sobre, treballem amb fang, pots refer-ho”, m'explica, utilitzant una curiosa metàfora, el professor Xavier del Pino, qui dirigeix el Taller de ceràmica de l'Escola d'Art de Tortosa, poc abans que les autoritats donéssin per inaugurat el curs escolar. Amb ell, s'obren portes de l'exposició col·lectiva de ceràmica que porta el nom “Miratges d'Art” i que reuneix els treballs fets durant el curs pels alumnes.
"La ceràmica és la tècnica més antiga que existeix i, si ha sobreviscut durant tants milers d’anys, deu de ser per la seva versalitat"

“Aquesta no és una exposició qualsevol, perquè reuneix tècniques que són difícils de trobar”, anuncia, amb un entusiasme que li és propi, del Pino. Un total de 74 obres seleccionades de les més de 800 que s'han realitzat durant tot el curs, i en les que s'alternen materials com el gres, la porcellana, el raku, esmalts experimentals o orientals. En definitiva, una representació de totes les tècniques que es treballen al Taller de Ceràmica amb qualitat i diversitat. Hem volgut parlar amb Xavier del Pino perquè ens expliqui el leitmotiv de l'exposició.

- Què podrem trobar a l’exposició 'Miratges d’Art'?
Des del punt de vista literal, l'exposició és un recull dels treballs realitzats pels alumnes durant aquest curs passat. Trobem peces d’alumnes que acaben de començar i, per tant, seran els futurs artistes-ceramistes, així com també peces d’alumnes avançats en què l’obra no és únicament d’una qualitat tècnica elevada, sinó que el contingut, conceptual, expressa alguna cosa, per tant, ja estem amb un discurs artístic

  • imatge de control 1per1

- L'exposició ha estat concebuda pels alumnes?
Sí, aquesta mostra és un exercici més dels alumnes. Ells decideixen la distribució de l’espai, suports per exposar, disseny del cartell, etc. Els alumnes són realment qui l’han dissenyat i muntat.

- Com a professor, per què et dediques a ensenyar ceràmica i no un altra disciplina artística?
La meva família sempre ha estat vinculada al món de la ceràmica, per això vaig decidir estudiar-ne la tècnica. Considero que és una de les tècniques més completes que hi ha, pots fer obres en torn, murals, escultures, pots investigar colors, etc. De fet, és la tècnica més antiga que existeix i, si ha sobreviscut durant tants milers d’anys, deu de ser per la seva versalitat. 

- Recordes els teus inicis?
Vaig començar a ensenyar per casualitat i per provar, i d'això ja fa 30 anys! Puc afirmar després d'aquest temps que m’agrada ensenyar ceràmica. De fet, és el camp en el que tinc més coneixements i, per això, intento transmetre'ls el millor que sé als alumnes...

- Quin és el perfil de l'alumne de ceràmica?
En tants anys, no he pogut definir-lo encara. He tingut alumnes a partir de 14 anys fins a jubilats, alumnes amb ensenyament bàsic fins a universitaris, homes i dones, d’aquí i de fora. El ventall és molt ampli. Si tenen interès per la ceràmica i ganes d'aprendre, encara que no hagin treballat mai en fang, ja és suficient per començar.

-  Algunes peces destacables en el marc de l’exposició?
Totes les peces de l’exposició són destacables per algun motiu, per la tècnica, per la decoració, per l'originalitat o pel concepte que hi ha darrere. Però allò que la fa única és veure esmalts, que són molt difícils de veure en exposicions de ceràmica.

- Sí?
Hi ha esmalts desenvolupats per alumnes d’origen oriental com són els celodons, que són molt subtils. Tant és així que, depenent del tipus d'impureses que porta el fang, poden canviar de color. També voldria destacar com a interessants i singulars, els esmalts fets a base a cendres de fusta d’olivera.

  • imatge de control 1per1

- Què ha tenir una peça perquè sigui considerada bona?
La ceràmica és una disciplina bàsicament pràctica, per tant, els alumnes que treballen més o investiguen més tenen més bons resultats i més ràpids. 

- Algun projecte vinculat amb el curs que mereix ser comentat (o avançat)?
Aquest curs passat es va realitzar un mural de grans dimensions (280 cm. x 120 cm.) que s’instal·larà a una façana d’una casa cèntrica de Tortosa i que tindrem la sort de poder gaudir-lo tots. Per al curs que ara comencem també hi ha un projecte interessant, però encara no podem donar-ne cap detall.

   

A

També et pot interessar