El Bosc del Faig

La millor època per passejar-hi
Surtdecasa Ebre
21/02/2011

A la comarca del Montsià poden presumir de tenir la fageda més meridional dels Països Catalans i, probablement, d’Europa. Situada al barranc del Retaule hi ha la Reserva Natural Parcial de les Fagedes dels Ports, o el Bosc de Faig, com tots el coneixem.

El Bosc de Faig és una de les visites obligades de cada tardor. Entre la gran diversitat de vegetació que hi podem trobar, en destaquen dos arbres monumentals que es calcula que tenen més de 400 anys! Un d’ells és el Pi Gros, que tot i el seu delicat estat de salut, aguanta majestuós amb l’honor de ser l’arbre més gran del Port i un dels més grans de Catalunya gràcies als seus 4,60 m de volt i 33 metres d’alçada. Hi ha una història que explica que l’arbre feia de fita entre finques i per aquest motiu sempre ha estat respectat.

L’altre gran arbre que hi ha en aquesta zona és el Faig Pare, situat a 1.080 m d’altitud. Reconeixereu aquest arbre amb facilitat ja que els seus 25 metres d’alçada i la seva forma amb ulls, bonys i grans arrels caragolades, ens recorden als vells contes de fades i bruixes. Cal destacar que, en realitat el Faig Pare s’hauria de dir el Faig Mare, ja que és un exemplar femella!

Arribar a aquesta zona no té cap complicació. Sortint de la Sénia en direcció cap a Fredes, creuarem el pantà d’Ulldecona. Just després ens desviarem a la dreta pel camí dels Mangraners i després seguirem per la pista de la Fou fins que ens trobem la porta d’entrada a la finca de les Vallcaneres. Aquí haurem de deixar el cotxe i seguir la ruta a peu. Just després de passar la porta hem de seguir una sendera que hi ha a mà dreta que ens portarà al Pi Gros (compte que no us passeu de llarg! El pi no està al costat de la sendera, us haureu de desviar una miqueta) i a la Font del Retaule. Després trobarem la pista i si la seguim en un moment tindrem davant el Faig Pare.

El recorregut que hem explicat es pot fer en poc més de mitja hora i el podreu fer amb tota la família! Els més valents i esportistes que tingueu més ganes de marxa us podeu aproximar a veure la Carrasca Grossa o pujar a la Portella de Calça, des d’on veureu molt bones vistes de la Vall i tindreu a tocar Casetes Velles. Vinga va, calceu-vos les botes i sortiu de casa!