Excursions de primavera

Foto:

Anna Zaera
Un bon moment per sortir al camp amb els amics

Les 10 millors excursions per fer a la primavera a les Terres de l'Ebre

Propostes per conèixer el territori a peu, en bicicleta o en caiac
Surtdecasa Ebre
21/03/2021
Viure en un territori bàsicament rural té molts avantatges. I potser el més evident és poder gaudir de la naturalesa, de tots aquells racons, imatges i paisatges que ens pot oferir. La primavera és una de les millors estacions per poder fer passejades a peu, circuits en bicicleta i també rutes amb caiac tant pel riu com pel mar. Amb l'ajuda dels experts en rutes del territori, com els companys d'Ebreactiu, us hem fet una selecció d'aquells indrets que a nosaltres ens semblen més especials. Ara, només cal planejar la ruta, equipar-se bé, i deixar-se sorprendre per tot allò que passa quan deixem enrere l'asfalt! Que tingueu una experiència natural única.

1. La Caramella
Un dels clàssics més allunyats de la civilització són aquestes basses d’aigua natural al peu del Massís dels Ports. S’accedeix a través d’un camí que s’agafa a la carretera que puja cap al Mont Caro. Després de fer un tram de camí de terra, que es troba en un estat bastant lamentable, deixem els cotxe uns centenars de metres abans de la Casa Carvallo. Cal seguir el camí que creua el torrent i que us portarà a la part alta de les cascades, on podrem admirar la cascada de la Cua de Cavall just enfront de nosaltres. Aquest és un dels indrets d’una bellesa més sublim a les nostres Terres. Un bany sota la tènue llum de les estrelles. Si voleu que l’experiència sigui encara més estimulant, podeu portar sacs de dormir i algun coixí i passar allà la nit fent bivac.

2. El Montsagre de Paüls, el bosc de bonsais
Un dels nostres racons preferits, sense dubte. L'entorn que envolta el poblet de Paüls mai decep a l'hora d'emprendre una bona caminada. Sortint del poble de Paüls comença una forta pujada que ens ha de dur fins la Font del Montsagre, una font d'aigua que rega tot bosc de pins. Una bona opció és esmorzar a l'ombra dels pins i seguir caminant cap a la Bassa de la Refoia, fins arribar al monumental Teix d'en Grilló que ens ha de dur fins el Tossal de'n Grillo, espectacular cim tallat verticalment per un altíssim cingle. Tot seguit perdem alçada fins la Font del Montsagre d'Orta, més modesta que l'anterior però també situada en una bonica clotada. El camí segueix fins el Coll d'Antans i el Coll de la Gilaberta. Allà recomanem pujar a la Punta de l'Aigua, cim amb vistes magnífiques envers els quatre punts cardinals. Retornats al Coll de la Gilaberta ja és moment de començar el descens per tornar a Paüls.

3. En bici entre camps d'arròs d'Amposta fins al Trabucador
Us proposem que sortim d'Amposta en direcció als Ullals de Baltassar.  A la primavera els nenúfars floreixen sobre els ullals i aaquest és un espectacle que s'ha de veure. Des d'allà ens podem desplaçar fins l'Encanyissada entre magnífiques vistes de camps d'arròs. Un cop arribem al Poblenou, ens podem dirigir cap al Trabucador passant per la Torre de Sant Joan i buscant el carril bici de la Tancada direcció a la Platja dels Eucaliptus, un lloc perfecte per fer un banyet. Et recomanem que les hores de màxim sol les passis a remulla i després tornis a Amposta per la Via Verda que circula paral·lela al riu Ebre.

4. De Miravet a Benifallet pel pas de Barrufemes
Tres hores de ruta des de Miravet fins a Benifallet observant la magestuositat del riu Ebre. Iniciem el nostre itinerari a la plaça de l'Arenal de Miravet. Sortirem del poble pel carrer Ferreries tot baixant per la Costa de Riago a trobar la vora del riu. De seguida ens atraparà la visió del magnífic penya-segat vermellós damunt del qual s'aixeca imponent el castell dels templers. Seguim el camí de l'Ebre que domina la visió de tot el riu encaminat com nosaltres cap a Barrufemes. Passarem pel garrofer de l’Onso, a la vora del camí, curiós arbre autòcton i per baix de la Cova Alta tot creuant lo Barranc del Negrer. Abans de Xesa, les Roques de Besaculs obren el Pas de Barrufemes. Aquí l’Ebre ens mostra una de les seves cares més verges i boniques. En deixar Xesa l’ample camí es transforma en una senda que guanya en dificultat però també en varietat de riquesa natural i paisatgística. Després vindrà el Barranc Fondo, amb la seva costa que ens donara la visió llunyana de Benifallet, darrera el seu pont.

5. El Toscar i la Cova Pintada
Molts són els que ens recomanen aquesta ruta circular d'uns 6 quilòmetres per gaudir del magnífic paisatge que ens ofereix la Vall del Toscar. S'arriba al punt d'inici de la ruta per la carretera TV-3422 que transcorre entre Alfara de Carles i els Reguers. Hem d'agafar un entrador a una pista asfaltada on trobarem les primeres indicacions per arribar a l'aparcament de les Fonts dels Toscar. Abans passarem per davant d'un turó on es troba el Castell de Carles, del que només queden restes de muralla i algunes parts de murs. A la falda del turó es troben les restes de l'església romànica que actualment s'ha quedat com a ermitori de Sant Julià. Continuarem la pista fins a arribar a la torreta del transformador. En aquest punt podeu deixar el cotxe. Darrera mateix dels plafons explicatius del Parc Natural dels Ports, trobarem l'indicador de la sendera on comença la ruta. El camí inicialment és bastant pedregós i transcorre envoltat de vegetació baixa, on sobresurt algun pi majestuós. Arribarem a una bifurcació que ens indicarà la Cova dels Adells i la Cova Pintada, hem de triar aquesta última, que es troba a només 1'2 km de l'indicador. La Cova Pintada es localitza en un gran cingle protegit una petita visera.

6. En caiac per l'Illa de Gracia
La ruta s'inicia al pintoresc poble de Balada, situat davant de la "Illa de Gràcia", que alberga un dels arbres monumentals de Catalunya conegut com "Baladre de Balada". A pocs metres del camí de Sirga, transformat en via verda que comunica, des de la Terra Alta fins a l'antiga desembocadura, finalitzant a la meravellosa platja de Migjorn. L'itinerari permet gaudir del recuperat bosc de ribera: àlbers blancs, pollancres, tamarindos que cobreixen fins a la mateixa riba on es posen suaument: Cigonyes, martinets pescadors i la singular i elegant garsa real. Aquest espai d'impressionant bellesa ens transporta al cor del Parc Natural del Delta de l'Ebre, declarat recentment Reserva de la Biosfera.

7. La ruta de les barraques de Pedra Seca
Antigament, no fa gaire, la gent que vivia del camp aprofitava tot allò que tenia a mà, el que la terra o l'entorn els proporcionava, per a menjar, produir, construir. Podeu sortir des del centre d'interpretació de la serra de Montsià que està dins de Freginals. Sortiu del poble en direcció a Ulldecona-Santa Bàrbara i a menys d'1 Km, després de passar pel pont sobre l'autopista, gireu a la dreta per un camí que va paral·lel a l'AP-7 durant 1,5 Km, on comença el sender, que tret de la pujada inicial continua planejant amb alguna baixada, tot plegat sense cap dificultat.

8. Ruta del Teix
Recorregut pels voltants de Rasquera que permet descobrir els prop de 200 teixos de la teixeda de Cosp i la font del Teix. Aquests arbres eren abundants en temps prehistòrics, però avui en dia quasi han desaparegut. Es passa també pel mas de Joan de Pere, bon exemple de les típiques masies de la contrada en què habitatge i corrals formen un sol cos. La ruta comença a Rasquera. Per arribar-hi es pren la C-12 fins al km 50, entre Móra d'Ebre i Tortosa, on s'agafa la carretera del Perelló (la TV-3022) durant mig quilòmetre i es trenca a la dreta en direcció al poble. S'hi entra pel carrer de la Ribera d'Ebre fins a trobar una placeta amb una font, a l'inici del carrer del Pla de la Bassa. En aquest punt es deixa el cotxe i s'inicia l'excursió.

9. Al voltant del Mas de les Valls
Aquest és un itinerari que recorre alguns dels paratges naturals més bonics dels ports d'Arnes, al Parc Natural dels Ports. Tot i haver tingut un passat d'intensa humanització, aquest territori se'ns presenta actualment com un espai natural feréstec i ple d'espècies animals i botàniques endèmiques o poc comunes a Catalunya. Per arribar al punt de partida de la ruta cal prendre la pista asfaltada que surt a migdia de la carretera T-330 entre Arnes i Prat de Comte, just en la seua confluència amb la T-334, al sud d'Horta de Sant Joan. Als 2 km la pista entra dins del Parc Natural dels Ports i aproximadament als 8 km s'estaciona el cotxe a l'aparcament on hi ha un monument dedicat als guardes forestals, situat abans de l'àrea recreativa del Mas de la Franqueta. Durant el recorregut es ressegueixen els rius de les Valls i dels Estrets, però no hi ha fonts, així que cal anar ben proveït d'aigua.

10. Les Olles del riu Canaletes
Bot està situat a la vora del riu de les Canaletes, entre les serres de Corrals, a la qual pertanyen els cims de l'Agulla, la Plana i Roca del Migdia i Pesells, que fa de divisòria d'aigües del riu d'Algars i de les Canaletes. S'hi arriba des d'Horta de Sant Joan (T-334) o des de Gandesa per la carretera TV-3531 (9,5 km). Per anar cap a les Olles, sortim de Bot per la plaça de l'Església, seguim el carrer de Caseres fins al final, girem a l'esquerra i agafem el carrer de l'Estació fins a arribar a un camí asfaltat que ens porta a la carretera de Prat de Comte (0,5 km). Continuem per la carretera baixant en la mateixa direcció durant 400 m. Trobem l'indicador al camp de tir, deixem la carretera, girem a la dreta i continuem pel camí que discorre en la mateixa direcció del riu, primer en pujada i després baixant suaument, sense agafar cap bifurcació. Al cap de 4 km d'haver sortit arribem a les Olles del riu de les Canaletes, uns gorgs de formació natural en un indret de gran bellesa.