Pintures rupestres Ulldecona

Foto: 

Cedida
Projecte 4D VULL

Les cinc claus del Patrimònium d’Ulldecona

Nova edició del cicle d’activitats multidisciplinar per difondre el patrimoni del municipi
Marina Pallás
,
11/05/2017
Entorn
Quan es pensa en la història o en el patrimoni de vegades es conclou, erròniament, que tota la informació que es puga digerir serà a partir de llargues xerrades on un expert deixa palès els seus coneixements. Que no es pot mirar el passat des del futur, com a molt des del present, asseguts en una cadira on a la taula un doctor en història exposa un llarguíssim contingut de dades que s’obliden abans de tornar a creuar la porta. Què passaria si s’usen els ulls del present més actual, de les eines més innovadores que hi ha actualment, per mirar el passat? No s’obtindria un resultat més fresc, més experimental? El Patrimònium 2017 d’Ulldecona lluita per aconseguir difondre el patrimoni del municipi i ho fa sempre involucrant innovadors projectes que ara mateix ja s’estan duent a terme per posar en valor aquests actius. Reunim cinc claus per comprendre el caràcter d’aquest cicle tan particular.

La inclusió de noves tecnologies

Poden les pintures rupestres d’Ulldecona aconseguir un efecte estètic? Sí. El projecte 4D VULL va nàixer amb l’objectiu de diagnosticar i monitoritzar l’estat de conservació de diversos llocs amb arts rupestre llevantí, entre ells els abrics 1 i 5 del Conjunt Rupestre de la Serra de Godall. Però les noves tecnologies fotogràfiques han proporcionat una quantitat d’informació extremadament precisa i inèdita, fet que ha obert, alhora, una nova perspectiva en la percepció artística i estètica de les fantàstiques figures prehistòriques.

Després d’una xerrada del director del projecte, Juan Ruiz, i de la presentació de la nova web del 4D VULL, el dissabte 20 de maig a partir de les 10:45 hores a l’Església de Santa Maria dels Àngels, al Castell d’Ulldecona, es projectaran amb gran format les imatges a les parets i l’absis central de l’església, superposant filtres a les diferents imatges de les pintures rupestres. El tècnic de Turisme i Patrimoni i un dels organitzadors del cicle, Agustí Vericat, expressa que de cara el futur “volem mirar la possibilitat de mappejar des de lluny les imatges a la mateixa serra on van ser pintades”.

  • imatge de control 1per1

Pintures rupestres


La conservació

No és el mateix conservar que ser conservador. “A les Terres de l’Ebre, en alguns aspectes, tendim a tenir una mentalitat conservadora, confonent la tradició amb ser conservador. Creiem que la tradició s’ha de readequar als nous temps”, opina Vericat. “El cicle precisament és molt versàtil. El que intentem és barrejar diferents disciplines que en principi no tenen res a veure però que després es demostra que es poden usar conjuntes perfectament. No ho mirem des d’un punt de vista del passat, sinó emprant les eines d’avui en dia per projectar el patrimoni al futur”.


La innovació

Per al 20 d’octubre (el cicle té tres fases: al maig, al juny i a l’octubre) hi ha programada una xerrada sobre Arqueo-acústica i Art Llevantí. L’arqueo-acústica investiga si les propietats acústiques d’un espai amb art rupestre poden ser determinants per utilitzar-lo com a espai ritual. Aquesta branca estudia les reaccions sensorials humanes amb la vibració reverberant i l’eco produït per diferents sons a l’espai. Convé recordar que l’Ermita de la Pietat és avui en dia escenari de música en directe. “En realitat, fins avui en dia continua havent-hi un cert ritual amb les Jornades Musicals, i es crea una amplificació mental”, apunta Vericat. 8000 anys de paisatges sonors.

 

Cova Fosca


La música

Ciència, història, tecnologia... i música! El 21 d’octubre s’estrenarà l’obra guanyadora del 1er concurs de composició musical per a banda ‘La Banda (Sonora) del nostre Paisatge’, a càrrec de la Banda Municipal de Música d’Ulldecona. “Va ser una proposta de la mateixa banda, i ens ha encantat la idea”, explica el tècnic. Enguany tocaran a les Oliveres Mil·lenàries de l’Arion, i l’any vinent es buscarà un altre espai patrimonial on estrenar peces composades ex profeso per a l’ocasió.

 

Educació en patrimoni


L’educació i conscienciació

Convé remarcar que tots els ponents que participaran al cicle són investigadors de prestigi, que, d’una altra banda, també s’aproximaran als escolars. “Per a nosaltres és primordial que des de la base s’entenguen els valors sobre la consciència del patrimoni. La ignorància pot portar a la destrucció. És el primer enemic per destruir el patrimoni”, diu Vericat. Per aquest motiu, el proper divendres 16 de juny, l’alumnat de l’Escola Ramon y Cajal i l'Institut Manuel Sales i Ferré tindran l’oportunitat de conèixer el significat i la història del Patrimoni Mundial de la UNESCO. “Creiem necessari apropar el cicle al major número de persones possible. Si ets conscient del valor del patrimoni del teu territori, ets sents més d’aquell lloc, tens tot el relat complet”.

Més informació: 

A

També et pot interessar