Andrea Arasa

Foto: 

Anna Zaera
Classe de música basada en el Mètode Gordon

Andrea Arasa: “Tothom que té una curiositat, vol seguir explorant-la”

La tortosina porta a les Terres de l'Ebre un mètode revolucionari d'aprenentatge musical per a infants
Anna Zaera
,
30/09/2015
Música
Com s'aprèn quan s'aprèn música? Tot sembla indicar que la música es pot aprendre a través d’un procés semblant a com s’aprèn a parlar. Andrea Arasa (Tortosa, 1993), estudiant de Pedagogia a l'ESMUC i de Psicologia a la UOC, és una de les divulgadores de la Music Learning Theory -també coneguda com mètode Gordon-, creada als Estats Units, i que es va començar a donar a conèixer l’any passat a Catalunya i l’Estat espanyol. L’objectiu fonamental d’aquest mètode és el desenvolupament de les aptituds musicals de cada xiquet segons les seues pròpies potencialitats. L'exploració és el que porta a l'infant a comprendre la música i, per tant, a poder-la interpretar. Arasa, que aquest estiu ha fet una simulació del Mètode entre els estudiants de Pedagogia del Campus Terres de l'Ebre de la URV, està decidida a convertir-se en emprenedora per poder exercir la que ella considera una forma interessant i eficaç d'ensenyament musical. Hem parlat amb ella perquè ens expliqui més detalls d'aquesta teoria i mètode que poden revolucionar no només l'ensenyament de la música, sinó les teories generals sobre l'aprenentatge.
"La música que consumim del 0 als 3 anys ens marca profundament. Als 9 anys aquest potencial d'aprendre s'estanca. Gordon critica que a les escoles els ensenyaments musicals comencen als 7 anys. Massa tard"

- Què pretén aquest mètode?
La idea és que els xiquets han d'entendre música experimentant-la.

- És un aprenentatge sense solfeig?
El solfeig, com l'escriptura, és una conseqüència de saber un idioma. Aquestes teories no diuen que el solfeig no sigui interessant, el solfeig és tan interessant i necessari com la impremta. El canvi és que no es considera el solfeig el punt de partida per aprendre música, sinó que n'és la conseqüència.

- Quin és llavors el punt de partida?
L'audició.

- Què és el que et va resultar més interessant d'aquest mètode?
Que la música s'aprèn de la mateixa manera que el llenguatge i que en l'aprenentatge es passa per estadis bastant similars.

- Què passa?
Primer es produeix balbuceig musical; després la cerca de respostes; a continuació la troballa de respostes cada cop més precises; després el xiquet fa una imitació cada cop més acurada, i posteriorment, l'assimilació, és a dir, la comprensió de les estructures i ritmes. No és només repetir, sinó que les paraules tenen un sentit i el xiquet les entèn. Llavors aconsegueixes, com en el llenguatge, ser una persona amb una molt bona capacitat lingüística.

- És un aprenentatge espontani i guiat...
Està basat en l'exploració. Entenent que tothom que té una curiositat, vol seguir explorant-la.

- Com es desperta la curiositat?
S'ha de cantar d'una forma molt captivadora. Fent-los sentir que això va amb ells i que és un joc divertit. A més, a part de la música,  s'utilitzen altres elements com cintes de colors, paraigües, pilotes, etc

- Què proposa per aconseguir-ho?
Que els pares s'involucren en allò que estan fent. Així els xiquets tenen seguretat i s'assegura que aquells mètodes puguin tenir continuïtat també en l'espai domèstic. I això té resultats molt positius perquè reforça les relacions interfamiliars i intergeneracionals.

- No coincideix amb les teories antigues sobre l'aprenentatge...
No. Abans s'afirmava que havies de parlar al xiquet amb un llenguatge que entengués. Però si el xiquet només sap dir “ta, pa, ma” i tu continues dient-li “ta, pa, ma” com aconseguiràs que aquest xiquet tingui un vocabulari ric! Al xiquet se l'ha de parlar amb un vocabulari el màxim de complet possible.

- El mateix passa amb la música. Els hem d'ensenyar estructures més complexes?
Sí, fins ara la música que es posava als nadons tendeix a simplificar-se, a ser molt facileta, molt curta, molt repetitiva. El Mètode Gordon aposta per oferir-los, de ben petits, un repertori molt variat, on hi apareguin moltes mètriques, molts estils i gèneres diferents. No es pot escoltar només música clàssica i, a partir d'aquí, fer inferències a altres estils musicals. De petit, han d'escoltar jazz, flamenco, pop... tot!

- A més, aquest mètode destaca que l'aprenentage sempre es fa en contextos culturals que són favorables...
Exacte! És el mateix que passa a l'Àfrica, quan les mares sostenen als seus xiquets a l'esquena mentre baten el blat. Els xiquets, a força de seguir el moviment de la mare, el van sincronitzant. Això explica perquè la gent que no ha tingut una carrera musical és tan bona tocant o ballant.

- Quins patrons segueix aquest mètode?
Des del plor o des del crit, el professor va dirigint les tonalitats cap a patrons concrets musicals. L'objectiu és que li siguin familiars i les pugui reproduir. Llavors acabarà creant una seqüència.

- Aquest mètode posa èmfasi en l'aprenentatge musical primerenc?
Sí, tenim molta capacitat dels 0 als 3 anys. De fet, la música que tu consumeixis del 0 als 3 anys et marca profundament. Als 9 anys, aquest potencial d'aprendre s'estanca. Gordon critica que a les escoles els ensenyaments musicals comencen als 7 anys. Massa tard.

- Hi ha constància que molts d'aquests infants acabin sent músics?
A diferència del que podria passar amb l'ensenyament tradicional, que moltes vegades crea rebutjos o relacions tòxiques, la gent que ha seguit aquest mètode ha viscut una experiència tan bonica i tan poderosa, que encara que acabin sent metges o advocats, són gent que tenen una gran afició per la música. A més, no discriminen per estils. No pensen que la música clàssica és superior al pop o al jazz. És una visió de la música molt democràtica.

- Com contribueix aquest mètode a millorar la societat?
Res té sentit si no es valora la cultura. S'ha d'apostar per l'art i per l'educació. I això mai ve des de dalt, sinó sempre des de baix. És responsabilitat de tots i cadascú de nosaltres sent conscients d'això.

  • imatge de control 1per1

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar