Jump to navigation
Divendres
29 març 2024
Terres de l'Ebre
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Walter Thompson: “Dir als nens que no es preocupin pels errors els ajuda a ser més creatius”
El creador del 'Soundpainting' dirigirà aquesta tarda un concert amb alumnes ebrencs a Tortosa
Surtdecasa Ebre
,
15/07/2013
Música
Us imagineu una sala amb 34 persones expressant-se a través d'instruments, moviments, cants, sorolls, pintures, tablets, sintetitzadors musicals i, fins i tot, instruments de creació pròpia a les ordres d'un especial director d'orquestra que marca els ritmes i els tempos de cadascú? Aquesta és l'experiència que s'ha viscut durant aquesta setmana al Campus Terres de l'Ebre de la Universitat Rovira i Virgili, on el creador del
Soundpainting
, el compositor i saxofonista novaiorquès Walter Thompson, ha impartit un curs per introduir al públic ebrenc en aquest llenguatge artístic que ja compta amb milers de seguidors arreu del món.
Després de cinc dies d'assaig, els estudiants del curs faran avui (20h) la seua particular representació pública, a l'Aula Magna del Campus Terres de l'Ebre, on, després d'haver interioritzat les regles bàsiques d'aquest llenguatge basat en el signe, donaran cabuda i sobretot sortida a totes aquelles expressions artístiques que porten dins sota la direcció artística de Thompson.
I és que per molt que aquesta escena que us hem descrit, al principi, pugui semblar un festeig immens del caos artístic, el cert és que Thompson, que en aquesta ocasió ha estat acompanyat de l’artista multidisciplinària i directora de
The Swedish Soundpainting Orchestra
, Jennifer Rahfeldt, ha construït un llenguatge de 1.200 signes corporals diferents que serveix per ordenar, especificar i atorgar tempos a les accions individuals que tenen lloc a través de diferents disciplines artístiques, com les arts visuals, l’expressió corporal, el teatre i la música.
El
Soundpainting
va néixer a Woodstock, Nova York, l'any 1974, quan Thompson, que llavors dirigia una orquestra amb 25 músics i set ballarins, va veure com els músics s'equivocaven al seguir les regles que ell havia establert per a les improvitzacions. "Al detectar l'error vaig pensar: què he de fer? Li podia dir amb la veu alguna cosa o fer-li alguns signes per ajudar la música. Vaig comença a assenyalar-ne a diversos i vaig crear un so llarg. Vaig entendre que havien de tocar”.
D'aquí va néixer l'essència del
Soundpainting
, que és aconseguir que les persones puguin expressar-se a través d'un suport artístic sense por a l'error. “En el
Soundpainting
no passa res si t'equivoques”, diu Thompson, “pots continuar creant a partir del teu error amb total normalitat”, explica. “Aquest és l'aspecte més revolucionari d'aquesta expressió, molt aplicable en la pedagogia”, diu amb un to molt amable aquest músic. “Si els dius als nens que no es preocupin pels errors, ells aconsegueixen expressar-se amb més llibertat, sense corsés i, llavors, la capacitat de treure la seua creativitat interior creix”.
Un altre dels aspectes interessants és que el
Soundpainting
es basa en la inclusió. “No posem límits a les disciplines i a la tècnica”, diu, “aquest no és un art sectari ni elitista”, ens explica Thompson a Tortosa. “Moltes vegades els meus amics compositors se'n fan creus de com en un moment, i a partir de la improvització dels membres del grup, podem crear peces realment sorprenents”, explica.
I aquesta simbiosi col·lectiva a través de l'art és la que s'ha experimentat aquests dies al Campus Terres de l'Ebre, on s'han inscrit cinc artistes visuals, un actor, músics o estudiants de conservatori i professors de primària tant de música com d’expressió corporal (dansa i psicomotricitat). “El
Soundpainting
és, en definitva, una eina per comunicar-nos, expressar emocions o esperances, que és, al cap i a la fi, el que necessitem els humans”, ha dit a la premsa l'impulsor d'aquesta iniciativa, el professor associat de la URV, Joan Vidal.
El
Soundpainting
en 10 frases
“El
Soundpainting
permet a les persones equivocar-se i no quedar-se atrapades en l'error”. Walter Thompson.
“Ens basem en la idea que la saviesa artística està a l'interior i no en els llibres ni en les doctrines”. Jennifer Rahfeldt
“Arribem amb la ment buida i podem emplenar-la amb qualsevol cosa que els intèrprets ens aporten”. Walter Thompson.
“També un polític, un periodista o qualsevol persona podria unir-se al col·lectiu”. Walter Thompson.
“A través de les expressions individuals del moment es crea una ànima col·lectiva”. Alumne
“Ho descric com un caos ordenat, format per unes regles sintàctiques i gramaticals bàsiques”. Alumne
“Fem creacions instantànies, música al moment”. Alumne
“He descobert la forma més contemporània de fer música”. Alumna
“El que estàs fent en el moment no saps on et portarà i això és un viatge molt emocionant”. Alumne
“Sóc professora i aquesta experiència em serà molt útil per enfocar les dinàmiques de la classe". Alumna
A
També et pot interessar
Foto:
Cedida
La guia per viure el segle XVI com un autèntic contemporani
Foto:
Andrea Bonet
De somnis i sensualitat en un tren
Foto:
Cedida
Tomeu Penya: “La perserverància és molt important, sinó ja faria anys que seria pagès"
Foto:
Anna Zaera
Els 10 imperdibles de la setmana de l'alimentació ecològica
Foto:
Xavier Bertrán
Mishima ens transporta al paradís amb ‘L’ànsia que cura’
Foto:
Cristina Casas
Últim Cavall: “Necessitem la música com a motor d’expressió”