04/12/2016
Rutes
Castrum Visigòtic de Roses

A la recerca dels nostres orígens, el Castell Visigòtic de Roses

Sabeu qui eren els visigots? Pels qui no ho sapigueu avui farem una mica d'història dels nostres avantpassats. I ho farem a través de les ruïnes que ens han deixat, en aquest cas el Castrum visigòtic del Puig Rom a Roses.

Els visigots van ser un poble germànic que va combatre l'imperi romà i aprofitant que aquest ja començava a ensorrar-se van ocupar la península ibèrica l'any 415. El seu regnat va durar fins al 711 quan els musulmans van entrar a la península des del sud. Poc ens ha quedat del seu llegat arquitectònic per això el recinte emmurallat de Roses és un dels exemples mes ben conservats i representatius de la península ibèrica.

Porta d'entrada del Castrum del Puig Rom a Roses

Interior del jaciment i les restes de les edificacions

Malgrat que no ens ha quedat gaires construccions seves si que conservem noms propis o de llocs que tenen l'origen en la llengua germànica que parlaven. Cognoms com Aribau, Miró, Sunyer o els noms Bernat, Guillem i Ramon tindrien el seu origen en la cultura visigoda. També els noms de llocs com Requesens, Vilabertran, Vilopriu, Guimerà o Gombrèn procedirien dels antics pobladors.

El Castrum visigòtic de Roses es troba situat al cap de munt del Puig Rom a l'est de la població. De fet, s'hi arriba seguint els carrers de la urbanització del Puig Rom que arriba ben bé fins al jaciment. Des del poble hi ha indicadors amb el nom del jaciment però no són gaire abundants i si no s'hi sap arribar és difícil veure'ls.

Una vegada hi arribeu les vistes sobre el golf de Roses són impressionants. També hi ha una vista fantàstica sobre Roses i la Serra de Rodes. L'entorn del Castrum és igual d'espectacular envoltat de grans pedres naturals que afloren imponents arreu i restes de feixes que en el seu moment havien estat cultivades, segurament amb vinya o oliveres.

Guerrer Visigot

Vistes sobre Roses i el Golf de Roses des del jaciment

L'entorn natural al voltant del Castrum

El jaciment conserva poc de la seva construcció original, però suficient per fer-nos una idea de com habitaven els Visigots. Quan us hi passegeu us convido a deixar volar la imaginació, pensar com deuria ser aquesta fortalesa amb tota la seva esplendor i com vivien els seus habitants, lluny de les comoditats dels nostres temps. Convertiu-vos en Visigots per uns moments i segur que descobrireu les vostres arrels ancestrals que us transportaran 1300 anys enrere, quan només existia la llum del sol pel matí i el caliu del foc en el freds hiverns empordanesos. Gaudiu-ne!

Enllaç a Wikiloc per arribar al Castrum del Puig Rom: http://ca.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=15698608

Com arribar-hi:
Per arribar al Castrum del Puig Rom heu d'entrar dins de Roses seguint l'avinguda de Rhode, que és el carrer principal paral·lel la platja, i travessar tot el poble fins arribar a l'alçada del port de Roses. A la segona rotonda que trobareu (amb una estatua d'un vaixell) haureu de girar cap a l'esquerra i agafar el carrer Pau Casals. En aquesta mateixa rotonda ja trobareu un cartell que us indicarà el camí a seguir per arribar al jaciment. Just després d'agafar el carrer Pau Casal ja veureu un trencant a la dreta que indica el carrer de la urbanització del Puig Rom que és el que haureu de seguir fins arribar al castell.

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.

Em dic Rubèn Collelldemont i sóc de Girona malgrat que he passat, i encara hi passo, mitja vida a l'Empordà, concretament en un poblet del Baix Empordà que es diu Tor. Des de petit que he voltat arreu amb els meus pares i això ha fet despertar en mi les ganes de conèixer i descobrir nous indrets interessants, curiosos i sobretot amb encant. És per això que he volgut crear aquest blog des d'on aniré penjant rutes per l'Empordà, per compartir tots els indrets fantàstics que tenim en aquesta terra. Espero que les gaudiu! Som-hi!

31/10/2020
Després d’un llarg parèntesis us torno a proposar noves rutes per l'empordà. Aquesta vegada tornarem a la prehistòria per visitar uns petits jaciments arqueològics a on hi trobarem inscultures gravades a les pedres.
21/08/2017
Avui us convido a deixar volar la imaginació en el sentit més literal de la frase. Anirem a visitar l'antic camp d'aviació republicà de Canet de la Tallada, entre Verges i Torroella de Montgrí.
28/07/2017
Avui us proposo una petita ruta pels amants del mar i les caletes encisadores ara que és estiu i sempre convida a fer una remulladeta.
11/06/2017
Ara que comença l'estiu i la calor apreta us proposo una petita ruta però molt interessant.
06/03/2017
Avui tornarem a anar fins a la frontera amb l'estat francès aquesta vegada,però, passarem per l'antiga Via Augusta que ens portarà fins a tocar del Castell de Bellaguarda just a sobre d'El Pertús, seguint el Coll de Panissars qu
18/01/2017
Avui us convido a caminar per la història i no només metafòricament sinó també físicament recorrent un tros de l'antic camí d'Empúries que ens portarà del bonic poble medieval de Canapost fins a les antigues pedreres dels Clot
23/12/2016
Avui ens enfilarem pel massís de l'Albera fins a arribar a la frontera amb França.