La cervesa que es va atrevir a riure's de l'anunci d'Estrella Damm (i que va resultar ser industrial i txeca)

Opinió
,
dijous, 17 desembre, 2015

Si cal triar, gairebé tothom prefereix defensar al peix petit abans que al gran, al productor local davant d'una gran companyia. I, si a més, el David de torn s'atreveix a plantar cara amb humor i certa mala llet al seu particular Goliat, és lògic que compti amb la simpatia molts. Potser per això l'anunci amb el qual es va llançar la nova Cervesa La Brava es va convertir ahir en poques hores en tot un fenomen a les xarxes. Tothom parlava del divertit espot en què aquesta nova i petita cervesa de Girona s'atrevia a riure's dels anuncis estiuencs d'Estrella Damm. Malgrat la seva distribució es limita a Catalunya, les reproduccions pujaven com l'escuma, i els grans mitjans no van trigar a apuntar-se al carro i parlar del tema. Fins i tot una notícia va aparèixer i es va esfumar de La Vanguardia, l'ingredient perfecte per alimentar una mica la conspiració sobre les trames de poder en versió cervesera.

Davant la idíl·lica Costa Brava, d'estius infinits, capvespres de postal, concerts a la platja i nois i noies maques per tot arreu, la cervesa Brava reivindica la Costa Brava a l'hivern, amb les seves platges desertes, els pobles alliberats del turisme i la gent normal i corrent que també té dret a passejar-se en banyador. Els que hagueu estat per allà les dues èpoques de l'any, segur que us quedeu amb aquesta segona versió. Jo també.

"Veniu al mateix hotel, baixeu a la mateixa cala que tothom i seguiu bevent la mateixa cervesa", interpel·la en to seriós el provocador anunci. És igual que l'últim espot d'Estrella hagi estat rodat a Eivissa, o que hagi estat un dels vídeos més vistos a YouTube al llarg de 2015, tothom sabia de què parlaven a l'anunci, i segur que tothom ha somrigut al veure-ho.

En realitat, tothom no. Perquè, contra tot pronòstic, ha estat la comunitat cervesera artesana la que més ha criticat La Brava per obviar dos petits detalls en la seva promoció: ni és artesana, ni està feta a Girona. És cert que no s'afirma cap de les dues coses i, de fet, a la web oficial de la marca s'aclareixen algunes dades sobre la seva producció, però és evident que totes dues es suggereixen en el famós anunci.

Territorialitat per aquest missatge vinculat a la Costa Brava ("Inspirada en la Costa Brava" és el lema que es pot veure en la seva ampolla) i una crítica gens dissimulada a una de les grans cerveseres industrials del país. Una cosa que, sens dubte, pot generar moltes simpaties, però que sembla topar en certa manera amb el que la pròpia companyia explica al seu web.

"Defensem la nostra condició de nòmades o gypsy Brewers, igual que fan alguns dels més prestigiosos mestres cervesers. Amb la nostra recepta original, els nostres ingredients, i sota la nostra supervisió, La Brava s'elabora en una planta centenària a la República Txeca, el millor lloc possible on romandre fidels a l'estil més popular del món ", expliquen els creadors d'aquesta cervesa de tipus Pilsen.

Davant l'allau de crítiques a la xarxa, des de La Brava es defensen assegurant que els ingredients són de Girona, i la seu de l'empresa es troba a Vulpellac (Forallac). "Respectem i estimem el sector de la cervesa artesana", asseguren. Sobre el "Made in Spain" que apareix a l'etiquetatge de l'ampolla, i sobre el que també se'ls pregunta, no hi ha aclariments.

"Una cervesa amb totes les virtuts de l'artesana: selecció dels ingredients, cura dels processos, amor pel producte. Però produïda en gran volum, per assegurar-nos de mantenir els nivells de qualitat desitjats i un preu a l'abast de tots", es pot llegir al web de La Brava. Dos missatges sobre la qualitat i el preu que segur tampoc fan massa gràcia als artesans, i que de fet casen més amb el missatge habitual d'algunes grans cerveseres.

Si l'objectiu era que es parlés d'ells, és evident que s'ha aconseguit de sobres. Ara bé, tal i com pot passar amb els virals, caldrà veure si el boomerang torna contra ells. "És una cervesa que conté tota la bellesa i el caràcter de la Costa Brava", asseguren. És innegable que el genial vídeo conté el caràcter. La cervesa, sembla que ja és més discutible.

 

*L'Iker Morán es un dels creadors de La Gulateca. Periodista especialitzat en tecnologia i fotografia.