Un nou periodisme de proximitat

Opinió
,
diumenge, 9 octubre, 2016


Foto: Cia. Animal Religion 

Descobrir la vida que hi ha al nostre voltant, preguntar-nos com vivim i què ens mou és l'objectiu de Surtdecasa.cat, un mitjà de comunicació que ha trobat en la cultura de proximitat, la millor manera d'interpretar el món. La cultura que es genera en els nostres pobles i en els nostres barris; els artistes que decideixen habitar també les perifèries, la cultura popular com a espai que s'escapa als límits de la institució, l'activitat que es genera als marges territorials o conceptuals, aquestes són les nostres passions. Per això, iniciem aquesta nova etapa assenyalant algunes de les nostres credencials.

1. La cultura com a mitjà de desenvolupament local i transformació social
L'aposta per una informació cultural de proximitat implica posar el focus en fer visible que la cultura no és quelcom que tingui lloc només en les grans ciutats, allà on se situen els grans equipaments i, per tant, les iniciatives dotades de més poder econòmic. El compromís amb la gent i les iniciatives culturals que tenen lloc també en espais fora del centre, permet un acostament a les diferents identitats i origens. Les propostes mai neixen del no-res, sinó neixen d'una comunitat que es reinterpreta constantment i que penja dels orígens però també està oberta al món.

2. La descentralització de la realitat (i de la cultura)
Amb aquesta intenció, la voluntat de l'equip de periodistes de Surtdecasa.cat és aconseguir ser com un rizoma, és a dir, una tija subterrània que creix horitzontalment respecte a la superfície del sòl i que s'extèn pel territori, per arribar allà on els mitjans generalistes no arriben. Així ho fan els 7 equips que treballem per posar llum a totes aquelles iniciatives que es generen en els pobles i ciutats catalanes.

3. La vida més enllà del poder
Les nostres fonts viuen més enllà dels estatus i del poder. Ens interessen els professors, els viatgers, els bibliotecaris, els pintors, els poetes...Tothom que ens pugui oferir una visió pròpia i estimulant de la realitat que ens envolta. Persones que miren el món que els és proper amb dignitat, consciència, originalitat i transgressió. 

4. "Think globally, act locally" també en el periodisme
Allò global és allò local. Encara que el nostre marc d'actuació és la proximitat, no és per a res el localisme. La saviesa particular esdevè saviesa universal. Think globally, act locally. La frase original en anglès va ser atribuïda a l'activista Patrick Geddes a principis del segle XX. L'expressió, tot i que té un caràcter ecològic, apel·la a la nostra professió periodística. Cal fer visible la diversitat, posant el focus també en les identitats de les comunitats petites.