Ariadna Caballero
,
04/05/2017
Activa't

Cooperació i col·laboració, imprescindibles pel futur enoturístic del Penedès

L’Escola d’Enoturisme de Catalunya impulsa els ‘Maridatges enoturístics’, un punt de trobada, formació i debat entre els diversos actors del sector

Foto: 

AC
Les jornades tenen lloc a diversos cellers de les 5 DO's de Barcelona
La regió vinícola de Califòrnia Napa Valley rep cada any 8 milions de turistes. Tenen claríssim que són al costat de San Francisco, a poc més d’una hora. “Nosaltres som els 300 cellers de la Diagonal de Barcelona”, sentencia Lluís Tolosa. Som al primer 'Maridatge enoturístic', avui a Caves Nadal, un matí de formació, trobada i reflexió compartit amb restauradors, guies turístics, professionals de cellers, allotjaments rurals, institucions, agències i empreses de serveis d’oci i turisme, mitjans de comunicació...

Crear múscul i enfortir el sector, això busquen els ‘Maridatges enoturístics’. Ara que creiem estar tots més que connectats (o això pensem), espais de trobada són, en canvi, més necessaris que mai. “Hem detectat - ens explica Gerard Domingo, coordinador pedagògic de l’Escola d’Enoturisme - una disgregació entre els agents del territori. Tenim poca consciència de la nostra fortalesa com a regió enoturística, ja no només com a model turístic, sinó també cultural, productiu,... És importantíssim sensibilitzar tant els agents directes com tothom qui viu al territori. Hi ha un gran desconeixement mutu - conclou Domingo -, les cases rurals no saben què fan els cellers, els cellers no saben quines cases poden recomanar,…”

Caminant per les vinyes que envolten el celler, després de la conferència de Lluís Tolosa, conversem amb alguns dels assistents. Volem saber com ho veuen ells.

Què és competència?

“El punt feble de l’enoturisme al nostre país és que no anem tots a una”, ens diu Pedro Ávila, i com ell són molts els qui tenen aquesta sensació. Ávila és membre de Castle Exprience, organitzen visites enoturístiques en anglès, de Barcelona a Montserrat, passant per cellers i amb ingredients gastronòmics. “Un altre punt que cal reforçar és l’atenció al client. El 50% de les nostres reserves són d’un dia per l’altre i no és fàcil trobar cellers que ho ofereixin”. Mercè Sumarroca, de Bodegues Sumarroca, té clar que la clau és anar junts. “Participar en jornades com la d’avui permet conèixer la gent del territori amb qui hem de col·laborar i cooperar”.

Una altra de les participants a la jornada, Meritxell Rodríguez, de Recaredo, considera importantíssim “poder conèixer tots els agents implicats en l’enoturisme en trobades com aquesta per tal d’estar en contacte i, d’alguna manera, col·laborar i ajudar-nos entre tots; el repte està en veure la competència amb uns altres ulls”.

El mateix Lluís Tolosa reflexiona també en aquest sentit: “En totes les destinacions enoturístiques del món, els cellers treballen com a socis estratègics. El celler de davant no és un competidor, és un soci amb qui atraure gent a la zona. Competència és que la gent vagi a passar el cap de setmana a la Rioja enlloc del Penedès”. Eva Puente, membre de l’empresa enoturística Penedès Lovers, afegeix que “el primer que cal és que la gent del territori es cregui que tenim molt de potencial”.

Un exemple de col·laboració ens l’expliquen Teresa Martí i Àngels Mitjans que tenen allotjaments rurals. Fa més de vint anys van impulsar Masies del Penedès. “Ja llavors vam veure clar que ens havíem d’ajudar els uns als altres”, diu Martí. “Cal, a més - remarca Mitjans - que ens coneguem entre nosaltres i ens oferim els uns als altres (restaurants, cellers, allotjaments,...). Espais com el d’avui són molt importants, i més en un entorn com aquest; convidem-nos els uns als altres a passar per casa nostra”.

Coneixement mutu

Jordi Mestre és gestor i guia turístic. “Com a guia sóc també prescriptor i, per tant, m’interessa conèixer què s’està fent des dels cellers per tal d’oferir als meus clients propostes diferenciades”.  A més del coneixement mutu i la cooperació entre empreses del sector Mestre considera imprescindible entendre que no hi ha un producte vàlid per a tothom. “Hi ha molts tipus de persones, grups, famílies i gustos i cal adaptar i oferir un producte molt més personalitzat”. Lluís Tolosa remarca també la importància de conèixer el perfil del visitant: “és turista?, enoturista?, winelover?”. Jordi Mestre destaca també que cal que el territori estigui present en l’experiència enoturística; “cal que no només es vingui a veure un producte, una marca o algú que fa vi. Cal incloure la pagesia, el patrimoni, la gastronomia... “.

Propers 'Maridatges enoturístics' al calendari

Per Tolosa jornades com aquestes són imprescindibles. “Cal que cellers, restaurants, allotjaments i empreses de serveis turístics es trobin. Només es crea una gran destinació enoturística si les quatre peces estan ben engradades”. El sociòleg considera, a més, que cal especialització en el sector enoturístic. “Les lògiques de treball de l’enoturisme són molt diferents a l’agricultura o l’elaboració de vi; atendre la gent, saber idiomes, idear experiències, conèixer els serveis turístics, saber qui porta la distribució,... De la mateixa manera que per vendre vi a Alemanya tens un distribuidor de vi, has de saber qui et portarà enoturistes”.

L’Escola d’Enoturisme, juntament amb la Diputació de Barcelona, ha organitzat fins a finals de juny un total de 23 ‘Maridatges enoturístics’ com aquest en diversos cellers de les cinc DO’s de Barcelona (DO Penedès, DO Catalunya, DO Alella, DO Pla de Bages i DO  Cava). Cada un d’ells se centra en temàtiques diverses i hi participen experts com Lluís Tolosa, Josep Pelegrí, Clara Antúnez, Damià Serrano, Manel Colmenero o Josep Donaire. Les formacions es complementen amb la visita al celler que acull la jornada, un maridatge i, com no, converses, debat i intercanvis entre els assistents a la jornada.

Més informació: 

Consulta els propers 'Maridatges enoturístics'
escolaenoturisme.vilafranca.cat

També et pot interessar