Gemma Urgell
,
02/10/2017
Entorn

“El Penedès és, pel turista, un oasi verd, rural i molt pròxim a Barcelona”

Què valoren els turistes del nostre territori? En parlem amb responsables d’oficines de turisme

Foto: 

GU
Un grup de professionals del turisme visitant Mas Tinell

Una vintena de responsables d’oficines turístiques de tot Catalunya arriben amb autocar al Penedès. Tenen l’agenda atapeïda, des d’Enoturisme Penedès i la Diputació de Barcelona els han programat tot d’activitats per tal que visquin en primera persona propostes turístiques que després recomanaran a les seves oficines de turisme. És el que s’anomena un famtrip, un viatge de familiarització. Nosaltres els hem acompanyat en un dels vint famtrip que anualment organitzen amb agències de turisme, agències de viatge i d’altres prescriptors turístics.

La ruta comença al Km0 d’Enoturisme Penedès, a l’Oficina de Turisme de Vilafranca i, des d’allà, s’iniciarà el Camí del Vi o WineWalk (tots estaven avisats que caldria portar calçat còmode, es faran quasi 4 km!). Agafem el sender interpretatiu i ens aturem en cada una de les parades que ens fan reflexionar sobre el pas del temps, en el temps que cal perquè creixi una vinya, per elaborar el vi, per les generacions i generacions que han après aquest ofici. Comença la tardor, les fulles dels ceps ja comencen a tenyir-se de marró i, durant el camí, encara veiem viticultors que veremen alguna vinya. El grup, format per experts en turisme, per persones que reben diàriament turistes i els recomanen què poden visitar, sembla que estan passant una bona estona.

“Aquesta ruta segur que agrada als americans, valoren molt les experiències viscudes en la pròpia pell, ser a prop de l’origen”, sento que un comenta a un altre. La Meritxell Canals treballa a l’Agència Catalana de Turisme i constantment veu i ven propostes turístiques de Catalunya a fires internacionals, a congressos, etc. “No hi ha res millor com veure-ho i viure-ho in situ per a poder recomanar i vendre amb convicció”, afirma. “Fins que no vius l’experiència, no la sents”, és per això que aquestes sortides són importants, perquè doten d’arguments als prescriptors.

Seguim caminant entre vinyes i Canals ens explica com veu el Penedès: “és un destí ja madur i ara, que ja estem donant la importància que es mereixen als nostres vins, doncs vinculem-ho al turisme. L’enoturisme està de moda i per nosaltres, des de la Generalitat de Catalunya, a part de vendre platges, muntanyes i ciutats, és molt enriquidor també oferir interior, el nostre camp, les nostres zones més rurals”.


La Torre de les Aigües

Ja hem fet tot el Camí del Vi, que acaba a la Torre de les Aigües de Vilafranca. Una mica acalorats, però alhora ben actius, ens dirigim al pàrking de Bodegues Torres. Allà el bus ens espera per portar-nos al Cava & Hotel Mas Tinell, als peus de la muntanya de Sant Pau.

Només arribar a la zona d’aparcament, els comentaris dels integrants del grup són de sorpresa i exclamació per l’espectacularitat de l’edifici, que reprodueix un seguit d’ampolles de cava col·locades en rima, tal i com estan en les caves subterrànies del Penedès. Ens reben i ens van ensenyant tots els detalls, primer del celler, i després de l’hotel. La visita que ens fan és molt d’anar per feina, es tracta d’explicar què mostren als turistes, què els hi expliquen, com són els espais i què és tot el que poden oferir. És una prospecció, com sento que diuen els assistents.

Sales de reunions petites, d’altres de més grans, espais per fer casaments, serveis de càtering, piscina, projectes de futur. Mentre visitem tots els racons del Cava & Hotel Mas Tinell, es van sentint comentaris i converses: “està molt bé aquesta sala per fer convencions d’empresa”, “regalar una nit en un lloc així és un magnífic present”, “aquesta arquitectura una mica gaudiniana de segur que encantarà al turista asiàtic”...

D’on provenen els turistes del Penedès?

De fet, els turistes més interessants per a Catalunya són els que provenen de lluny: americans i asiàtics, gràcies també a les noves línies aèries de l’Aeroport del Prat, “a més valoren i aprecien l’enoturisme, així com els turistes anglesos i de països nòrdics”, ens explica Canals. Anna Nieto, d’Enoturisme Penedès, concreta que al nostre territori “els mercats que ens interessen més són l’anglès, Holanda, Bèlgica i els Països Nòrdics”.

No es desprecia el turista nacional, al contrari. De fet, com explica Rocio Giraldez, de la Diputació de Barcelona, “el turista de proximitat està molt interessat en el Penedès i, a més, acostuma a repetir”. Rocio Martín, de Turisme de Barcelona, explica també que “el turista de la resta de l’estat espanyol se sent atret per la gastronomia i els vins i, això ho troba al Penedès”.

Barcelona com esquer de turistes

Evidentment, la proximitat del Penedès amb Barcelona és també un punt fort com a destinació turística. Nieto reconeix que els agents turístics que vénen al Penedès se sorprenen de la curta distància amb Barcelona: “és un plus molt important, ideal per una escapada, un lloc per desconnectar de la ciutat”.

De fet, la Diputació de Barcelona juntament amb Turisme de Barcelona treballen el concepte de Barcelona és molt més: “treure profit de la marca Barcelona per mostrar l’oferta turística que hi ha al voltant de la ciutat”, explica Giráldez. Des de Turisme de Barcelona, la Rocio Martín, explica que el Penedès “com a destinació turística ofereix un punt diferenciador: un espai molt gran, un oasi verd, allunyat del soroll de la ciutat i que a més hi pots arribar amb transport públic: mesclar-te amb la naturalesa, amb la ruralitat just al costat de la ciutat”.  

D’aquesta manera, molts turistes que ja han visitat Barcelona dues o tres vegades, “se senten atrets per conèixer nous indrets pròxims a la ciutat, on fer excursions i sortides d’un dia”, explica Martín. I afegeix que “a més, s’interessa pel Penedès gent de diferents perfils: joves, parelles, turisme familiar, grups d’amics, etc”.


Habitació de l'hotel Mas Tinell

L’oferta turística del Penedès

Mentre seguim descobrint l’hotel i ens embadalim amb les luxoses habitacions, seguim conversant sobre el turisme i el Penedès. I l’oferta que tenim al nostre territori? L’Anna Nieto ho té clar: “el turista ve i repeteix i això significa que troba una oferta molt àmplia i que és del seu gust”. És que a més d’estar pròxims a Barcelona, “al Penedès tenim una àmplia oferta amb cellers oberts que fan visites, així com moltes activitats durant tot l’any; hi ha gran quantitat d’oferta i a més, diferenciació”, afegeix Nieto.

Giráldez també té la mateixa opinió: “qualsevol celler del Penedès que es pugui visitar és molt interessant, a més teniu cellers de diferents mides, amb una història diferent en cada un d’ells. El procés d’elaboració del vi és el mateix a tot arreu, però tots els cellers busquen diferenciar-se t i oferir noves activitats”

“Torres, Freixenet i Codorniu van obrir el mercat de l’enoturisme al Penedès”, explica Canals, “i ja tenen productes molt madurs; però hi ha iniciatives molt interessants com La Carretera del Vi que pot encaixar molt bé en segons quin mercat, com l’americà: el fet de poder visitar vinyes i cellers amb vehicles elèctrics, és una molt bona combinació”.

La ruta continua

I el grup enfila cap a Sant Sadurní d’Anoia i nosaltres ens ho deixem aquí. Allà dinaran a Cal Blay i a la tarda visitaran el Centre d’Interpretació del Cava i descobriran el procés d’elaboració de la xocolata a Simón Coll. Ens acomiadem amb una idea clara: no hi ha res com descobrir de primera mà l’encant del Penedès, els recursos turístics que té per a poder-ne ser un bon ambaixador. Fins i tot nosaltres, que hi vivim, sovint no en coneixem ni una petita part.

Més informació: 

També et pot interessar