Rutes pel Penedès: Albinyana, Sant Antoni i la Cova de Vallmajor

Una excursió pels entorns d’una població mil·lenària
Surtdecasa Penedès
27/03/2013

Situat sota la Serra del Quadrell, el municipi d’Albinyana (Baix Penedès) manté el seu encant gràcies a un entorn dominat per les vinyes, els cereals, els avellaners i els ametllers. Tots ells son companys de viatge si es decideix a recórrer els indrets més propers de la població, aquells que porten a la cova de Vallmajor, l’ermita de Sant Antoni de Pàdua i les runes del Castell que dominava les contrades. Des de Surtdecasa Penedès us proposem el següent itinerari:

1-) Safari Aqualeon / carretera de Bonastre: Una bona manera de començar la caminada és deixar el cotxe prop del parc Aqualeon i, a la primera cruïlla de carreteres, agafar la carretera de Bonastre. Al cap de pocs minuts cal trencar cap a la dreta per agafar un camí de carro que ens porta cap a un marge de pedra per sota del qual passa una canonada de gas.

Després del marge es troba la carretera que uneix el poble amb l’ermita. Cal seguir-la fins que es trobi un camí que gira cap a l’esquerra i baixa pel costat d’una tanca. Passarem per davant de la casa de l’escriptor Joan Perucho i, al cap de poc, una cruïlla ens indicarà el camí cap a la Cova de Vallmajor.

2-) La cova de Vallmajor està catalogada per la UNESCO com Patrimoni de la Humanitat per les pintures rupestres que es van descobrir al seu interior. També hi ha restes de ceràmica, sílex i metalls. La galeria s’endinsa a la muntanya i baixa fins als 67 metres de profunditat.

Després de veure la cova cal retornar el camí enrere fins arribar a l’anterior cruïlla, on agafarem un camí amb marques verdes que discorre a l’esquerra del camí de Sant Jaume i que arriba fins a dalt de la carena. D’aquesta manera arribarem al cim de Sant Antoni (408 m), des d’on, amb bon temps, es pot albirar des de les muntanyes de Montserrat fins els ports de Beseit.

3-) Un petit caminet baixa del puig fins a l’ermita de Sant Antoni, que cau sota mateix. Pel camí es pot veure una gran roca pintada de vermell en honor a 50 soldats republicans que van morir en aquest indret. L’ermita de Sant Antoni és un edifici del segle XVIII construïda directament sobre les roques. Té volta de canó i contraforts exteriors, així com una torre i una casa adossada, on hi vivien els ermitans.

La zona ofereix una gran vista de la plana de la comarca fins la costa. Al seu costat s’hi troben les restes d’un antic Castell, del qual només en queden els fonaments i la seva base rodona. S’apunta que podria haver estat construït pels àrabs com a torre de vigilància.

4-) Des de l’ermita es pot baixar per la carretera fins al poble d’Albinyana, arribant directament a la plaça de l’Església de Sant Bertomeu. Trencant a la dreta per dues ocasions arribarem a la carretera principal que porta a l’Aqualeon, on es podrà donar per acabat el recorregut amb una visita al safari o un capbussó a les piscines.