Calafell repassa l’evolució iconogràfica de la Mare de Déu

Rafel Romeu analitza les maneres com s’ha presentat la figura al llarg dels segles
Surtdecasa Penedès
,
17/02/2014
Espectacles

Calafell s’endinsa aquest mes de febrer en la Festa Major de la Candelera, en la qual es ret culte a la Mare de Déu de la Cova. Amb motiu d’aquesta celebració, que es va recuperar definitivament el 1992, el pintor i escultor calafellenc Rafel Romeu ha preparat una exposició que repassa l’evolució iconogràfica de les imatges de la Mare de Déu, i que es pot veure a l’església de la Santa Creu tots els diumenge de l’any de dotze a dues del migdia.

A través d’un recull fotogràfic, Romeu analitza les diferents maneres com s’ha representat aquesta figura al llarg dels segles, des de l’època del romànic fins a l’actualitat. Són un total de 60 instantànies que el mateix artista ha fotografiat en diverses esglésies de Catalunya, Espanya i França. La mostra comença retrocedint fins el romànic, entre els segles XI i XIII, quan van aparèixer les primeres imatges sobre la verge a Catalunya.

  • imatge de control 1per1

“Eren figures molt rígides en què la Mare de Déu feia la funció de cadira, amb el seu fill a la falda”, apunta Romeu. Aquesta rigidesa es va abandonar a l’època gòtica, “quan l’art es torna més esvelt i Maria comença a ser representada dreta”. Al Renaixement les imatges van passar a ser “més maternals, amb la verge mostrant més afecte cap al nen”, mentre que quan s’arriba al barroc, les representacions “es sobrecarreguen d’ornaments”, com era propi de la època.

Així s’arriba al segle XX, amb una clara llibertat d’estils i sense seguir cap regla ni norma. Romeu també analitza la raó perquè moltes de les escultures de la Mare de Déu tenen la cara pintada de negre. Segons el pintor, això es podria deure al fet que s’usés una mescla de blanc de plom amb groc i vermell per buscar el color de carn. Una barreja que, segons Romeu, “amb el temps s’enfosqueix”.

La Mare de Déu de la Cova

La mostra reserva un espai per la Mare de Déu de la Cova, la imatge que és motiu de celebració a Calafell. Aquesta imatge va ser venerada a la cripta del Castell des del segle XII i fins a la inauguració de l’església de la Santa Creu el 1806, on hi va ser traslladada. Durant la Guerra Civil, la talla va ser cremada junt amb altres retaules, i no es va poder recuperar fins el 1955 gràcies a la donació d’una família del poble.

El Concili Vaticà II que va acabar l’any 1963 recomanava minimitzar les icones litúrgiques dels temples per evitar divergències, i la Mare de Déu de la Cova va ser retornada a la família que n’havia costejat la seva creació. Això va ser així fins el 1992, quan amb el Castell de Calafell ja arranjat es va procedir a retornar-hi la talla. Aquesta és la que durant la Candelera es baixa del Castell a l’església durant dos dies.

A banda, Rafel Romeu va realitzar fa poc més de deu anys una recreació de la que es creu que era la imatge original, la que va ser cremada el 1936. Partint d’un manuscrit del 1867 que la descrivia, Romeu en va fer una reproducció seguint els cànons romànics. Aquesta figura petita també es troba actualment al Castell de Calafell, dins una vitrina.

  • imatge de control 1per1

A

També et pot interessar