Foto: 

Surtdecasa
Retrobar-se amb els amics és una de les il·lusions de la tornada a l'escola

8 consells per tornar a l'escola amb energia i amb moltes ganes

Reflexionem amb dues piscòlogues sobre el dia a dia dels infants ara que comença el curs
Ariadna Caballero
,
10/09/2015
Família
Dilluns tocarà sortir de casa ben d'hora, amb les motxilles carregades de llibres, estoigs, l'esmorzar i, de ben segur, amb molta il·lusió. Comença un nou curs i no només per a infants i joves sinó també per als adults que reprenem la normalitat després d'uns mesos de vacances, de fer mans i mànigues per conciliar feina i família, però, per damunt de tot, uns mesos d'estiu que de ben segur heu aprofitat al màxim! Hem parlat amb dues psicòlogues penedesenques, l'Olga Montserrat i la Mar Parellada, perquè ens donin alguns consells per afrontar la tornada a l'escola (i a la feina!).

1. Recuperar rutines

El posem en primer lloc perquè sembla que és dels punts més importants! De fet, si encara no us hi heu posat aneu una mica tard, ja que la Mar ens recomana que la primera quinzena de setembre serveixi "de preparació". Per als infants, "mantenir una bona rutina és essencial pel bon desenvolupament psicològic", ens comenta; "d'entrada, sempre es recomana seguir amb els mateixos horaris de fer deures, dutxar-se, sopar, anar a dormir... amb l'objectiu d'establir uns bons hàbits i estabilitat emocional. Un infant que té un ordre, sap anticipar i els fem créixer segurs d'ells mateixos". Però no és només cosa dels més menuts, per als adolescents (com per als adults) les rutines "ens proporcionen ordre i seguretat, i ens ajuden a organitzar les tasques del dia", ens explica l'Olga.

2. Retrobaments amb els amics

És una bona motivació per aquells que no els faci gaire gràcia l'inici del curs, sobretot entre els joves que tornen a l'institut. La Mar Parellada ens comenta que és normal que a vegades els infants no vulguin anar a escola ja que "anar a l'escola implica una responsabilitat, fer deures i estudiar, i hi ha qui ho porta millor i hi ha a qui això li costa, per tant ara toca posar-se les piles!". L'Olga Montserrat, a més, ens dóna aquest consell per combatre la desgana, no només ara sinó durant tot el curs: "Per aquells desmotivats, les famílies, des de casa, han d’intentar positivitzar la imatge de l’escola i la importància d’estudiar, no només ara, sinó al llarg de tota l’escolarització. Si per a mares i pares és important formar-se i tot allò que provingui de l’institut, per als joves ho serà amb més probabilitat".

  • imatge de control 1per1

3. Un bon esmorzar

Sí, caldrà llevar-nos 10 minuts abans, però la son serà la mateixa, i un cop tinguem la cara neta, la cosa no ens semblarà tan greu. Per contra, fer un bon esmorzar ens ajudarà a tenir un bon dia. Res de beure a corre cuita un got de llet al marbre de la cuina! Un bon esmorzar necessita una peça de fruita, pa i un lacti, les combinacions poden ser infinites!

4. Comunicació

En aquest punt l'Olga i la Mar coincideixen plenament: la comunicació entre pares, mares, fills i filles és imprescindible. Caldrà sumar-hi paciència i empatia per "entendre'ls i posar-nos al lloc de les seves emocions, d'aquesta manera ajudar-los i afrontar conjuntament les dificultats que es presentin durant el curs", sentencia Parellada. En els adolescents el desconeixement és la preocupació més freqüent de mares i pares per això, insisteix l'Olga Montserrat, "el consell més bàsic és mantenir la comunicació oberta amb els fills i filles, tot treballant una relació de respecte i confiança. Des d’aquesta posició podrem detectar abans els seus maldecaps i posar-hi fil a l’agulla".

5. Estones de desconnexió

Segurament l'estiu ens ha servit a tots per desconnectar. Malgrat sovint titllem les vacances escolars de massa llargues, l'Olga ens fa aquesta interessant reflexió: "si un adolescent es passa l’estiu mirant el mòbil o jugant a la tauleta, seran unes vacances llargues. Si per contra, els nois/es aprofiten per viure experiències noves, passar més temps amb la família o senzillament descansar, haurà estat un bon estiu". Durant el curs, però, també és important tenir en compte que a tots ens calen estones per airejar-nos! La Mar ens recomana que en tornar de l'escola, és un bon moment per parlar en família de com ha anat el dia, berenar, agafar energia i jugar una estona abans de posar-nos a fer deures.

6. Espais i temps d'estudi

Sempre en funció de l'edat l'infant, quan hi hagi deures i calgui estudiar, Parellada considera que entre les 18h i les 19:30h és una bona hora. El cap de setmana diu "és important ser més flexible, parlar amb els nostres fills i filles i donar-los l'opció de quan volen fer els deures. Ara, és bo establir-ho sempre com a rutina. Es recomana els dissabtes matí entre 10:30h i 12h, abans de dinar i, així, després per aprofitar el dia amb la família i els amics". A més de temps, cal un bon espai per concentrar-nos. "El millor espai se'l crea un mateix, una habitació on l'infant sàpiga que allà és un espai d'estudi, on hi hagi calma, silenci, llum directa del sol, material aprop, una bona taula i els llibres ben aprop, això sí, apartant una mica ordinadors, mòbils i televisió" ens aconsella la Mar.

7. Activitats engrescadores

"Les extraescolars han de ser motivadores i plaents per als infants, tot i que pares i mares han de poder tenir un pes en la decisió per tal de valorar que l’opció escollida és bona" ens comenta l'Olga. Així doncs, escollir-les conjuntament és una molt bona opció. A més de la il·lusió, la Mar explica que és important "tenir en compte també les necessitats i característiques de personalitat de cada ú. Qualsevol esport és bo per descarregar tota l'energia que porten els nostres infants, la música és un llenguatge musical que estimula molt cognitivament, la dansa i el ball estimulen la motricitat així com el ritme, la pintura estimula la imaginació i la creativitat,..." Ara bé, malgrat totes les activitats ens aporten coses bones, "hem de ser conscients de quines poden ajudar més als nostres fills/es, i que alhora no ocupin moltes hores setmanals, ja que d'entrada un bon hàbit d'estudi després d'escola és essencial, i a vegades ja ens arriben massa cansats a casa!" alerta la Mar Parellada.

8. Fomentar la responsabilitat per damunt les normes

Sovint, optem per establir algunes normes als infants, per exemple en l'ús de mòbils, tauletes, ordinadors,... L'Olga Montserrat destaca que habitualment sol ser necessari pactar uns horaris i normes sobre quan, què i com es connecten a qualsevol de les pantalles. Ara bé, "a mesura que van creixent i si són capaços d’autorregular-se amb responsabililtat, aquestes normes es poden anar flexibilitzant" ens recomana.

Més informació: 

Mar Parellada és psicòloga (col·legiada 17169). Tècnica en educació infantil i màster en Neuropsicologia i en Psicologia Infantil i de l'Educació. Especialista en dificultats i trastorns d'aprenantatge: detecció i tractament, amb experiència en l'àmbit de la psicologia escolar i clínica, així com del reforç escolar. EDUCA, centre de psicologia i formació

Olga Montserrat Mestre és psicòloga (col·legiada 14624). Especialitzada en terapia familiar sistèmica i en psicoteràpia breu i amb formació compelementària en psicologia cognitivo-conductual. Té experiència professional com a psicòloga en l'atenció a la infància i adolescència des de l'àmbit públic i privat. SAAF Penedès. Servei d’Atenció i Assessorament Familiar

 

A

També et pot interessar