Cristina Mongay
,
11/04/2017
Activa't

Carla (Kåmon Disseny): "Cal donar un valor afegit a l’obsequi, cal que transmeti emocions"

El projecte de Kåmon és molt més que un taller de disseny gràfic, interiorisme i organització d'esdeveniments
Kamon Disseny, botiga, Idees, Original, Creativitat, Tàrrega, Urgell, 2017, Surtdecasa Ponent

Foto: 

Surtdecasa Ponent
La Carla, l'Anna i la Mònica donen vida a la fàbrica d'idees Kåmon

- El vostre és un projecte molt nou. Com neix Kåmon?
Anna: Des que vaig començar disseny, tenia la intenció de fer quelcom propi, fins que va arribar un dia en què m’ho vaig plantejar seriosament parlant amb la Carla (havíem treballat a la mateixa empresa i vam seguir en contacte). Més tard, vam conèixer a la Mònica i ens vam adonar que era el moment!
Carla: Quan vaig conèixer la Mònica recordo que ella va dir: “Vull tenir la meva pròpia empresa d’esdeveniments aquí, a Tàrrega. La vida la tinc aquí, la família i la feina”. Aquest és un dels motius pels quals vam decidir tirar endavant el projecte aquí. Es tracta de crear necessitats al territori.
A.: Aquí hi ha gent molt creativa! I cal potenciar-ho! És cert que hi ha altres empreses de disseny gràfic a prop, però cap que també ofereixi esdeveniments, ni tan sols cap que englobi tant com fem nosaltres. Va ser així com vam decidir obrir les portes de Kåmon el 30 de setembre del 2016.

- En què consisteix exactament Kåmon?
Mònica: Som una empresa multidisciplinar!
C.: Hem creat una fàbrica d’idees que es poden aplicar en disseny gràfic, interiorisme, imatge personal, organització d’esdeveniments, regals emocionals, etc.
M.: Nosaltres ens ocupem de fer-les realitat, de materialitzar-les. Ens ocupem de tot el que calgui: contactar amb proveïdors, crear estands, dissenyar aparadors, fer escrits per ocasions especials, regals personalitzats, etc.

- I el nom, d’on surt?
M.: Decidir el nom de l’empresa va ser bastant complicat. Després d’una pluja d’idees, vam arribar a la paraula japonesa ‘kumo’, que vol dir 'núvol'. Ens agradava el so, i jugant amb les lletres vam arribar a 'Kåmon'. En japonès fa referència a la 'marca' de les famílies nobles, a una mena d’escut heràldic, en tailandès significa 'des del cor i des de la ment', en egipci, 'energia vital'. I quan ho pronuncies, sona a 'come on', com animant-te a venir amb nosaltres.
C.: També engloba les inicials de les tres sòcies: KA (Carla), MON (Mònica)  i ÅN (Anna).

- Entre les vostres facetes destaca la de la imatge personal o corporativa, l’organització de moments i la creació d’emocions.
C.: La veritat és que hem experimentat un gran ‘boom’ amb la imatge corporativa, ja que moltes empreses del nostre entorn han volgut refer la seva imatge i, d’altres de noves, crear una que les defineixi convenientment. També tenim molts encàrrecs per organitzar festes i/o aniversaris. La nostra filosofia és que, en el moment de muntar una festa, els nostres clients s’oblidin de les preocupacions i es puguin ocupar dels seus convidats. Nosaltres ens fem càrrec de la resta!
A.: La gent busca innovació. Arriba aquí i ens diu 'vull alguna cosa nova'.
M.: Nosaltres hem de tenir la capacitat de llegir entre línies, d’empatitzar molt bé amb la idea del client, i de materialitzar-ho amb els recursos i temps pactats.
A.: Entrem tant a la ment dels nostres clients que es crea una relació especial amb ells. Es converteixen en amics, i ells mateixos ens en porten de nous.

- Què és el disseny emocional?
C.: Volem marxar de la típica compra. Cal donar un valor afegit a l’obsequi, cal que transmeti emocions. Pot ser un element quotidià, no necessàriament quelcom de valor econòmic o material. Es tracta de reforçar el com es fan les coses, no només allò que es fa. Cal tocar la fibra.

- Essent tres, suposo que és complicat arribar a un acord a nivell d’empresa i idees.
A.: El consens és necessari! Davant de qualsevol decisió, si no opinem de la mateixa manera, votem, i es fa el que decideix la majoria!
M.: Som molt diferents, és cert, però això ens ajuda a abastar les sensibilitats i gustos dels nostres clients.

- Com es fonamenta la creativitat?
M.: La creativitat s’alimenta a diari, amb les petites coses del dia a dia.
C.: Jo prefereixo deixar anar la meva imaginació, a veure fins on em porta. Òbviament que rebo imputs constantment, però prefereixo fer treballar la creativitat interior.
A.: Cadascuna té el seu mètode. Jo sempre busco referents i m’informo de la competència, i a partir d’aquí, creo. Són maneres de fer diferents. No obstant això, sempre va genial una pluja d’idees per inspirar!

- Quins són els vostres materials més emprats?
M.: Treballem amb molts materials senzills però que donen molt de significat al resultat final.
A.: Volem desmitificar que el disseny és car.

- Quin perfil tenen els vostres clients?
C.: La majoria dels nostres clients són locals. I ara van arribant també de poblacions properes: Lleida, Barbens, Balaguer, Palau d’Anglesola, Guimerà, Bellcaire, etc. Anem donant-nos a conèixer.
M.: També estem creant packs molt ajustats per cobrir necessitats, per exemple, de com treure’s partit per enfrontar-se a una entrevista de feina, com decorar casa teva amb quatre idees, com preparar una taula de festa sense que costi molts diners... Ens volem apropar a tota mena de clients, inclús aquells que no tenen gaires recursos.

- Quin és l’encàrrec emocional més emocionant que heu hagut de fer front?
A.: Un dels regals més macos va ser a un client que, per la festa dels seus 40 anys, els amics li volien regalar un obsequi diferent. Li encanta la cervesa i Freddy Mercury, així que vam dissenyar 40 'quintos' de cervesa amb 40 raons per estimar-lo. A més a més, vam preparar un fotomuntatge on tocava amb Queen. Li va encantar!
M.: Jo recordo l’organització d’un casament al camp de futbol de Balaguer... on l’altar era la mateixa porteria, però si m’hagués de quedar amb una “emoció”... em quedo amb les cares dels nadons, a coll de la mare, quan miraven els núvols del nostre estand a la Fira dels Artistes de Tàrrega.
C.: Per mi va ser molt especial una mare que ens va comprar un regal emocional, 'Entre tu i jo'. El volia donar als seus dos fills perquè no viuen junts per tal de que deixessin aflorar els seus sentiments envers l'altre, per poder mantenir-se units. A ells els va agradar, però a sa mare encara més! Es tracta de fer realitat l’essència dels clients.

- Quina és la clau de Kåmon?
C.: Empatitzar amb la persona que ve a l’empresa. Cal cuidar al client en cada petita etapa, en el tracte, en la senzillesa.
M.: En aquesta feina t’emociones molt i connectes molt amb el client. Més d'un cop hem tingut llàgrimes a Kåmon... del client i nostres!
A.: Una de les coses que permet el disseny emocional és això mateix. També tenim la intenció que un percentatge de la nostra feina es destini a finalitats socials. Amb el disseny podem transmetre molts missatges, i per això ja ens hem vinculat a diversos actes solidaris. Cal sembrar per recollir, i cal treballar amb la gent i a gust.

- Com us veieu d’aquí a 5 o 10 anys?
C.: Estem assentant les bases i creant necessitats. No només satisfem el que el client demana, sinó també allò que encara no sap que necessita. Intentem captar el que vol. També ens encantaria tenir futur i poder donar feina a altres professionals.
A.: Ens agradaria ser les caps creatives de cadascuna de les nostres seccions (això vol dir ampliar equip) i seguir treballant amb la qualitat i el detallisme que ens caracteritza. Tan de bo que Kåmon sigui la fàbrica d’idees de Tàrrega! Jo em veig amb un equip jove al voltant.

- Si poguéssiu enviar un missatge als lectors i lectores de Ponent, i d’arreu del país, què els hi diríeu?
C.: Els diria que es deixessin anar, molta gent tapa tot allò que l’emociona. Emocionar-se és estar viu.
A.: Les coses petites són les que et fan feliç, i aquí les tractem a flor de pell.
M.: La gent ha perdut comunicació 'de tu a tu' amb tanta connexió a les xarxes. És important el contacte, físic, visual, expressiu... Cal transmetre emocions, i compartir-les. I si no se sap com fer-ho, nosaltres podem ajudar a transmetre-ho. Kåmon és emoció!

Més informació: 

També et pot interessar