Foto: 

Cedida

Juneda InCursió, teatre professional en un entorn rural

Risc, creativitat i experimentació: les claus de l’èxit del curs d’arts escèniques que mobilitza tot un poble
Surtdecasa Ponent
,
13/07/2014
Espectacles
Són molts els artistes que han buscat inspiració en els entorns rurals, lluny de les grans aglomeracions urbanes, buscant aquell espai i aquell silenci que precisa, a vegades, el procés creatiu. El teatre tampoc s’escapa d’aquesta búsqueda, i a Juneda InCursió han sabut combinar l’entorn rural amb el teatre professional. Durant una setmana, actors, coreògrafs, directors, dramaturgs, es traslladen al Mas Miravall de Juneda per aprendre, crear, experimentar. En definitiva, fer fluir l’esperit creatiu i fer-ho de la mà de professors professionals que, més que professors, esdevenen guies d’aquest caminar cap a l’experimentació artística.

Això és Juneda InCursió, un curs professional d’arts escèniques que va néixer fa quatre anys en una masia al bell mig de les Garrigues, que esdevé l’escenari i el testimoni d’exepció d’aquest procés creatiu. La seva cuina es pot convertir en l’escenari improvisat d’una escena teatral, els seus patis, les seves estances... tot traspúa teatre. I tot, amb el guiatge d’un equip docent de primera línia: José Sanchis Sinisterra, Andrés Lima i Marcos Morau. Tres generacions, tres innovadors i referents escènics d’aquest país.

  • imatge de control 1per1

El curs té un objectiu molt clar: contemplar els mecanismes que fan possible el desenvolupament d’un procés creatiu. “No és un curs de mètode, el que busca és que l’alumne vingui aquí a experimentar a través de les eines que li proporciona el professional”. Així és com defineix el curs el seu director, Ramon Giné, que no es cansa de repetir tres paraules clau: creativitat, risc, experimentació. Per això, el que proposa Juneda InCursió és una pràctica des del naixement de la idea fins al resultat final, és a dir, tot el procés creatiu que s’amaga darrere qualsevol expressió artística. I en aquesta edició, ho fa amb una temàtica de fons: La por i el desig, dos sentiments salvatgement humans, dos idees contraposades i lligades a la vegada, dos sensacions, dos instints.

El lligam de Juneda InCursió amb l’entorn rural que l’acull no tindria sentit si es limitès a ubicar el curs en una masia de l’interior de Catalunya. Per això, el curs s’obre a la població i l’ultim dia, el 5 de juliol, ofereix un assaig obert a tothom en què el públic pot veure el resultat de tota una setmana d’intens treball creatiu, on els alumnes porten a la pràctica el que han après durant el curs. Però aquest lligam territorial no acaba aquí i el curs també ha plantat arrels en les entitats del poble per tal d’acostar les arts escèniques als col·lectius que ho tenen menys a l’abast. Així neixia l’any passat Incursió Social, un projecte singular i experimental que incideix en els col·lectius vulnerables com les persones de la tercera edat i els discapacitats, oferint-los la possiblitat de ser creadors i protagonistes d’una experiència teatral.

“Es tracta d’investigar el material que tenen ells, treballar amb les seves habilitats i transformar-les en un acte teatral”, explica Ramon Giné, que parla amb emoció, gairebé devoció, sobre la vessant social de Juneda InCursió. Aquest projecte aglutina tres col·lectius diferents, els interns de la Residència Municipal d’Avis de Juneda, persones amb discapacitat del Centre TALMA del mateix municipi i gent de carrer de la localitat amb afinitat a propostes d’aquest tipus. Tots tres participen en un curs, que aquest any ha passat de 15 dies de durada a 3 mesos, i que compta també amb professionals destacats del sector escènic: la coreògrafa Sol Picó, de la companyia de dansa Sol Picó, i la ballarina i coreògrafa, Vero Cendoya. El resultat d’aquest procés creatiu i social es presentarà en públic, també, el dia 19 de juliol a la tarda al Teatre Municipal de Juneda.

Si. Juneda és lluny dels grans centres de creació i producció teatral, però Juneda InCursió demostra que ja s’han superat les èpoques en que l’avantguarda i la contemporaneïtat estaven reservades només a les grans urbs. El teatre, l’experimentació, la creativitat, el risc, no són patrimoni de ningú i cal buscar-los on sigui, fins i tot, en una masia al bell mig de Les Garrigues.

 

  • imatge de control 1per1

Més informació a www.junedaincursio.cat

A

També et pot interessar