Jump to navigation
1. Vivaldi Quatre EstacionsEl FeMAP inaugura la seva sisena edició amb una producció pròpia centrada en una de les obres més populars del repertori barroc, Les Quatre Estacions d’Antonio Vivaldi. La col·lecció dels quatre concerts per a violí, cordes i continu, que Vivaldi va escriure cap al 1723, era una assignatura pendent del festival. En una iniciativa sense precedents, s’ha encarregat la producció al violinista lleidatà Joan Espina, qui s’ha envoltat d’un potent planter d’instrumentistes especialitzats en la interpretació amb criteris històrics que tenen o han tingut alguna relació amb els territoris FeMAP.Quan? 1 de juliol, 21hOn? Claustre de la Catedral de Santa Maria d’Urgell, La Seu d'Urgell2. Amat Santacana i Eloi FuguetEl terme “barroc” es va prendre de l'arquitectura, on designava alguna cosa retorçada i embolicada, com les perles deformades amb el mateix qualificatiu. Al segle XVIII es va usar en sentit pejoratiu per descriure les característiques del gènere musical del l'època, que es considerava tosc, estrany i aspre. Amb el pas del temps aquella música tosca, estranya i aspra ha esdevingut també rica i exuberant. El duet format per Eloi Fuguet i Amat Santacana s’ho agafen amb més calma, amb la intenció que la seva sincera aproximació a l’estil la faci més propera.Quan? 10 de juliol, 19hOn? Pati de la Casa Gran del Miracle, Riner3. Il Coro d’Arcadia i María Cristina KiehrA la Roma de finals del segle XVII, després de la mort de Cristina de Suècia, il·lustres compositors i intèrprets avançats van instituir el “Cor d’Arcadia”. Tan il·lustre i meravellós antecedent va servir d’inspiració el 2013 al violinista barroc i compositor Alessandro Ciccolini per reunir un grup de talentosos músics i amics i fundar una agrupació pròpia amb el mateix nom. El rigor filològic, la prelació del coneixement harmònico-estilístic, el respecte reverencial per les fonts i la cerca d’un ideal sonor el més fidel possible a l’estètica barroca són elements fonamentals a través dels quals el cor vol tornar a proposar l’essencialitat de la “teoria dels afectes”, de la cerca de la bellesa, de l’expressivitat i de la poesia.Quan? 15 de juliol, 20:30h | 17 de juliol, 22hOn? Església de Sant Vicenç, Esterri d'Àneu | Capella de la Immaculada, La Seu d'Urgell4. Clus trobar. Coral Capella de Santa Maria de Ripoll i Cor Els Follets de RipollUn equip de luthiers (dirigit pel musicòleg i intèrpret Antoni Madueño i encapçalat per Carlos Ardura) construí, l’any passat, rèpliques dels instruments esculpits a la portada del Monestir de Ripoll: Fídula, Giga, Arpa, Rota i Flauta de Pan. Amb aquests instruments, el concert ‘Despertant instruments adormits’ interpretarà l’obra musical creada a l’Scriptorium de Ripoll durant els segles X-XII, amb la participació de 30 artistes, entre músics i cantants i amb la finalitat de difondre la cultura de l’Edat Mitjana.Quan? 23 de juliol, 21hOn? Església de Santa Maria d'Organyà, Organyà5. Qvixote Quartet i Carles CanutRafael d’Amat i de Cortada, baró de Maldà, fou un aristòcrata català, habitant de Barcelona a finals del segle XVIII. El personatge mereix ser recordat sobretot pel seu monumental dietari que intitulà Calaix de sastre, en el qual anotà el que observava en la Barcelona canviant del moment i en els seus viatges, a més de les seves activitats quotidianes, sempre en un to col·loquial i costumista, amb elevades dosis d’humor. Intèrpret aficionat, incorporava als seus escrits qualsevulla activitat musical en la qual participés o de la qual tingués notícia. Aquesta producció del FeMAP vol recrear, a partir de les seves pròpies paraules i amb la complicitat de l’actor Carles Canut i del Qvixote Quartet, l’univers musical del baró i el paisatge sonor de la ciutat.Quan? 7 d’agost, 20h | 8 d’agost, 20:45hOn? Espai Cultural La Lira, Tremp | Església de Santa Maria de Taüll, Taüll6. La RitirataUn recorregut des del classicisme de Haydn als tocs peninsulars de Boccherini per mostrar la revolució que suposà la música d’Arriaga en la seva època. Això és el que ofereix La Ritirata en aquest concert. Tot interpretat amb instruments d’època, amb especial atenció a la interpretació històrica dels quartets de corda d’aquells anys. Creada per Josetxu Obregón durant la seva etapa de residència a Holanda, La Ritirata pren nom de l’últim moviment del quintet de Boccherini, “La Musica Notturna delle strade di Madrid”.Quan? 26 d’agost, 22hOn? Capella de Sant Miquel, La Seu d'Urgell
Festival de Música Antiga dels Pirineus