Sílvia Sagalà
,
28/05/2016
Arts

Juanjo Giménez: "Tot el procés ja havia valgut la pena abans de guanyar la Palma d'Or"

Un curt fet amb alumnes de l'Escola de Cinema de Reus guanya la Palma d'Or a Cannes

Foto: 

cedida
Segur que ni en el millor dels seus somnis l'Escola de Cinema de Reus (ECIR) s'hauria imaginat que tot el món acabaria parlant del curtmetratge que estaven fent els alumnes del màster en direcció. Doncs així ha estat després que, ara fa uns dies, 'Timecode' s'emportés la Palma d'Or del Festival de Cannes. El curt, que ha estat dirigit pel professor de l'ECIR, Juanjo Giménez, i coescrit juntament amb Pere Altamira, descriu, a través de la dansa, la peculiar relació que tenen dos vigilants d'un pàrquing. Fins ara a l'estat espanyol només una persona havia aconseguit guanyar una Palma d'Or, ni més ni menys que el cineasta Luis Buñuel. Giménez, que ha dirigit una desena de curtmetratges i tres llargs, diu que aquest premi "és un somni".
"En els moments més difícils de la meva carrera, els curts em van salvar"
- Fa només uns dies que heu guanyat la Palma d'Or, què sents?
La veritat és que no m'ho esperava. Dels 10 curts de la competició, n'hi havia 4 o 5 que podien guanyar tranquil·lament. Encara ens estem fent a la idea que ens ha tocat a nosaltres.
 
- Com ho heu celebrat?
Nou membres de l'equip vam viatjar fins a Cannes, alguns d'ells van haver d'agafar l'avió la mateixa nit de la gala final però la resta vam estar fins a les 4 de la matinada a la festa que el festival organitza amb els guanyadors i el jurat. Va estar molt bé. Encara no he vist a tot l'equip a Barcelona, però ho celebrarem com cal ben aviat.
 
- Luis Buñuel i vosaltres, què suposa aquesta fita per tu i per l'ECIR?
La meva mare va néixer a Obón, un poble molt a prop de Calanda, y Buñuel és un dels meus referents com no podia ser d'una altra manera. L'ECIR és part del projecte des del seu origen, ells són els que em van proposar fer un curtmetratge perquè els alumnes hi participessin al final del curs. Tot el procés ja havia valgut la pena abans de guanyar el premi. Vam complir l'objectiu que volia l'escola fent-lo i la resta és un afegit molt gros...
 
- Com ha anat la feina amb els alumnes de l'ECIR?
Els alumnes col·laboren com a meritoris als equips de rodatge. L'organització la vam fer plegats amb el Dani Villanueva, el director de l'ECIR. Va ser fàcil. Els responsables de cada equip eren gent que ja ha treballat amb mi anteriorment. Són professionals contrastats, i crec que els alumnes es van sentir part d'un rodatge seriós i eficient.
 
- Imaginem que el premi servirà per impulsar l'escola de cinema...
Espero que així sigui. El Daniel m'ha comentat que darrerament ja hi ha gent que s'ha interessat per l'escola.
 
- Què volíeu transmetre a 'Timecode'?
Amb el Pere ens vam marcar diversos punts de partida: fugir dels tòpics, treballar les el·lipsis, i explicar les històries d'unes persones amb uniforme i feina monòtona que amaguen la bellesa dins seu.
 
- La història parteix d'una anècdota personal teva.
Sí, de quan treballava d'economista a una multinacional. Aprofitava les estones que no tenia feina per escriure guions, i una companya meva els va trobar i ho va utilitzar en contra meu. El cinema permet reimaginar la realitat i canviar-la al meu gust.
 
- I vas decidir apostar per la dansa...
M'agrada apropar-me a móns que no tenen res a veure amb mi, o que desconec. M'agrada la dansa com a espectador, però el curt m'ha permès treballar amb coreògrafs i ballarins, i n'he après molt.
 
- Què ha estat el més difícil del procés?
Res. Tot ha anat rodat. Si de cas, la post-producció ha sigut llarga, més que res perquè s'ha fet compaginant-la amb els treballs habituals de la gent.
 
- Quin recorregut tindrà el curt?
No ho sabem. La Palma d'Or li ha donat una visibilitat inusual. Els festivals d'aquí i de fora són l'opció més evident, però no descartem estrenar-lo als cinemes, que és on s'ha de veure.
 
- Més enllà del reconeixement, què significa el premi? 
Ja veurem. Tinc experiència i sé que això t'obre les portes més fàcilment però no vull precipitar-me i vull tenir molt clar quin ha de ser el meu següent projecte.
 
- Com veus el panorama audiovisual?
Hi ha molta gent amb talent a casa nostra. L'Albert Serra, per exemple, és un director molt valorat per la crítica. El festival ens ha mostrat que el curt pot ser una opció per un cineasta, més enllà de ser un pas cap el llarg. Als meus alumnes els hi parlo de gent que té carrera de cineasta només fent curts, com el Jay Rosenblatt i d'altres.
 
- Dius que prefereixes el curt al llarg, per què?
En els moments més difícils de la meva carrera, els curts em van salvar. Així que no puc més que fer curts quan tinc l'ocasió.
 
- Quin és el proper projecte que tens entre mans? Anirà de la mà de l'ECIR?
De moment encara estem paint el premi. Hi ha unes quantes idees, alguna avançada... i ara per ara la meva relació amb l'ECIR no pot ser més bona.

Més informació: 

Projecció del curt 'Timecode'
Dilluns 30 de maig, 19:30 h 
Cinema Reus Palace, Reus