Camp de Tarragona, Cooperativa Falset Marçà, Falset, música, Olsmactei, Priorat

Foto: 

Víctor Rubio

Olsmactei en 10 cançons

Jazz, dixie, flamenc... divendres 13 a la Cooperativa de Falset-Marçà en un concert coorganitzat per Surtdecasa
David Fernàndez
,
11/06/2014
Música
És molt possible que el nom d’Olsmactei no us acabi de sonar però això no és una cosa que els preocupi pas. No són un grup per a masses i no segueixen les modes del moment, sinó tot el contrari: fan el que els dóna la gana. De fet ells mateixos reconeixen que “justament com que no anem a buscar la comercialitat toquem tant poc”. I què vol dir Olsmactei? Doncs no és més que la unió de les primeres lletres dels cognoms dels integrants d’aquest trio instrumental, que formen George Olshanetsky (guitarra), Xavier Macaya (violí) i Ramón Teixidó (baix). 
 
Tres amics que toquen esporàdicament des de 2005 i tres dels millors instrumentistes que tenim al Camp de Tarragona. Cadascun d’ells ha seguit una trajectòria musical diferent. El George és un guitarra de formació clàssica que, des que va arribar d’Ucraïna, ha tocat en diferents formacions del Camp com Uccat, Atientas, Potaje o Trifàsic, i sempre s’ha rodejat dels més grans músics de la zona. Al grup de flamenc Potaje, per exemple, ja hi havia el Xavier Macaya, un violinista al que va conèixer a Salou, poc després d’aterrar al nostre país, i amb qui poc després va fer una gira per la costa. El Xavi ha enregistrat més d’una cinquantena de discos per gent com Lluís Llach, Javier Bergía, Toni Xuclà o Els Pets, entre molts altres. En Ramón Teixidó, per la seva banda, ha tocat també des de sempre amb tota mena de formacions i ara se’l pot veure amb Sardina’s Golden Rule, l’Orquestra Europa, Xavi Díaz Quartet i amb Josep Maria Domènech Trio.
 
Tots tres estan de tornada i amb Olsmactei fan el que els agrada i el que els apassiona. Toquen versions d’alguns dels seus grans mestres per retre homenatge a aquelles figures que han fet que ara siguin qui són. Per tant, en els seus concerts no hi falta jazz, flamenc, dixie o bossa nova, a través de cançons de Paco de Lucía, Carles Benavent, Miles Davis o Chick Corea, per anomenar-ne només alguns.
 
Volem que ens expliquin quines cançons fan en els seus directes, per conèixer més a fons el grup abans del concert que faran a Falset el proper divendres a la Cooperativa Falset-Marçà, una actuació coorgantizada conjuntament per Surtdecasa.cat Camp de Tarragona, Reusdigital.cat i Ràdio Falset. Per tant, quedem amb dos d’ells, amb el Xavi i el Ramón, i ho fem a Les Tines de Reus, un bar ubicat al carrer Casals, en ple centre de la capital del Baix Camp. Un lloc on, per cert, també s’hi respira passió per la música. 
 

 

1.Miles Davis ‘All Blues’

RT. “Té un compàs diferent del que és un blues normal, és un altre concepte. El Davis va ser sempre un innovador en tots els estils del jazz i va fer molta fusió amb altres músiques. Gran part del que escoltem avui en dia és gràcies a ell. ‘All blues’ és una cançó que sempre hem escoltat i que hem vist molt en vídeos. L’he escoltat de moltes maneres diferents i sempre m’ha agradat. Per mi la gràcia d’aquest tema és la senzillesa de la melodia i la improvisació. Sempre comencem amb aquesta cançó perquè és on ens trobem tots i ens serveix per acalentar mentre improvisem".

  • imatge de control 1per1

 

2. Carles Benavent ‘De perdidos al río’

RT. “Carles Benavent és un dels grans baixistes d’aquest país que ha acompanyat gent com el Paco de Lucía, que a tots sempre ens ha agradat molt. A mi el Benavent personalment m’ha influenciat molt tocant el baix i l’he escoltat molt. A més al Jorge sempre li ha agradat aquest tema perquè és un flamenc”.

XM. “Sens dubte Carles Benavent és un dels millors músics a nivell de Catalunya. A mi també m’ha influenciat molt perquè a banda ell toca la mandola. Per això li tenim molt de carinyo”.

 

3. Alain Caron ‘Gipsy’

RT. “Som molt fans d’aquest músic canadenc. A mi l’Alain Caron com a baixista m’agrada molt, és una bèstia parda. A més és un tema molt assequible al nostre repertori perquè l’original es tocava amb la mateixa formació que la nostra (guitarra, baix i violí). Té un rotllo gipsy, un rotllo manouche... Té el rotllo aquest del jazz francés-belga, que és el que feien Django Reinhardt, Stephane Grappelli… Aquesta la vaig proposar jo!”.

XM. “Jo sóc un fan del violinista d’Alain Caron, el Didier Lockwood, que viu a París, i a més el conec. El que fan aquesta gent és agafar tota l’herència del jazz manouche i li donen un swing més modern”.

 

4. Chick Corea ‘Spain’

XM. “En Chick Corea és un mestre de mestres”.

RT. “Dins el jazz i el flamenc és un tema que sempre han tocat Carles Benavent, Paco de Lucía… i sempre ens ha agradat. Més que res qui va proposar-la és el Jorge. És un tema de fusió que nosaltres adaptem a la nostra manera agafant la melodia. És una samba i llavors nosaltres l’hem arranjat. ‘Spain’ és un tema de dificultat, una d’aquelles cançons que dius "hòstia…". Però mola fer-lo, és com un repte”.

XM. “Clar, nosaltres portem instruments de corda i és més complicat marcar la percussió quan fas cançons com aquestes. Quan toques, has d’estar més atent”.

 

5. Bobby McFerrin ‘Don’t worry be happy’ / Sau ‘Boig per tu’

RT. “Això és una barreja estranya que fem entre un tema de rock en català, com és el ‘Boig per tu’, i el fusionem amb el ‘Don’t worry be happy’ en clau de reggae”.

XM. “A mi se’m va ocòrrer fer el ‘Don't worry’ i llavors el Jorge va proposar fusionar-lo amb el ‘Boig per tu’”.

RT. “És que dèiem, “sempre fem temes que la gent no coneix, anem a buscar-ne algun que la gent reconegui”. Llavors el Jorge va proposar el ‘Boig per tu’, a nosaltres ens va estranyar però no el vam voler tocar igual fent un rock, i per això el vam portar al reggae”.

 

6. Paco Lucía ‘Entre dos aguas’

XM. “El Paco de Lucía ens agrada molt als tres, és un dels millors músics que ha passat per la terra”.

RT. “A més és un tema que el Jorge broda amb la guitarra flamenca. Per nosaltres no és un tema molt complicat però per ell sí, clar”.

 

7. ‘Saint Louis Blues’ Popular Nova Orleans

XM. “Aquest el vaig proposar jo. M’agrada perquè té una part de blues i una part de gipsy, de jazz manouche. Vaig conèixer aquesta cançó gràcies a un tiet meu de Barcelona que en pau descansi, que es deia Josep Maria Macaya Prats. Quan jo era petit, amb 11 o 12 anys, em va regalar uns discos i em va desequilibrar. Gràcies a ell, sóc un tio guai! (riu). Jo anava al cine Avenida i veia el Louis Armstrong tocant aquest tema i al·lucinava”.

RT. "És un tema molt festiu i alegre que també ens encanta".

 

8. Django Reinhardt & Stephane Grappelli ‘Minor swing’

XM. “Aquesta cançó ens acompanya des de fa molt de temps perquè ja la tocàvem el Jorge i jo en un grup anterior que es deia Trifàsic, on també hi havia l’Isidre Sans al baix. És genial per fer amb violi i guitarra”.

RT. “És un tema dixie per excel·lència i una mostra del swing francés que es feia als 40 i 50. Ens agrada per l’acompanyament de guitarra que té”.

 

9. Antoni Carlos Jobim ‘Wave’

RT. “És un estàndard de bossa nova del gran Jobim que ens agrada molt. El fem per obrir-nos i per trencar una mica. Per no repetir-nos i fer sempre swing. També fem flamenc, rumba… Jobim és un dels grans compositors de bossa”.

XM. “També té com un rotllo insinuant i un punt sensual interessant…”.

 

 

10. Vicente Amigo ‘Tres notas para decir te quiero’

RT. “Són uns tangos flamencs i la melodia és molt maca. Quan la toques, has d’estar molt atent perquè aquesta és una d’aquelles cançons on ens hem d’esforçat més a les nostres percussions. Vicente Amigo és més conegut i aquesta potser és una de les cançons més conegudes que fem”.

XM. “És una cançó que va proposar el Jorge i que dediquem a les nostres famílies”.

 

Doncs si aquesta música us ha seduït, us convidem a escoltar-la en directe, al costat d'un bon vi, en aquest concert que coorganitzem divendres. Us hi apunteu?

 

--

Divendres 13 de juny a les 22:00h.
Cooperativa de Falset-Marçà, Falset
Gratuït

A

També et pot interessar