dilluns, 30 març, 2015
Opinió

Més a prop dels lectors, més a prop de la notícia

"Que aprofitin la proximitat de la seva audiència per a parlar-li directament, sigui amb l’organització d’actes, xerrades, participant en xarxes ciutadanes..."

Durant el període previ al referèndum escocès, gran part dels mitjans que es podien llegir a Edimburg parlaven més dels óssos panda gegants que hi ha al zoo de la ciutat que dels arguments a favor o en contra de la independència. Per què? Perquè aquests mitjans es feien des de Londres i els seus interessos eren uns altres. Aquest exemple de centralització dels mitjans lluny del territori i de la població l’explicava ahir el periodista Ian Macwhirter a la Jornada Internacional de Mitjans de Proximitat organitzada per AMIC - Mitjans d’Informació i Comunicació, associació de la qual forma part Surtdecasa.cat. Ha estat un exemple més dels nombrosos que s’han citat durant la jornada per posar en relleu el valor de la premsa de proximitat, un periodisme local o hiperlocal que connecta amb les lectors/usuaris perquè els coneix, perquè sap els valors que predominen al territori, les seves necessitats i les seves angoixes.

Sovint s’associa el periodisme local amb periodisme ciutadà, tot i que poden anar de la mà o no. En aquest sentit, l’especialista en periodisme digital James Breiner explicava el cas de Mi Voz, una xarxa de 8 diaris xilens en 14 regions del país que gràcies al periodisme ciutadà s’ha convertit en pocs anys en el grup de comunicació amb més cobertura a Xile. Amb el lema “La voz de los ciudadanos, la voz de las regiones” ha sabut connectar amb els lectors oferint un producte que ha trencat esquemes. I és que en un moment en que la premsa pateix una crisi interna, de redefinició del sector, que s’afegeix a la crisi econòmica general, les iniciatives innovadores que saben trobar el seu nínxol d’audiència i apropar-s’hi són l’única via per tirar endavant. Per competir amb els grans mitjans digitals globals, aquests mitjans de proximitat han d’anar més enllà. Una proposta, la llançava Genís Roca, de Roca Salvatella, expert en la transformació digital de la nostra societat. Roca recomana que els mitjans locals no siguin només digitals, sinó multicanals. Que aprofitin la proximitat de la seva audiència per a parlar-li directament, sigui amb l’organització d’actes, xerrades, participant en xarxes ciutadanes... Una manera de ser més a prop dels lectors/usuaris i, a la vegada, de conèixer de primera mà quines són les seves necessitats informatives.

      

Eva Queralt
Periodista