Foto:

Wikipedia Creative Commons
Traçat de l'antic carrilet fins a Olot

El Gironès sobre rodes

Les millors rutes en bicicleta des de Girona per descobrir els indrets naturals de la comarca
Surtdecasa Girona
19/10/2016
Deveses, poblets disseminats, boscos d'alzines i rouredes, camps de conreu, zones volcàniques, rieres i estanys conformen el ric i divers mosaic paisatgístic de la comarca del Gironès. Una bona manera de recórrer el territori i descobrir-ne tot el patrimoni natural i cultural és sobre una bicicleta. Per això, us proposem les millors rutes sobre rodes des de Girona per realitzar amb els amics, la família o la parella. Agafem el casc, la cantimplora i l'entrepà, i sortim de casa per fer esport enmig de la natura i respirar aire fresc!

1. L'antic carrilet fins a Anglès

Recuperem l'antic carrilet de Girona a Olot amb una excursió en bicicleta de tot el dia! Sortirem de les Deveses de Salt i, seguint les indicacions, anirem pedalant pel camí senyalitzat travessant Constantins, Bonmatí, Sant Julià de Llor, Amer, la Cellera de Ter, Anglès, Vilana i Bescanó. Es tracta d'un itinerari de prop de 60 km amb paisatges magnífics i edificis i elements patrimonials destacats de la nostra demarcació.

2. Olot, a un cop de pedal

57 quilòmetres de boscos, volcans, estacions de trens antics, deveses i nuclis urbans. La Ruta del Carrilet que va des de Girona fins a Olot retalla tres comarques, 12 pobles i les valls dels rius Fluvià, Brugent i Ter. El recorregut es troba en bon estat, senyalitzat i abraça paratges de gran importància paisatgística i ecològica. Durant l'excursió, també podrem visitar elements culturals destacats com el castell d'Hostoles, els nuclis urbans d'Anglès, Sant Feliu de Pallarols i Girona, i espais com les deveses de Girona i Salt.

3. Pròxima parada: Sant Feliu de Guíxols

Us ve de gust una excursió fins al mar? Una preciosa opció marítima és el recorregut de Girona fins a Sant Feliu de Guíxols, que ressegueix Quart, Llambilles, Cassà de la Selva, l'Estació Font Picant, Sta. Cristina d'Aro i Castell d'Aro. En total, són uns 40 km d'antigues estacions de tren, camps i petites zones boscoses. Per a la mainada, podem escurçar el trajecte i fer trams com el de Llambilles a Quart o de Castell d'Aro a Font Picant.

4. Descobrim la Vall del Llémena

La Vall de Llémena és un dels indrets naturals més ben conservats de les comarques gironines, i a tan sols un pas de la ciutat de Girona. Per conèixer les seves muntanyes, zones d'aigua, cingles, camps de conreu i petits poblets i veïnats disseminats, us proposem una ruta amb bicicleta que surt des de Fontajau i passa per Sant Gregori i arriba fins a Sant Grau. Es tracta d'un passeig circular per a totes les edats i nivells de tan sols 20 quilòmetres. Per als que preferiu pedalar una mica més i endinsar-vos a l'interior de la vall, us recomanem el recorregut que passa per Salt, Montfullà, Canet d'Adri i Sant Medir, de 30 quilòmetres. Agafarem la ruta del carrilet i travessarem el Ter abans de Bescanó. Després de vorejar la muntanya de Sant Grau, començarem a pujar fins a Canet d'Adri, on podrem descobrir les gorgues de la Font de la Torre. De tornada, podem passar per Sant Medir a través d'una via verda del Llémena fins a Fontajau.

5. Ascenció a Sant Miquel

Una de les sortides més típiques des de Girona és la de Sant Miquel, una pujada de més de 15 km amb un desnivell acumulat de 435 metres. Començarem davant de Sant Pere de Galligants en direcció cap a Sant Daniel i, després de travessar el monestir, girarem a l'esquerra, llavors a la dreta al primer trencant i, finalment, direcció al cementiri i la Font del Ferro. Un cop allà, només haurem de seguir el camí senyalitzat fins al Castell de Sant Miquel. És una ruta força curta però amb un bon tram de pujada, així que, si hi anem amb els petits de casa, hauríem de fer parades o escurçar l'excursió.

6. Visita als Estanys de Sils

Voleu gaudir d'un dia naturalista i albirar diferents espècies d'ocells? El millor lloc per fer-ho a casa nostra és als Estanys de Sils, una bonica zona humida que correspon al darrer vestigi de què era el llac més gran de Catalunya. Cada any, milers d'aus arriben fins a aquest indret per alimentar-se i descansar. L'excursió que hi arriba surt del centre de Girona i transcorre per Fornells, la riba de l'Onyar, Riudellots, Caldes de Malavella, Vidreres i Sils. Un cop als estanys, podem aprofitar per fer-hi la volta, descobrir els seus racons més encantadors i entrar als aguaits per observar en silenci els martinets blancs, bernats pescaires, cigonyes i cames-llargues que s'apropen a les basses.