Foto: 

Cedida

El CAET presenta una temporada amb el segell de la casa

TNT, grans èxits, coproduccions i petites joies tornen a omplir la primera part de la temporada
Anna Brullet
,
14/07/2015
Espectacles
Des de fa uns anys el Centre d'Arts Escèniques de Terrassa ens prepara un menú teatral que, com la millor cuina, combina allò més tradicional i allò més modern. Un any més la primera part de la temporada combinarà les propostes més arriscades i els nous llenguatges teatrals marca de la casa, amb les grans produccions que ja s'han estrenat a Barcelona, les coproduccions del CAET i les petites joies.

Els mesos més 'tenenteros'
Els que es deixen caure sovint pel CAET ja saben què vol dir l'adjectiu 'tenetero', tot i que l'Institut d'Estudis Catalans encara no l'hagi incorporat al diccionari. 'Tenetero' és sinònim de nous llenguatges, experimentació, risc i modernitat. Aquestes són les marques de la casa del Festival TNT que se celebrarà el primer cap de setmana d'octubre i ja se n'ha anunciat l'espectacle inaugural. Serà “The blind poet” del reconegut dramaturg belga Jan Lauwers que arribarà a Terrassa amb la companyia Needcompany. Tal i com ens tenen acostumats per inaugurar la gran cita del teatre a Terrassa porten un gran nom del teatre internacional. Jan Lauwers ha estat guardonat amb el Premi a la Trajectòria Lleó d'Or de la Biennal de Venècia 2014 i amb 'The Blind Poet' explora les genealogies dels membres de la seva companyia remuntant-se fins a mil anys enrere per reflexionar sobre la identitat en una Europa multicultural. Un tema més actual que mai.

Però l'adn 'tenetero' està incrustat al teatre terrassenc i s'allargarà més enllà del festival. Podrem veure 'Constructivo, acción demoledora para inversores utópicos', una nova entrega de les utopies d'Ernesto Collado que ja ens va portar el seu 'Montaldo'. Una reflexió sobre urbanisme de la bombolla immobiliària i una reivindicació de l'arquitectura humana del i per al poble. Una barreja de reflexió i humor marca del teatre de Collado.

Més dura és la història de 'Nadia', una peça de teatre documental en que Nadia Guhlam ens explicarà en primera persona la seva història. Nadia és afganesa i, després de perdre el seu germà durant la guerra, es va fer passar per un noi durant 10 anys per tirar endavant la seva família. Amb una barreja de llenguatges com la imatge, la paraula i el moviment, la pròpia Nadia Ghulam juntament amb Carles Fernández Giua i Eugenio Szwarcer presenten les vicissituds i els personatges que han marcat el seu viatge.

I per últim l'espectacle de dansa 'NIDEA', que va començar sent el treball final de Xavi Estrada es basa en una cosa que tots hem intentat fer: muntar sol un moble d'una coneguda cadena sueca. Aquesta és l'excusa per, combinant moviment, teatre d'objectes, video-creació i un suggeridor espai sonor, parla de la mercantilització de les necessitats personals i de què passa quan sortim de la nostra zona de confort.
 

Teatre de gira
Cada any el CAET també ens apropa alguns dels grans èxits teatrals que ja han fet temporada a Barcelona. El primer en arribar serà “Els veïns de dalt”, la primera incursió al teatre del cineasta Cesc Gay protagonitzada per Pere Arquillué, Àgata Roca, Nora Navas i Jordi Rico. En aquesta peça, que va fer temporada al Teatre Romea, Gay explora en forma de comèdia tallant i fresca les pors de la vida en parella amb una història situada en una comunitat de veïns.

Dir que 'Vilafranca' ha estat un èxit a Barcelona encara no és del tot cert. Ja que l'obra del dramaturg Jordi Casanovas que tanca la triologia iniciada amb 'Una història catalana' i 'Pàtria' és una coproducció del Teatres Amics, tots fora de la capital. Així doncs, ha estat un èxit del teatre deslocalitzat. La nova creació del dramaturg pioner d'aquesta nova generació d'autors catalans segueix explorant la identitat catalana a través del dinar de Festa Major d'una família de Vilafranca per explicar el que creuen ser i el que realment són.

Arribarà també “73 raons per deixar-te”, un musical de Guillem Clua, l'aclamat autor de la comèdia 'Smiley' amb Mercè Martínez i Jordi Cornudella que es pregunta si l'amor té data de caducitat. Un musical que promet fer-nos riure i plorar. Aprofiteu per veure'l a prop de casa abans que faci temporada el desembre a Barcelona.

Coproduccions i petites joies
I el CAET no només rep espectacles sinó que també en coprodueix. És el cas de 'Penso en Yu', que s'ha estrenat durant el Festival Grec. El text de Carole Fréchette, dirigit per Imma Colomer, parteix de la notícia de l'alliberament del periodista xinès Yu Donguye després de passar 17 anys a la presó per haver llançat pintura sobre el retrat de Mao durant les manifestacions de Tiananmen. A partir d'aquest fet fa un anàlisi actual i des de la mirada occidental, dels fets de Tiananmen.

També tindrem l'oportunitat de veure la que sembla que està sent una de les petites joies d'aquest Grec, 'Neus Català, Un cel de plom'. L'adaptació que Josep Maria Miró a fet de la novel·la de Carme Martí que explica la vida de Neus Català, supervivent del camp d'extermini de Ravensbrück. Mercè Aranega es posa en la pell d'aquesta dona per explicar una història d'horror però també de lluita i supervivència.

I per últim, una mica d'humor amb l'actriu terrasenca Carme Pla que a 'Humor humà' teatralitza contes de Santiago Rusiñol, Jesús Moncada, Pere Calders i Josep Carner, units pels enginyosos aforismes de Joan Fuster amb un punt en comú: el sentit de l'humor. Un espectacle que vol recordar-nos com de saludable és riure's de la vida. 

A