Jump to navigation
Divendres
19 abril 2024
Vallès Occidental
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Més a prop dels lectors, més a prop de la notícia
Opinió
,
dijous, 2 abril, 2015
Durant el període previ al referèndum escocès, gran part dels mitjans que es
podien llegir a Edimburg parlaven més dels óssos panda gegants que hi ha al zoo
de la ciutat que dels arguments a favor o en contra de la independència. Per què?
Perquè aquests mitjans es feien des de Londres i els seus interessos eren uns
altres. Aquest exemple de centralització dels mitjans lluny del territori i de la
població l’explicava ahir el periodista Ian Macwhirter a la Jornada Internacional de
mitjans de proximitat organitzada per AMIC-Mitjans d’Informació i Comunicació,
associació de la qual forma part Surtdecasa.cat. Ha estat un exemple més dels
nombrosos que s’han citat durant la jornada per posar en relleu el valor de la
premsa de proximitat, un periodisme local o hiperlocal que connecta amb les
lectors/usuaris perquè els coneix, perquè sap els valors que predominen al
territori, les seves necessitats i les seves angoixes.
Sovint s’associa el periodisme local amb periodisme ciutadà, tot i que poden anar
de la mà o no. En aquest sentit, l’especialista en periodisme digital James Breiner
explicava el cas de Mi Voz, una xarxa de 8 diaris xilens en 14 regions del país que
gràcies al periodisme ciutadà s’ha convertit en pocs anys en el grup de
comunicació amb més cobertura a Xile. Amb el lema “La voz de los ciudadanos, la
voz de las regiones” ha sabut connectar amb els lectors oferint un producte que ha
trencat esquemes. I és que en un moment en que la premsa pateix una crisi interna,
de redefinició del sector, que s’afegeix a la crisi econòmica general, les iniciatives
innovadores que saben trobar el seu nínxol d’audiència i apropar-s’hi són l’única
via per tirar endavant. Per competir amb els grans mitjans digitals globals, aquests
mitjans de proximitat han d’anar més enllà. Una proposta, la llançava Genís Roca,
de Roca Salvatella, expert en la transformació digital de la nostra societat. Roca
recomana que els mitjans locals no siguin només digitals, sinó multicanals. Que
aprofitin la proximitat de la seva audiència per a parlar-li directament, sigui amb
l’organització d’actes, xerrades, participant en xarxes ciutadanes... una manera de
ser més a prop dels lectors/usuaris i, a la vegada, de conèixer de primera mà
quines són les seves necessitats informatives.
Links:
http://www.amic.media/
http://www.mivoz.cl/
http://www.rocasalvatella.com
https://iainmacwhirter.wordpress.com/
James Breiner :
newsleaders.blogspot.com
Eva Queralt
Periodista
Inicieu sessió
o
registreu-vos
per a enviar comentaris