Foto: 

Biennal de fotografia Xavier Miserachs

Les 14 exposicions de la IX Biennal de Fotografia Xavier Miserachs de Palafrugell

Joana Biarnés, Tom Sharpe, Nancy Borowick o Baldomer Gili són alguns dels noms de l'edició que enguany se celebrarà del 10 de setembre al 9 d'octubre
Adrià Cortadellas
,
02/09/2016
Arts
Ja la tornem a tenir aquí! La Biennal de Fotografia Xavier Miserachs (amb un nom que vol homenatjar un dels grans fotògrafs catalans del segle XX) arriba un any més a Palafrugell amb l’objectiu de promoure i difondre la fotografia documental, entesa com a fotografia útil i respectuosa amb la realitat. I ja és la novena edició. La comissió organitzadora de la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs, constituïda per fotògrafs i persones dedicades al món de la gestió cultural, han preparat una allau d’exposicions imprescindibles que ompliran el centre de Palafrugell del 10 de setembre al 9 d’octubre. Per si no n’hi hagués prou també han programat projeccions, presentacions de llibres, conferències i la II Fira de Fotografia al carrer. Al cap i a la fi, i per més que canviïn els temps, la fotografia segueix essent una eina necessària per a conèixer, sentir i reflexionar sobre les diferents visions del nostre passat i del nostre present.
A més a més de les exposicions, també s'han programat projeccions, presentacions de llibres, conferències i la II Fira de Fotografia al carrer

Ja fa anys que la fotografia no viu els seus millors moments. Tal com lamenta l’organització de la IX Biennal de Fotografia Xavier Miserachs, l’homogeneïtzació dels mitjans de comunicació ha incidit negativament en la divulgació de treballs fotogràfics i que, de moment, les noves tecnologies de la informació i la comunicació no acaben de satisfer les expectatives que havien generat com a noves vies de difusió. Per sort, però, cada vegada ens trobem amb més fotògrafs, més treballs dignes de ser coneguts i, també arxius redescoberts que passen a enriquir la producció fotogràfica del país, per a la qual, sens dubte, es necessiten espais de divulgació.

És per això que, des de Surtdecasa Empordà, no ens cansarem mai de celebrar vitals i brillants iniciatives com la Biennal de Fotografia Xavier Miserachs: una veritable alternativa per a la difusió d’aquests treballs que pretén brindar al públic l’oportunitat de descobrir les grans figures de la fotografia del país, els arxius poc coneguts o inèdits, la visió dels fotògrafs amb trajectòries consolidades i sense oblidar la dels més joves que volen obrir-se pas en aquesta malmesa professió.

  • imatge de control 1per1

Brindem per aquesta proposta i per la seva salut. I pels fotògrafs, patrocinadors, col·laboradors i voluntaris que fan possible que arribi una novena edició com una cita fotogràfica ineludible, de referència, i plenament consolidada. Per això us fem cinc cèntims de les exposicions programades. Que no se us n’escapi cap!

 
© Rafael Sanz Lobato. VEGAP
1. "Fotografies (1960-2008)", de Rafael Sanz Lobato
Rafael Sanz Lobato pertany a la generació de fotògrafs de postguerra que a partir dels anys cinquanta, apartant-se de la fotografia més tradicional, va generar una producció documental excepcional. Aquests fotògrafs van rebutjar les herències de preguerra i se’n van desvincular, van treballar amb esperit transgressor respecte a l’entorn establert, tant social com polític i, naturalment, a la pràctica fotogràfica dominant. En aquesta exposició s'hi poden trobar diverses sèries que constitueixen un magnífic exemple del millor realisme documental, dotat de gran intensitat i sensibilitat. Són documents clau de la fotografia realista moderna espanyola que han influït de forma important en autors de les generacions successives.
Lloc: Museu del Suro de Palafrugell (Placeta del Museu, s/n)
> Més informació
 
 
© Joana Biarnés. Arxiu Joana Biarnés
2. "Disparant amb el cor", de Joana Biarnés
L’any 2012, la primera dona fotoperiodista de l’estat espanyol, Joana Biarnés, tornava a l’actualitat després d’haver estat més de trenta anys oblidada. Es descobria un important arxiu tant per la quantitat com per la qualitat de les imatges. I ara ha arribat el moment del seu reconeixement. Disparant amb el cor és una selecció de fotografies representatives dels diferents àmbits en què va treballar amb tenacitat i perseverança, de manera honesta i a la vegada agosarada, creant una especial proximitat i complicitat amb els retratats.
Lloc: La Galeria (Garriga, s/n)
> Més informació
 
 
© Pep Bonet. NOOR
3. "Forced", de Pep Bonet
Malgrat ser il·legal, el treball infantil es continua practicant arreu del món. Impulsats per la pobresa, en moltes ocasions són els mateixos pares els que empenyen els seus fills a treballar en condicions infrahumanes. Forced relata l’explotació infantil a Bangla Desh, país on gairebé cinc milions de nens d’edats compreses entre cinc i quinze anys treballen en fàbriques, mercats o estacions de ferrocarril i són objecte d’explotació sexual en bordells en condicions que suposen una clara violació dels drets humans.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
 
© Nancy Borowick
4. "El càncer és una història de família", de Nancy Borowick
Un treball molt personal centrat en la vida i l’amor davant la mort. Un homenatge als pares de la fotògrafa, malalts terminals de càncer, que enalteix la seva fortalesa i el seu amor com a parella i com a pares durant els últims mesos de la seva vida. La sèrie va ser exposada en la passada edició del festival Visa pour l’Image 2015 i va obtenir el segon premi en la categoria Projectes a llarg termini World Press Photo 2016.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
© Àngel García
5. "El camí dels desposseïts", d'Àngel García
Aquesta mostra narra les vicissituds de les primeres onades de refugiats sirians que fugien de l’horror de la guerra del seu país amb l’esperança de poder iniciar una nova vida a Europa. El reportatge segueix els milers de persones que des de Macedònia van passar a Sèrbia i Hongria fins que aquest darrer país va tancar les seves fronteres, denegant-los l’asil i obligant-los a cercar una nova ruta que els va conduir fins a Croàcia. Històries de gent desesperada que no ha satisfet les expectatives dipositades en la vella i suposadament acollidora Europa.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
© Tanya Habjouqa
6. "Plaers ocupats", de Tanya Habjouqa
Més de quatre milions de persones viuen en condicions polítiques i econòmiques extremament difícils i amb la llibertat de moviments limitada a Gaza, Cisjordània i Jerusalem Est. Així i tot, enmig d’aquestes circumstàncies angoixants derivades d’una ocupació que fa quaranta-nou anys que dura, la població ha aconseguit fer perviure petits plaers quotidians. Aquest projecte es fixa, amb un agut sentit de l’humor, en aquestes petites delectacions de la vida diària dels palestins, que no són en absolut insignificants, i ens revela unes realitats que contrasten fortament amb les imatges que ens solen arribar de la regió, centrades en la violència i el conflicte.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
© Pablo E. Piovano
7. "El cost humà dels agrotòxics", de Pablo E. Piovano
A l’Argentina hi ha gairebé tretze milions i mig de persones afectades per fumigacions amb glifosat, xifra que representa un terç de la població total del país. Aquest reportatge vol donar a conèixer i denunciar la política agrària que ha permès el conreu de transgènics amb la utilització implícita de productes que comporten conseqüències molt greus per a les persones que, de manera involuntària, hi entren en contacte.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
 
 
 
 
© Jordi Ruiz Cirera
8. "Menonos", de Jordi Ruiz Cirera"
Menonos" retrata la vida i els conflictes interns a les comunitats mennonites de Bolívia, així com el seu profund aïllament de la societat que els envolta. Els mennonites són cristians anabaptistes que van arribar a aquell país durant els anys cinquanta procedents de Canadà, Mèxic o Belize esperant poder mantenir el seu estil de vida. Avui viuen pràcticament com els seus avantpassats, sense cotxes, ni telèfons, electricitat o estris moderns. Tanmateix, la pressió de la societat que els envolta està creant dificultats per a la seva supervivència.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
 
 
© Francesc Fàbregas
9. "Música pels ulls", de Francesc Fàbregas
Més d’un centenar d’imatges en diferents formats, provinents del valuós arxiu fotogràfic de Francesc Fàbregas sobre músics i concerts, ens convidaran a passejar exhaustivament per la història del rock, el pop i el folk, tant nacional com internacional, i ens mostren imatges de concerts, gravacions, trobades i anècdotes dels artistes i els grups musicals més coneguts des dels anys setanta fins a l’actualitat.
Lloc: Bòbila Vella (Garriga, 26)
> Més informació
 
 
 
 
 
© Museu d’Art Jaume Morera, Lleida. Llegat Dolors Moros​
10. "Calella de Palafrugell (1905-1925)", de Baldomer Gili
Pintor i artista polifacètic, Baldomer Gili realitzava fotografies que utilitzava per compondre les seves pintures. El Museu Jaume Morera de Lleida conserva més d’un miler de plaques de vidre entre les quals es troba una bona representació de les que va fer a Calella de Palafrugell a començaments del segle XX. Imatges úniques que, per primera vegada, ens permeten apropar-nos a la vida dels calellencs i dels estiuejants d’ara fa un segle.
Lloc: Teatre Municipal (Santa Margarida, 1)
> Més informació
 
 
© J. Roig Forrellad. Arxiu Municipal de Palafrugell. Col·lecció Lola Figueras Esteva
11. "La cantada d’havaneres de Calella de Palafrugell. Petita història en imatges"
Recull d’imatges històriques de la relació de Palafrugell i els seus cantaires amb les havaneres. Aprofitant l’avinentesa del 50è aniversari de la Cantada de Calella, retrobarem imatges dels orígens, de l’expressivitat dels cantaires al voltant d’un cremat, de les colles, les xefles, les cançons de taverna, dels primers grups locals, dels concerts… Les fotografies fan palès l’objectiu inicial de la cantada; un esforç generacional per assegurar la pervivència d’unes cançons que en aquell moment només vivien en la memòria i en les veus d’alguns pescadors calellencs i que, amb l’arribada del turisme, corrien un seriós perill de desaparèixer. I ningú no es podia imaginar que aquell intent de persistir s’acabaria convertint en el fenomen actual, amb el seu poder de convocatòria i la seva capacitat d’evocació.
Lloc: Teatre Municipal (Santa Margarida, 1)
> Més informació
 

 
© Fundació Tom Sharpe
12. "Tom Sharpe, fotògraf. Sud-Àfrica (1955-1961)", de Tom Sharpe
El famós escriptor va desenvolupar una important i gairebé desconeguda activitat fotogràfica a Sud-àfrica, on va arribar l’any 1951. Allà va muntar el seu propi laboratori per dedicar-se a la fotografia de manera professional; a més dels encàrrecs convencionals també fotografiava les dures condicions de vida de la població negra sota l’apartheid. La militància al Partit Liberal i el fet d’estar políticament involucrat en la lluita contra el règim va provocar que fos arrestat i deportat a Anglaterra l’any 1961 i que hagués de deixar enrere tota la seva producció. Aquesta exposició presenta un conjunt de còpies originals –de les poques que han sobreviscut– a través de les quals descobrim que retratava principalment persones en la seva quotidianitat i que donava protagonisme a les que patien situacions de més vulnerabilitat. Un testimoni fotogràfic privilegiat, valuós i únic.
Lloc: Fundació Vila Casas - Can Mario (Plaça de Can Mario, 7)
> Més informació
 
 
© David Salcedo
13. "S’Amorra amorra", de David Salcedo
Concebuda com una guia de camp per a l’observació de banyistes a la Costa Brava, aquesta mostra, amb fotografies preses íntegrament pels voltants de les platges de Lloret, aprofundeix en els treballs que s’han fet sobre l’estiu a la costa, amb molt de sentit de l’humor i sense deixar de parlar de la condició humana i el seu comportament.
Lloc: Fundació Cuixart (Garriga, 11)
> Més informació
 
 
© Arxiu Municipal de Palafrugell. Col·lecció María Fernández
14. Josep Pla i la civilització surera
Mostra de fotografia històrica que il·lustra els textos de Josep Pla sobre el que ell mateix va anomenar “la civilització del tap de suro”. L’evolució de la manufactura de taps a la indústria del suro va significar una veritable revolució social i econòmica a Palafrugell i la seva comarca. Josep Pla va descriure a El quadern gris, El meu país, Homenots… la desaparició de les formes de vida arcaica de l’artesanat surer i els canvis socials del nou context econòmic.
Lloc: Fundació Josep Pla (Carrer Nou, 51)
> Més informació
 
 
 
 
 
 
 

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

IX Biennal de fotografia Xavier Miserachs
Diversos espais de Palafrugell
Del 10 de setembre al 9 d'octubre
A

També et pot interessar