TickÈtic

Foto: 

Festival Esperanzah!
Una de les actuacions del Festival Esperanzah!

TickÈtic, l'alternativa cooperativa a la venda d'entrades

Aquesta entitat sense ànim de lucre promou una economia de plataforma circular
Surtdecasa
,
18/06/2024
Espectacles
Una plataforma de gestió d'entrades apunta a convertir-se en un agent pol·linitzador de la cultura als Països Catalans. Un canvi de model engrescador en un món on la venda d'entrades ha estat dominada tradicionalment per les multinacionals, emportant-se un percentatge alt dels beneficis de les activitats culturals. Amb la intenció d'oferir una alternativa amb uns valors socials, va néixer TickÈtic, una cooperativa sense ànim de lucre formada per Relab, Somgestió i el festival Esperanzah!, que fa arribar al públic un concert, una funció de teatre o qualsevol altre esdeveniment i gestiona la venda d'entrades i la validació d'accessos.
La idea era entrar en l'economia de plataforma amb una lògica totalment inversa, promovent el retorn econòmic als projectes socials

"La idea sorgeix arran del festival Esperanzah!, en el context cooperatiu del Prat de Llobregat", explica Joan Sànchez Corominas, membre de Relab Studio i un dels impulsors de l'eina tecnològica. "Sabíem que la cultura sempre ha estat un focus de solidaritat i ens vam unir per poder fer una cosa que fos il·lusionant, un pol de pensament, una escola de l'economia social", relata Sànchez per explicar l'ecosistema d'on sorgeix la iniciativa. "Amb els anys, el festival Esperanzah! es va consolidar i des del propi festival, es va detectar que la gran factura de gestió no s'estava fent des d'una perspectiva cooperativista", explica. "Veiem que part dels beneficis del festival tenien un retorn social i, per exemple, es donaven uns diners a les Dones Sàvies de Sant Cosme per dinamitzar el barri, però una gran quantitat dels diners recaptats anaven a una gran multinacional de gestió d'entrades", comenta.

Així va néixer TicketCoop, la cooperativa de serveis que comercialitza TickÈtic, i que beu del coneixement aportat per les tres cooperatives que la integren i aspira a aconseguir el retorn que ha fet el festival Esperanzah! que, des del seu naixement, ha aportat més de 400.000 euros -procedents de la venda d'entrades- a diferents causes de l'economia social. TickÈtic és bàsicament una eina tecnològica potent que permet, tant a les empreses i productors culturals com a particulars que estan organitzant un esdeveniment, pujar i publicar la informació per fer arribar al públic la seva activitat. Així, els usuaris poden comprar les entrades per Internet anticipadament. A més, les persones que ofereixen les entrades tenen la capacitat d'anar fent el seguiment de les visualitzacions i les compres, i poden gestionar i personalitzar la seva pàgina sempre que ho vulguin. També cal dir que és possible escanejar les entrades i realitzar un seguiment de l'estat de l'assistència des del panell de control. Un altre dels elements a tenir en compte és que TickÈtic aplica càrrecs de gestió sobre les entrades venudes, que van del 0% al 8%, en funció del tipus de negoci, fins i tot si l'activitat és gratuïta el cost pot ser també zero.

  • imatge de control 1per1

"El nostre és un projecte d'escala perquè la nostra voluntat és que l'usuari trobi les eines perquè de manera autogestionable pugui crear els esdeveniments per ell mateix de manera fàcil, per això, hem utilitzat un estàndard tecnològic molt punter, perquè quan despleguem tots els serveis, puguem ser supercompetitius", relata Sànchez. "Tenim una voluntat pol·linitzadora, ja que no podem viure només del mercat social. Hem d'intentar aconseguir fer projectes engrescadors que serveixin a tot el conjunt de la societat i, des dels nostres valors i posicionament social, aconseguir ser un agent de canvi", afirma fent referència a l'ambició social del projecte.

 

Imatge de l'APP | Foto: Cedida
Economia de plataforma circular
De fet, el projecte ha anat creixent en els darrers set anys. "Les primeres proves pilot les vam fer en el marc del festival Esperanzah!", explica Sànchez. Era l'any 2018 i 2019. Després, ja començada la pandèmia, l'any 2020, vam convertir-nos en la plataforma de venda d'entrades de la gira de Txarango i es van aconseguir comercialitzar més de 100.000 entrades. En els últims temps, ja s'han sumat moltes més iniciatives culturals de tot tipus, des d'activitats de barri gratuïtes fins a esdeveniments de l'escena independent com la gira d'Adala, un altre dels projectes interessants que s'ha gestionat íntegrament des de TickÈtic. I és que l'objectiu de TickÈtic va més enllà de la venda d'entrades. "Volem convertir-nos en un projecte tecnològic circular", reflexiona Sànchez, entenent que aquesta plataforma té la funció també de convertir-se en una gran gestora de dades del panorama cultural dels Països Catalans. "Des de Relab Studio fa temps que estàvem reflexionant sobre el capitalisme de plataforma, un model que construeix el capitalisme contemporani a base de la gestió de dades. Nosaltres pensàvem que no podíem fer el Facebook o l'Amazon de l'economia social, però sí fer projectes d'escala – que es construeixen des de les aliances amb un teixit cultural ja existent - i que puguin ser sostenibles. La idea era entrar en l'economia de plataforma amb una lògica totalment inversa, promovent el retorn econòmic als projectes socials", clou Sànchez.

  • imatge de control 1per1
  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar