Jump to navigation
Fibla proposa que seria interessant, ja no deslocalitzar el monument, sinó deslocalitzar les mirades sobre ell. Així com els autòctons moltes vegades obliden la seva simbologia per proximitat o per rutina visual, la intenció era treure partit creatiu de la commoció que provocava que algú el veiés per primera vegada. L'exposició, que s'ha presentat al Sant Andreu Centre d'Art Contemporani de Barcelona, es podrà veure a Lo Pati al gener de 2016. El títol 'Cauty said to Franco: What time is Love?' recupera una suposada pregunta que li va fer l’artista Jimmy Cauty - membre de The JAMs - al dictador Franco i, per extensió, Fibla ha volgut fer-se aquesta mateixa pregunta i traslladar-la als cinc artistes participants. D'aquest interrogant se'n deriven cinc representacions subjectives que ataquen de ple la vigència d'aquesta icona al mig del riu, i són un al·legat de la memòria històrica.
Segons Benassar, un dels artistes participants, el títol de l'exposició mostra l'absurditat de la presència - encara - d'aquest monument. “La pregunta és tan suggerent com confusa. Demanar a quina hora és l'amor és una pregunta tan absurda com no qüestionar la retirada d'aquest monument franquista”. Conceptes com representació i realitat, allò pretesament autèntic o real, experiencial i discursiu o artesà i artista es creuen amb política, memòria històrica, l’esbiaix al que es sotmet a la cultura i l’etern concepte de la icona pop.
Quin és l'impacte que provoca el monument en els ulls aliens?“No havíem vist mai el monument així en persona i ens va impressionar molt, realment és megalític", diu Benassar. La gramàtica del monument està marcada per una necessitat de perpetuació de poder des d'estructures de dominants, i el monument a la Batalla de l'Ebre és un molt bon exemple d'això”, explica aquest artista. De la mateixa manera s'expressa l'artista Maria García Ruiz que assegura que el que més la va sorprendre va ser “la centralitat” que presentava el monument en el paisatge visual de la ciutat i també del riu, un canal que uneix els dos barris tortosins, que vénen a representar la tradició i la idea de progrés. Garcia Ruiz ha utilitzat una videoprojecció que porta per títol 'El camino de ida no es el mismo que el de vuelta' per, com descriu ella mateixa, mostrar “l'anacronisme del monument. Aquest estar fora de lloc en el temps,a través de certes qüestions camuflades en el paisatge. La mirada rescata alguns gestos, com el de creuar el riu, a manera de subratllat horitzontal d'un teixit social que encara se sustenta en certa manera una verticalitat feixista". De fet, la seva mirada es planteja també com a interrogació de fons: quin tipus de desenvolupament va promocionar la dictadura franquista?. Benassar, per la seva banda, parteix de la part superior del monument per plantejar la seva proposta. “L'estrella situada al capdamunt és el punt de partida per a l'elaboració del treball titulat 'If there are all those stars, why is the sky dark at night?', que presenta a l'exposició. De fet, com explica el propi autor, “l'obra consisteix en una instal·lació on el monument esdevé meta-símbol i objecte de disseny domèstic en un exercici de deconstrucció formal i simbòlica”.
Exposició 'Cauty said to Franco: What time is love?' Del 23 de gener al 20 de febrer Centre d'Art Lo Pati - AmpostaFitxa d'agenda Surtdecasa