Roberto Olivan

Foto: 

Jesús Robisco
Roberto Olivan

Roberto Olivan: "El temps ens dirà que és important creure en allò que no es veu amb els ulls"

El Deltebre Dansa 2015 se celebrarà del 6 al 19 de juliol a Deltebre
Anna Zaera
,
19/06/2015
Arts
El ballarí Roberto Olivan va construir fa més de 10 anys una ciutat efímera. Un lloc on durant dues setmanes brotava, a través del moviment, la vida. La vida entesa com a interacció entre persones i com a creativitat col·lectiva. Sense proposar-s'ho, només seguint la intuició d'allò que condueix a l'alegria, Roberto i el seu equip han creat un món del no-res. Un món que resisteix tot l'any latent i que esclata sempre al juliol. Així, la Ciutat Efímera ho és cada cop menys. Enguany, el festival ha rebut reconeixement internacional com un dels millors festivals del món amb el Segell Europeu d'Excel·lència EFFE. El 6 de juliol un centenar d'artistes de diferents nacionalitats ompliran el Delta de l'Ebre, i a l'interior d'una carpa de circ, cada nit l'art prendrà la forma dels cossos. No em perdut l'ocasió d'entrevistar el seu impulsor.
"Potser l'apropament entre persones és una necessitat natural de l’ésser humà en un món tan individualitzat"

- El Festival Internacional Deltebre Dansa ha estat reconegut internacionalment com un dels millors festivals del món. Què creus que ha estat el més valorat pel jurat per donar-vos aquest reconeixement?
La veritat és que no sé si és una mica exagerat dir que és un dels millors festivals del món. El que sí que sé, és que hem fet molt de soroll en aquests darrers 10 anys. El desig de participar al Deltebre Dansa s'ha estès exageradament dins del sector de les Arts Escèniques. La manera com la gent explica el que va ser la seva experiència a Deltebre està tan plena de passió i de bona vibració, que la gent quan ho escolta, volen vindre amb els ulls tancats.

- Què diuen quan coneixen el Delta de l'Ebre?
Sí, el fet de situar-lo en un context tan inhòspit i natural al mateix temps crea una sensació híbrida entre vacances, activitat i passió per allò que els participants han decidit que sigui la seva professió. Som un festival proper, i això, és enriquidor per tothom.

- Passats els simbòlics 10 anys des de l’inici del Festival, com definiries l'evolució? Potser ha estat l'exemple del desenvolupament del concepte "glocal"?
Des de què vaig sentir parlar del concepte "glocal", que és la combinació entre allò global i local, vaig entendre que, sense buscar-ho a propòsit, ho estàvem fent ja des del principi. Potser ens vam avançar una mica al temps? No ho sé. Darrerament estan sortint moltes rèpliques del fenomen en molts països i en llocs apartats, amb contextos i característiques molt similars. Potser l'apropament entre persones és una necessitat natural de l’ésser humà en un món tan individualitzat.

- Intueixes que estàs davant d'un canvi d'etapa?
Hem aconseguit completar un capítol en aquests 10 anys que mai vam tenir assegurat que poguéssim acabar. El xiquet se’ns fa adolescent!

- Si haguessis de resumir la programació del Festival d'enguany en un concepte, quin triaries?
Enguany és un festival molt híbrid. És un estil que encara no té nom, però si en tingués podria ser: Hibridació de les Formes de les Arts del Moviment, ja que conjuga el circ amb la dansa contemporània, on de vegades hi juga un paper important la música i la tradició, i on també els conceptes abstractes es fusionen amb absurditats còmiques i viatges personals a les emocions més privades. Una combinació que vol apropar-se al públic a través de la intensitat física i poètica en la seva amplitud d’acció. Volem que el públic experimenti en la seva pròpia pell el que senten els artistes en aquell precís moment. I a partir d’aquí, poder percebre un món d’idees bastant diferent del nostre quotidià, encara que poguéssim sentir de vegades que se’ns desperta per empatia alguna fibra endormiscada ben a l’interior veient el que passa a l’escenari.

- Continueu ampliant els cursos gratuïts de dansa durant els dies del Festival. Quina ha estat l'aposta d'enguany per apropar aquesta disciplina a les persones “no professionals” de les Terres de l'Ebre?
Han tingut molt èxit els de Bollywood. Aquest any hem volgut dividir en grups d’iniciació i avançat aquesta modalitat que desperta tanta passió. També teníem una assignatura pendent amb una tècnica de circ molt simpàtica, el hula hop. I com no, seguirem fent classes de dansa contemporània i una creació per als més petits on el teatre físic sigui l’eina creativa per a la seva imaginació. La creació del director de circ Roberto Magro també ens aportarà més de la seva genialitat combinant ballarins i artistes de circ amb gent gran i discapacitats de totes les edats, conjuntament amb membres dels equips de Twirling de Deltebre, on la idea de fer un curtmetratge és el que més ens ha agradat aquest any. Com a novetat d’aquesta edició 2015, hem obert una secció per als més petits…Tenim un espectacle especialment concebut per als nadons d’entre 0 i 3 anys, tot i que fins als 5 anys també hi podran entrar.

- Quins espectacles destaques de la programació d'enguany?
Mullant-me una mica, m’atreviria a dir que l’espectacle inaugural de la companyia Cirque Circoncentrique no ens deixarà indiferents. També l'espectacle de dansa d’Anton Lachky Dance Company i Jukstapoz no ens decebran. Com no, la Nit Solidària i del Circ serà molt especial i, per tancar, els Race Horse ens deixaran bocabadats amb el seu virtuosisme.

- Alguna novetat general més que consideris destacable?
Sí. L’any passat va ser una edició de canvis substancials. Va ser la primera vegada que vam portar una carpa de circ i, sense saber quina seria la reacció, ens vam adonar compte que necessitàvem millorar l’organització d’aquesta gran quantitat de públic que no esperàvem. Aquest any comptem amb un servei de tiquets gratuïts amb Ticketea, que la gent podrà imprimir a casa seva o fer reserves per telèfon o a la mateixa taquilla del Festival. La reserva d’entrades s’obrirà sempre el dia anterior a cada espectacle. D’aquesta manera, ens assegurem que el públic obtingui la seva entrada abans d’arribar a Deltebre i que no hagi d’esperar sense saber si podrà o no entrar al recinte, que comptarà aquesta vegada amb 900 places. També estem entrant en contacte amb institucions com l’Oficina del Quebec (Canadà), on estan interessats en què portem a les nostres terres talents canadencs i establir un pont d’interrelació cultural estable, i com no, seguim amb el magnífic suport de NOMEN, patrocinador principal del Festival Deltebre Dansa.

- Què creus que aportarà enguany el Festival a les Terres de l'Ebre?
Ens agrada pensar que creixem pas a pas. Sense exagerar, però sense pausa. Els canvis no es fan d’un any per l’altre, així de cop, ni tampoc crec que seria bo. Ens estem guanyant el prestigi internacional gradualment. Els nous visitants que vinguin a Deltebre per primera vegada durant l’esdeveniment  parlaran dels nostres paisatges i indirectament això implicarà algun impacte, sigui a mig o llarg termini, en les polítiques econòmiques de les Terres de l’Ebre.

- Queda clar que l'art i la cultura també poden ser un motor econòmic?
Sempre he cregut en el valor inherent que té l’Art i la Cultura com a eina intangible. Estem en un món massa obsessionat i saturat per l’individualisme i el consumisme frenètic i crec que mirar a llarg termini positivament és totalment necessari avui dia. Creure en allò que no es veu amb els ulls pot sonar estrany quan en parlem, però el temps ens ho dirà.

 

  • imatge de control 1per1

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

A

També et pot interessar