Les Dous Torrelles de Foix

Cedida
Salt d'aigua de Les Dous a Torrelles de Foix

8 excursions amb aigua pel Penedès

Us proposem un seguit d’excursions que tenen l’aigua com a denominador comú i que ens presenten el gran Penedès en tot el seu esplendor
Surtdecasa Penedès
24/05/2019
Amb l’ajut dels continguts que comparteixen els usuaris de wikiloc, una eina indispensable per a descobrir noves rutes i recordar les que ja s’han fet amb més detalls, hem elaborat una llista de vuit excursions amb l’aigua com a punt en comú. Són propostes molt diferents amb l’aigua present en diverses manifestacions: rius, pantans, rieres, fonts, pèlags, aiguamolls, mar… En general són assequibles i aptes per fer en família però, com sempre, us recomanem que les consulteu abans de sortir de casa amb detall, que aneu ben comunicats i ben preparats i que porteu aigua (no sempre la que trobareu és potable) i queviures per afrontar la caminada amb energia.

1. De Vilanova a Cubelles i tornar (Vilanova i la Geltrú - Cubelles)
Ruta circular per anar de Vilanova i la Geltrú a Cubelles per la costa i tornar pel camí vell de Cubelles a Vilanova i la Geltrú. Així teniu una mica d’aigua i una mica d’interior. El recorregut, el podem iniciar des del parc de les Ribes Roges i anar resseguint la costa (platja de les Ribes Roges, Platja d’Adarró, Punta de Sant Gervasi, Punta de Santa Llúcia, platja Llarga i cap al Club Marítim de Cubelles). Un cop allà hem de buscar el Torrent de Santa Maria i enfilar pel camí vell de Cubelles a Vilanova per tornar fins al lloc de sortida. Durant l’excursió podrem descobrir l'antiga zona d'aiguamolls i dunes litorals que formaven el delta del riu Foix coneguda amb el nom de 'El Prat'. Aquest espai és l'última zona natural que resta de l'antic delta del riu i és, amb la platja dels Muntanyans de Torredembarra, l'únic espai litoral d'aquestes característiques al llarg de la costa entre el Delta de l‘Ebre i el Delta del Llobregat. L'espai de Platja Llarga es troba en procés de recuperació i restauració naturalística.

Foto: Enoturisme Penedès
2. Els pèlags de Vilobí (Vilobí del Penedès)
Us proposem descobrir un entorn que havia estat molt malmès en el passat però que s’està recuperant a través d’un procés de restauració i adequació. El Parc dels Talls es troba al terme de Vilobí del Penedès, situat dins la comarca de l’Alt Penedès. És una zona amb unes característiques ambientals pròpies formada per quatre “pèlags”, cadascun amb una idiosincràsia particular. Aquest paisatge singular i únic és fruit de l’explotació minera que va estar lligada durant molts anys al municipi de Vilobí. “Poques vegades la natura torna amb tanta generositat i bellesa els efectes de l’acció humana”, ens recorden a la pàgina web de l’ajuntament del municipi. Per descobrir els pèlags us proposem un recorregut circular des de Vilobí mateix que creua diverses vegades la riera de Llitrà, passant per Grabuac i que porta a l'espectacular bosc de les Graus, on hi ha una font. Seguim en direcció al barri de Bellver i passarem per la capella de Sant Pere. Desprès de diferents trencalls arribem a l'Espai Natural Protegit dels Pèlags de Vilobí. El darrer pèlag es troba gairebé dins del nucli urbà de Vilobí, on finalitzem el recorregut.
> Més informació

3. Les fonts i coves de Les Deus (Sant Quintí de Mediona)
Les fonts i les coves de les Deus són el principal atractiu turístic de Sant Quintí de Mediona. Una meravella natural creada per l’erosió de l’aigua. Les fonts de les Deus són 23 brolladors d’aigua arranjats, inaugurats l’any 1954, que aboquen l'aigua a la riera de Mediona. L’aigua prové d'una surgència subterrània, la més important del Penedès, la qual discorre per unes grutes plenes d'estalactites i estalagmites. Aquest indret es va convertir en un reclam turístic entre els anys cinquanta i noranta però l'any 2010 es van haver de tancar les coves, ja que no complien les condicions de seguretat. El municipi treballa en la rehabilitació de les grutes des del 2013. Aquí us proposem una ruta circular amb començament i final al poble de Sant Quintí de Mediona, a l'Alt Penedès. Però heu de saber que hi ha la possibilitat d’adreçar-se a www.lesdeusaventura.cat per fer-hi circuits d’aventura per a tota la família. A la ruta, trobarem fonts amb aigua per beure a Sant Quintí, les Deus i al Castell de Mediona. Podem començar a una zona d'aparcament que hi ha a tocar de les Deus. Seguirem per la pista asfaltada fins a trobar la zona de les Deus. Trobarem un corriol tot just a sobre de les fonts i l'anirem seguint. Arribarem al cap d'una estona a una bifurcació on anirem a la dreta. Una mica més endavant tornarem a trobar un camí encara més ample i anirem de nou a la dreta fins arribar a una pista de terra on girarem de nou a la dreta fins arribar a una carretera. Un cop a la carretera, girarem a l'esquerra i seguirem fins a arribar a Can Verdaguer. Entrarem a la urbanització i passades unes quantes cases arribarem al Castell de Mediona. El passarem fins al final i allà trobarem marques d’un PR que ens portaran fins la riera de Mediona. Continuarem per la riera a la dreta fins a arribar al poble passant per Santa Anna i el Pujol, on trobarem una font. A partir d'aquí, creuem el poble fins a arribar a la zona d'aparcament d’on hem sortit.

4. La ruta de les fonts d’Olèrdola (Olèrdola)
Ja us hem parlat d’aquesta ruta alguna vegada. És molt maca per fer-la en família i adequada si sou uns bons cercadors de geocaching. En aquesta ocasió començarem a Sant Miquel d’Olèrdola, al costat de la riera, entre cingles. A un quilòmetre trobem el camí senyalitzat que es duu al conjunt monumental d’Olèrdola. Mentre anem pujant ens trobem un parell de fonts. Primer, a mà dreta, la font de Fontanilles. Una mica més amunt, i sortint 100 metres del camí, la font de l'Alba. Desprès segueix un tram de pujada amb molta vegetació força curiosa en una zona com la del massís del Garraf. Un cop al conjunt, hi ha un camí a la dreta que ens porta a la part de sota les runes. Allà hi ha un un sender rocós que ens porta a una via més ampla. Estigueu atents que, a l’esquerra, hi ha un caminet amagat que porta a la tercera font, la de l'Avellaner.
> Més informació

5. Les Dous (Torrelles de Foix)
Aquesta ruta és una passejada agradable i tranquil·la pel camí que ressegueix el Rec de Baix i la Riera de Pontons fins a la Font de les Dous. És un camí planer i ombrívol a la primavera i l'estiu. Va en paral·lel al Rec de Baix (tapat en gran part) fins a la Font d'en Covens. Bona part del camí està acompanyat de plataners i vegetació de ribera i té panoràmica sobre les hortes i la riera. Només la Font de l'Omeda queda apartada del camí principal però el sender és accessible un cop passada la riera. Les Dous conformen l'indret més emblemàtic del municipi de Torrelles de Foix, situat a tocar de la riera de Pontons, al marge dret, a un quilòmetre i mig aigües amunt del poble. La font de Les Dous està formada per un mur decorat amb ceràmica vidriada, del qual ragen trenta-cinc brous d'aigua fresca. Al seu voltant hi ha les instal·lacions pròpies d'una àrea de pícnic i un salt d'aigua. El conjunt conforma un espai natural de gran bellesa. A les Dous disposeu de les fonts, la barbacoa, la zona de pícnic i podreu visitar el salt d'aigua. La majoria de dies festius disposa de servei de bar i manteniment.

6. El camí del riu (itinerari de Torrelavit)
El camí del riu és un projecte a llarg termini que s’han marcat 5 municipis del nord del Penedès. Es tracta d’un recorregut d’uns 43 quilòmetres que vol posar en valor els ecosistemes fluvials dels rius Mediona-Bitlles, Anoia i Lavernó, els més rellevants de la comarca de l’Alt Penedès. En aquesta ocasió us proposem l’itinerari al seu pas per Torrelavit, que presenta tres àmbits diferenciats força interessants. En primer lloc, podem veure l’aprofitament de l’aigua per als horts, gràcies als recs que neixen de les diverses rescloses. En segon lloc, podem passejar pel camí paperer que transcorre per la llera del riu, on trobem una àmplia vegetació de ribera, diversos molins paperers en bon estat i, al pas pel nucli urbà, diversos parcs on gaudir del riu. I en tercer lloc, podem deixar el riu i endinsar-nos en un hàbitat agrícola, passejant per un conreu de vinyes en harmonia amb els boscos de pins, on gaudirem d’una magnífica vista del Puigcúgul.
> Més informació

7. Ruta Defensa de Costes (del Garraf al Francàs - Garraf i Baix Penedès)
Aquí us proposem un recorregut llarg (uns 30 quilòmetres), que podeu fer per parts o fer-ne alguns trams en cotxe o en tren. És llarg, però també és fàcil. Es tracta del recorregut corresponent a la ruta Defensa de Costes, editada per Memorial Democràtic, Espais de Memòria (itineraris pel Penedès). Transcorre al voltant d'una sèrie de construccions de defensa de la Guerra Civil, seguint la línia de costa del Garraf i del Baix Penedès. La ruta te un díptic editat i consisteix en un seguit de plafons explicatius de búnquers i línies de defensa. Aquest recorregut els uneix per facilitar a tots els qui interessi seguir aquest recorregut. La ruta és senzilla menys al terreny trencat prop de la costa per la zona dels Colls, entre el final del passeig marítim de Sitges i la zona de Sant Cristòfor a Vilanova. Si es vol fer la ruta en tren s'haurà de comptar una distància més gran per anar de l'estació de Sitges al primer búnquer prop del Port de l'Aiguadolç i el retorn del búnquer del Francàs al límit entre Coma-ruga i Roda de Barà per anar a l'estació de Sant Vicenç de Calders. La major part de la ruta transcorre per passeig marítim, tot i que té també diversos trams de sorra perquè passa per la platja.

8. El pantà de Foix (Castellet i La Gornal)
Aigua entre vinyes i castells, així podríem resumir aquesta proposta. L'interès de l'espai se centra tant en la gran varietat d'ambients ecològics que s'han generat a l'entorn del pantà de Foix, una de les poques zones humides del Penedès, com en un ric patrimoni arquitectònic i històric vertebrat al voltant dels castells de Penyafort i de Castellet de gran importància estratègica durant l'edat mitjana. Per començar aquesta ruta cal arribar-se al poble de Castellet i deixar el cotxe a un aparcament a peu de la carretera BV2117. Busquem un corriol a tocar d'una font i seguim el GR-92 senyalitzat tota l'estona amb estaques o marques de pintura vermelles i blanques. Després de passar per unes vinyes, el caminet comença a pujar per la serra Mala amb bones vistes sobre la plana. El punt més elevat d'aquest recorregut es troba a Cal Balaguer, bonic mas ara abandonat amb vistes magnífiques de l'entorn. A partir d'aquí el sender s'eixampla fins arribar a una pista ben ampla. En aquest punt abandonem el GR ja que girem a la dreta i enllacem amb un sender de petit recorregut marcat amb pintura groga i blanca. Després de mig quilòmetre trobem una altra cruïlla: el camí de la dreta ens conduiria ràpidament de tornada cap a Castellet, però també es pot agafar el que queda més a l'esquerra per gaudir de les vistes cap a la costa. El passeig és molt agradable fins arribar a tocar de carretera (avancem paral·lels a la BV-2115). Creuarem el riu Foix per un pont que hi ha just a sota la presa. El camí s'enfila fins arribar a l'alçada del pantà. Anem vorejant el pantà, sota l'ombra dels pins fins a Cal Bladet o de l'Aguineu. Aquí cal estar atents a un corriol que s'enfila abruptament per la muntanya i que ens portarà a la masia de la Creu. A partir d'aquí connectem amb un itinerari emblemàtic del Parc, el de la font d'Horta, que trobarem a mitja baixada envoltada d'alzines. El sender continua baixant amb bones vistes sobre el pantà, que continuem vorejant, fins que arriba un moment que no hi ha més remei que seguir per la carretera durant aproximadament un quilòmetre, fins arribar altra vegada al poble de Castellet.