Blogs:

Claus per elaborar una nota de premsa eficaç

06/09/2017
Com evitar que la nostra nota de premsa acabi a la paperera? Com destacar per sobre d'altres enviaments?

Les notes de premsa són un mitjà de comunicació directe de les empreses, administracions i/o entitats amb els mitjans de comunicacions. Es tracta d'una eina utilitzada des de fa temps, però que encara té vigència. Malgrat la seva capacitat de comunicació directa, sovint s'ha fet un abús d'aquesta eina que ha ocasionat que els mitjans tinguin una saturació de notes de premsa i que fins i tot s'hagi anunciat la seva mort.

Però com indiquen alguns professionals, la nota de premsa i les agències d'informació s'han convertit en un matrimoni de conveniència, ben relacionat i, sobretot, molt productiu. Com diu Natalia Sara, “mientras haya medios de comunicación, habrá notas de prensa“.

Com evitar que la nostra nota de premsa acabi a la paperera? Com destacar per sobre d'altres enviaments?

Exercici previ

  1. Penseu què voleu explicar. Quin és el missatge clar a transmetre?
  2. És prou interessant pel periodista i el mitjà de comunicació? Si creieu que no del tot, doneu-li un enfoc interessant i publicable. Per fer el missatge atractiu, tingues en compte:
    • Singularitat. Què té de singular o exclusiu? Què el fa diferent?
    • Valor social. Té alguna implicació solidària? A qui beneficia?
    • Credibilitat. És important acompanyar el missatge amb l’opinió d’experts en la matèria o aportar dades, per dotar-lo de més veracitat i ressò mediàtic.
    • Valor afegit. En què millora allò existent? Com es posiciona respecte a la competència o altres entitats relacionades
  3. Aprofiteu l'agenda d'actualitat per buscar ganxos que ajudin a fer pujar la vostra informació com en una ona.
  4. Limiteu el nombre de notes i convocatòries de roda de premsa per evitar la saturació. Mediu l'impacte per la qualitat, no per la quantitat.
  5. Feu un esquema: Escriviu les tres idees clau que sintetitzin allò que voleu explicar.
  6. Penseu en les dates d'enviament de la nota. Per exemple, l'agost és una bona data ja que els periodistes busquen informacions per anar omplint donada la baixa activitat.

 Públic

 

Un altre aspecte previ a tenir en compte abans d’escriure una nota de premsa és analitzar el context i decidir a qui ens volem dirigir.

  • És important crear llistes personalitzades per a cada nota de premsa. D’aquesta manera, ens assegurem que la documentació arriba al públic potencial en cada cas i evitem bombardejar tots els nostres contactes amb informacions que en molts casos poden ser de poc interès.
  • Analitzar els nostres contactes. El coneixement dels receptors ens permetrà fer llistes personalitzades més acurades i fins i tot, saber a qui hem d’adreçar el missatge, quin és el millor horari per fer l’enviament, o altres aspectes que ens permetin realizar una nota de premsa més personalitzada.

Missatge

 

Un cop definit el missatge i el públic al que va dirigit, cal pensar com organitzem la nota de premsa. L’estructura ha de ser clara i facilitar la seva lectura

Tota nota de premsa ha de tenir:

  • Títol
  • Subtítol
  • Cos del missatge amb una entradeta inicial: en ella han d’estar visibles les 6W (Què, qui, com, per què, on i quan) i organitzar la informació amb les dades de major a menor importància.
  • Altres recursos: fotografies, talls de veu, links..
  • Dades de contacte

  

*Surtdecasa.cat no es fa responsable de la redacció i contingut d'aquest post.