Jump to navigation
- Com va començar El Racó del Caganer? Com ha evolucionat al llarg dels anys? Va començar-ho la meva mare, que era ceramista. Però el 1992 va haver de plegar perquè hi va haver una crisi molt forta. Va coincidir que el senyor Francesc Godia es venia uns motlles de pessebres que, quan érem petits el meu germà Marc i jo mateix ja anàvem a la catedral a comprar-li. I vet aquí que va vendre el negoci a la nostra família. A partir d’aquí, la meva mare va començar una nova etapa, en la que es dedicava a fer peces artesanals de fang pel pessebre: va començar a fer un o dos caganers diferents nous cada temporada. Fins l’any 2002, quan hi ha haver altra vegada una davallada econòmica, relacionada amb les figures de plàstic que venien des de la Xina. En Marc sempre ha tingut molta inquietud per fer personatges nous, i vam començar a fent imitacions de Pascual Maragall o Jordi Pujol. Ho vam posar a la venda, i va tenir molt bona acceptació, no només pel públic sinó també pels mateixos polítics, que els va fer gràcia. No era un tema despectiu, sinó un tema honorífic respecte al personatge. A partir d’aquí, ja vam començar a fer altres figures, com futbolistes o personatges animats. De fer-ne dos o tres, vam passar a fer-ne 40 o 50 anualment. Ara ja acumulem un total de 450 caganers diferents!
- Es podria dir que sou una empresa que fa difusió de la cultura catalana i pel reconeixement de la figura del caganer internacionalment? Sempre hem dit que el caganer ajuda a que es coneixi Barcelona, Catalunya, l’Empordà i, sobretot, Torroella de Mongrí, que és on sorgeix tot. El punt d’inflexió va ser el 2006, quan vam revolucionar el nostre màrqueting amb la creació figura de l’Obama. La intenció era treure els toros, les sevillanes i els barrets mexicans dels aparadors de Barcelona. Vam començar a fer caganers de personatges polítics internacionals perquè la nostra iniciativa arribés als seus països i, quan ells vinguessin a Barcelona, anessin a buscar el seu caganer. Avui ja tenim més d’una trentena de botigues a Barcelona amb els nostres caganers. S’ha convertit en l’element principal de venda!
- Quin paper té l’empresa pel que fa a la promoció i valorització del territori empordanès?És un producte que es fa aquí, s’elabora aquí i es ven des d’aquí. Denominació d’origen 100% empordanesa. La peça és més cara que un souvenir que ve de Xina, perquè és una peça de fang, que pot costar entre 16 i 18 euros. I el fang també és tot d’aquí, de la Bisbal d’Empordà.
- A més a més, aquest any heu incorporat tallers per a les escoles de l’Empordà. Ha sigut un experiment i se’ns ha desbordat exitosament. De cares a l’any vinent, encara volem arribar a més gent! La idea va sorgir arrel d’algunes escoles franceses interessades pel caganer. Vénen autocars plens dejoves des de França amb l’objectiu de coneixer la cultura catalana, entre el que hi trobem el caganer. Per això mateix ens vam proposar fer-ho també amb la gent d’aquí: anar a una escola, explicar què és el caganer i fer un taller molt divertit!
- Quina és la figura més curiosa del vostre catàleg?El capellà vermell amb paraigües, la monja, l’escolanet, el ferroviari, el Sherlok Holmes antic, el tamborinaire, el porró. N’hi ha moltes! També trobem algunes poblacions properes que demanen caganers a la carta. Per exemple un venedor de loteria a l’Escala. Per portar sort. Llàstima que no hi toqués La Grossa!
- Quin és el perfil de persones que compren caganers? Les edats dels compradors varien molt. Podríem dir entre 30 i 70 anys. Els més petits no en compren: ho compra l’avi. Un Mic o un Poco Yo són els més buscats pels més petitets! Sempre intentem satisfer totes les edats a l’hora de triar els personatges.
- I què determina les noves figures de cada any? Abans érem nosaltres: el dia de Reis ens preguntàvem quins personatges calia fer l’any següent. Agafàvem paper i bolígraf i apuntàvem cinc o sis novetats. Ara, la manera de pensar-ho ha canviat molt. Hem passat d’un artesà, a tenir un planter de 4 treballadors: cada any en pensem una cinquantena!
- Quin és el caganer més venut? Per on es ven més?Les vendes són, sobretot, a partir de la web. Però també físicament, a la botiga de Torroella i de la Bisbal. O a les fires! Tot el que és internacional es fa a través de la web, i el 47% de les vendes vénen dels Estats Units. Aquests darrers normalment s’emporten un caganer Obama o una caganera Hilary Clinton i un pagès català. Aquesta és la nostra gràcia! Els que porten la barretina, són els més venuts. Ja podem parlar de l’Obama o d’en Messi. Però el més venut sempre és el caganer tradicional!
- I com han impactat les noves tecnologies en el desenvolupament de l’empresa El Caganer?Molt positivament! Tant la web, com les xarxes socials: si vols estar al dia, has de ser-hi. La nostra va ser una de les 10 primeres botigues online de l’estat espanyol. Teníem la ferma intenció de fer arribar el caganer a qualsevol punt del món. Vam passar de ser pessebristes, vam crear el web elcaganer.com, amb un catàleg de només 25 caganers. Però va passant el temps i ja en tenim 450!
www.caganer.com