Carlota Baldrís, a la sorra, amb el mar de fons treballant partitures

Foto: 

Linus Urpí

‘La Suite de l’aigua’, un joc entre la música clàssica, l’electrònica, el teatre i l’audiovisual

Parlem amb la Carlota Baldrís, compositora del “concert escènic” que diumenge es podrà veure al TÀG del Vendrell
Ariadna Caballero
,
28/09/2015
Espectacles
La Carlota Baldrís desprèn entusiasme. Quan parla dels seus projectes ho fa amb una il·lusió que s’encomana. Compagina la vessant de docent a l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell amb la composició. Fa uns anys la vaig entrevistar al seu estudi per una composició d’Homenatge a Kandinsky; la passió amb què em parlava dels colors i de com havia estat el procés de treball em va fascinar. El dia 4 d’octubre duu a casa, al Vendrell, La Suite de l’aigua, un espectacle que combina música, teatre i audiovisuals creat conjuntament amb en Joan Font (Comediants).

Masaru Emoto, autor japonès, va estudiar i desenvolupar la teoria de com les mol·lècules d’aigua es modifiquen per les paraules i la música. No sense controvèrsia, va assegurar que els sons i les paraules dirigides a un volum d’aigua influeixen sobre la forma dels cristalls. Així doncs, si els éssers humans som aigua en un 70%, com ens influeixen a nosaltres els sons, la música i les paraules?

I per què parlem d’aquesta teoria? Doncs perquè va ser el que va inspirar a la Carlota Baldrís per fer una obra al voltant de l’aigua. “La idea va agradar molt a en Joan Font amb qui feia temps que teníem ganes de fer un projecte junts, unint música i teatre”, comenta Baldrís. Així va néixer La Suite de l’Aigua, una coproducció dels Comediants, l’Auditori de Barcelona i la productora La Mama.

  • imatge de control 1per1

Un concert escènic per gaudir i reflexionar

“L’obra és una macro història de l’aigua - explica la Carlota -  des del Big Bang fins a les emocions. Cinc càpsules que desenvolupen la narració i, en mig, ponts on introduïm autors clàssics (Haëndel, Bach, Mozart, Chopin)”. M’ho explica ensenyant-me el document complert amb el què va idear la composició; una mena de partitura sense pentagrama ni notes. Una partitura en forma de graella i amb text; una història, unes idees i uns missatges que ha traslladat a la música.

I és que la música és el motor de l’espectacle. “El Joan Font diu que és un concert escenificat. A partir de la música s’han creat la resta d’elements”. Ubiquem-nos: l’escenari es transforma en un laboratori on un equip d’investigadors vol demostrar al món la importància de l’aigua per a l’ésser humà. Un espectacle “divertit i ple de contingut”, amb un clar compromís amb els drets humans i el medi ambient que aglutina quatre llenguatges artístics diferents: música clàssica, videocreació, accions teatrals i música electrònica.

I Carlota, música electrònica??! “M’encanta provar coses noves! De fet, cada cop tinc la sensació que perdo més de vista lo meu”, ens diu amb una rialla. “Aquest cop, fins i tot em toca ser dalt l’escenari!” - va ser cosa del Joan Font es veu! Així doncs, la Carlota és al teclat, el Linus Urpí al seqüenciador, l’Amparo Lacruz al cel·lo, el Jordi Pérez n’és l’actor i el Pau Casanovas s’encarrega de les vídeo projeccions, una part enregistrades i una altra d’imatges en directe. “És un luxe i un gran aprenentatge treballar amb gent com l’Amparo Lacruz, violoncelista de primer nivell, el Joan, i tota la resta de l’equip”.

L'aigua, un privilegi imprescindible

Guanyar-se mínimament la vida amb la composició i els concerts és gairebé una missió impossible; les hores de feina, les reunions, els assajos, els viatges amunt i avall,... Malgrat això, l’equip ha decidit que un percentatge de la recaptació dels directes de la Suite d’aigua, així com de la venda de la banda sonora, que estan enregistrant, es destinarà a Oxfam Intermon. “Hem de ser conscients que som uns privilegiats, és un dels grans problemes del món i quan n’ets conscient et sents impotent” conclou la Carlota.

La Suite de l’Aigua va ser estrenada el novembre de 2014 a l’Auditori de Barcelona amb una molt bona resposta del públic  (que va omplir les dues sessions) i de la crítica. Durant aquest any, l’obra ha estat revisada i, òbviament, ha anat evolucionant. La Carlota s’alegra al saber que no ens pensem perdre el concert del dia 4 al TÀG del Vendrell i ens assegura que és “per a tots els públics; tothom s’ho passa bé ja que passen moltes coses dalt de l’escenari”.

Més informació: 

Diumenge 4 d'octubre, 18h, Teatre Àngel Guimerà del Vendrell.

Preu únic: 10 €

FITXA TÈCNICA
Autoria i composició: Carlota Baldrís
Direcció artística: Joan Font (Comediants)
Dramatúrgia: Joan Font i Jordi Pérez Solé
Programació de so: Miguel Arrieta i Linus Urpí
Producció musical: Miguel Arrieta
Intèrprets: Amparo Lacruz (violoncel), Carlota Baldrís i Linus Urpí
(música electrònica), Jordi Pérez Solé / Helena Moliné
(actor/actriu), Pau Casanovas (vídeo projeccions)
Producció executiva: Helena Moliné (La Mama)

Més informació i entrades

A