Jordi Pérez

Foto: 

Justin P. Brown
L'actor i director Jordi Pérez

Jordi Pérez: “Juguem amb l'absurd i el portem a l'extrem”

L'obra sobre el Setge d'Olp s'inspira amb els Monty Python
Ivet Eroles
,
07/08/2019
Espectacles
El Jordi Pérez ha escrit i dirigeix l'espectacle teatral i musical que commemora les XII Festes del Setge d'Olp, enguany titulades “Hug Roger i la profecia de Gradepus”, un clar homenatge als Monty Python. Del 12 al 16 d'agost, l'espectacle recorrerà diferents pobles pallaresos per representar la part més còmica del setge de set dies que va patir el poble d'Olp, on la població i altres viles del Pallars van plantar cara al rei Ferran el Catòlic sota el lideratge d'Hug Roger III.
Va ser interessant poder parlar d'una època molt masclista des de la visió que tenim ara, cada cop més feminista

- Ens pots parlar de la teva trajectòria professional?
Fa 16 anys vaig fundar una companyia que es diu Sargantana amb la què fa set anys vam obrir un teatre a Barcelona que es diu La Vilella. Bàsicament em dedico a dirigir el teatre i actuar amb la companyia. A més, a la companyia tenim un laboratori que des del 2009 es dedica a la recerca artística i a la creació d'un sistema d'interpretació. Fins l'any passat era estable a Barcelona i ara el fem itinerant. Fora de la companyia em dedico a fer sèries o pel·lícules, o a treballar per altres teatres.

- Què és el que t'agrada més del teatre?
M'agrada tot, sobretot el que fa la companyia, que és molt de laboratori, de recerca. Fem bastant temàtica social, ara estem fent un projecte, una trilogia sobre l'èxode. És diu “The li/ea/ving project” i hem estrenat la segona part, on ens anem a Grècia. Aquesta segona obra tracta del viatge intern d'una persona migrant, ho intentem lligar amb la nostra Guerra Civil i el que passa a tot arreu en el que seria el sud i el nord de tot el món. Això ho fem en format workshop i ho treballem amb gent de diferents llocs. També treballem amb científics, amb sociòlegs... per provocar la reflexió i el pensament crític al públic.

  • imatge de control 1per1

- Com et va arribar la proposta de dirigir l'obra de teatre del Setge d'Olp?
Jo coneixia al Josep de Moner perquè en les primeres edicions d'aquesta obra jo havia participat en la part del so. L'any passat ja em van proposar i dirigir la peça d'aquella edició, que va ser molt historicista, i aquest any tenien ganes d'explorar una proposta diferent, volien cantar, volien ballar, volien riure i em van proposar que escrivís una peça més orientada cap aquí.

- Abans ho feien de forma amateur?
Aquesta serà la 12a edició. Cada any busquen un director professional que escriu la peça i ve al Pallars i treballa amb els actors. En el meu cas assagem de forma intensiva, en altres ocasions es feia de forma periòdica. Enguany vam arribar el 26 de juliol i assagem cada dia matí i tarda, caps de setmana inclosos.

- Com valores l'experiència de l'any passat?
Per mi és molt interessant, a part d'aprendre de la història coneixes el Pallars, coneixes la manera de viure del Pallars. I l'intercanvi dins del procés artístic és molt interessant, hi ha gent de totes les edats, de nens a persones d'uns 70 anys. Es crea una convivència itinerant per tot el Pallars.

- Tu coneixies el territori?
Una mica, tinc coneguts que viuen per aquí, però no en la profunditat en la qual l'any passat ens vam submergir. Cada matí vam anar a visitar racons, i encara ho seguim fent.

- I aquest any presenteu una proposta totalment diferent.
Sí, inspirada amb els Monty Python, és un homenatge a ells. Alguna de les cançons tenen la melodia de Spamalot i les hem adaptat al Hug Roger. Ens en riem una mica de tot. Fa uns any és mitificava la figura de l'Hug Roger, ja fa 11 anys que el públic veu a Hug Roger, tothom ja sap més o menys qui és aquest senyor, i ara anem a riure una mica.

- Com és treballar amb actors amateurs?
Són actors que estan acostumats a treballar així cada any. Tu també t'adaptes en aquesta situació. Ho donen tot, treballen molt: canten, ballen, fan l'atrezzo... És com un casal d'estiu intensiu.

- Fas projectes així gaire sovint?
No, quan fem el workshop a diferents llocs sí que ho fem, però aleshores treballem amb professionals o científics, així com amb col·lectius de persones migrades. És molt intens a nivell personal. En canvi, en l'obra que presentarem al Pallars el que fem és assajar, assajar i assajar. I això està molt bé, es nota molt el bagatge que porten.

- Així els actors i actrius deuen estar molt entregats.
Sí, també és un al·licient per encarar l'estiu, fem set hores d'assaig diàries.

- Com ha estat adaptar un fet històric que parla de guerra i de violència a un format còmic i divertit?
Bastant fàcil quan veus que els Monty Python ho fan amb el rei Artur o amb la Vida de Brian. Això et dona moltes pistes. Hi ha algunes escenes que directament són agafades d'aquestes obres i les hem adaptat. Ja ho havíem fet nosaltres com a companyia, en aquell cas sobre la vida del compte Guifré o sobre la història de Guissona. Juguem amb l'absurd i el portem a l'extrem. Fa anysque la gent veu la història d'Hug Roger i sent a parlar del Matxicot.

- És una forma de donar diferents visions d'un mateix fet.
L'any passat va ser complex perquè  l'obra era molt historicista, només hi havia dos actors homes, un adult i un nen, la resta eren dones. Com expliques una Guerra Civil medieval a través de les dones? Va ser un bon repte. Vam destacar el fet d'esperar, de quedar-te a casa, de cuidar-la... Mirant el paper de les reines, aquesta part subtil. Va ser interessant poder parlar d'una època molt masclista des de la visió que tenim ara, cada cop més feminista.

- Per la gent que no el conegui, qui era Hug Roger III?
El Comte del Pallars, va ser el capità de l'exèrcit de la Generalitat, també va lluitar contra Ferran el Catòlic, el fet d'afrontar-se a ell li va provocar l'exili. Ferran el Catòlic es va quedar amb les seves terres i les va cedir a altres familiars seus. Hug Roger es va passar part de la seva vida buscant gent per recuperar el Pallars, però va acabar pres a Nàpols i va complir cadena perpètua a Xàtiva.

- Els fets concrets del Setge d'Olp, quan transcorren?
En la lluita contra Ferran el Catòlic. Però tot això aquest any es tracta per sobre, ja que es té la sensació que el públic ja ho sap.

- També té gràcia que l'obra es presenti en diferents pobles de la zona.
És molt bonic arribar a un lloc que té el seu públic particular. La majoria de llocs on anem són màgics. Arribes a un indret on sembla que no hi haurà ningú i de cop s'omple. Es crea molta vida i veus gent de totes les edats. És sorprenent la quantitat d'activitats culturals que hi ha a l'estiu al Pallars.

- Què creus que genera el teatre en comunitats tan petites com aquesta?
El reivindicar la cultura, les arrels. Hug Roger és una figura important, algú que va defensar el Pallars, així que reforça la identitat del territori, des d'aquest punt de vista. També el fet de que la gent comparteixi en un moment concret aquesta història, quan acabem l'obra els actors baixen a saludar al públic i es crea un diàleg interessant. Aquest projecte crea comunitat. Estem assajant a Olp i la majoria de gent és d'allà, però ve gent de Llavorsí, de Sort, de Peramea, de Pujalt... Es crea una xarxa que facilita fer actuacions a altres pobles i crear vincles.

Fragment del cartell de l'obra de teatre de les XII Festes del Setge
Del 12 al 16 d'agost, 22h
Baix Pallars, Llavorsí, Rialp, Sort

Més informació: 

A

També et pot interessar