Andrés Mata i Sergi Horrillo de PensActius

Foto: 

Albert Compte Riba

Sergi Horrillo: “Superar l'error és una capacitat que has d'adquirir en el procés d'aprenentatge”

PensaActius escalfa motors pel Campus Tecnològic d'estiu amb el taller de construcció d'un Mini-Arcade
Albert Compte Riba
,
16/05/2017
Activa't
Ara farà dos anys, el Sergi Horrillo (Sabadell, 1970), físic i l'Andrés Mata (Barcelona, 1977), enginyer informàtic van fundar el centre d'aprenentatge PensActius, un espai de tallers on petits, joves i des de fa uns mesos, també professors, tenen un contacte directe amb tots els passos necessaris per desenvolupar petits robots, instruments electrònics, cotxes teledirigits o la creació d'una màquina mini d'arcade, entre molts altres tutorials d'instructables. Basat en programari lliure -open software- i també, el hardware lliure -open hardware- que proporciona la línia de productes Arduino, el centre ofereix un espai per a la programació i la robòtica educativa, treballar dissenys amb ordinadors, una zona de taller per aprendre a fer connexions, soldadures, electrònica i ús d'eines específiques, un espai on aprendre a imprimir en 3D, tallar amb làser i una taula de proves amb trajectes on testar els robots acabats.
Andrés Mata: "Veig les impressores 3D com fa uns anys es veien els ordinadors personals. És una tecnologia nova que en 20 o 30 anys estarà molt més estesa i desenvolupada"

- Què és l'espai PensaActius?
S. H.: Ens agrada definir-ho com un espai de tallers on tu mateix aprens a crear coses, des de veure quins components necessites fins a dissenyar i construir els prototips. Per exemple, un dels primers tallers que oferim per ensenyar a programar és la construcció d'un theremin amb la placa Arduino.

- Arduino?
A. M.: És una placa que et permet automatitzar comportaments. La connectes via USB a un ordinador i la pots programar perquè processi una determinada ordre. Per exemple, si vols que el botó d'un comandament que fa moure un cotxe el faci moure's endavant, pots programar la placa perquè interpreti aquesta ordre i el cotxe es mogui cap endavant quan prems el botó.
S. H.: Actualment, un kit de tots els components necessaris per construir el theremin, un cotxe teledirigit o el joc electrònic 'Simon' són bastant assequibles. Així, un alumne pot treballar amb components electrònics reals.

  • imatge de control 1per1

Detall de la placa open-hardware Arduino | Font: Arduino

- Amb quin llenguatge programeu?
A. M.: És un llenguatge específic basat en C++.
S. H.: L'Arduino és el que s'anomena hardware lliure. Són peces basades en dissenys públics que tothom pot construir. De fet, ja es fan productes comercials amb aquesta filosofia i per exemple, la impressora 3D que tenim al centre està programada amb aquesta placa.

- Creieu que el sector de l'electrònica i la informàtica es dirigeixen cap al hardware lliure i el software lliure?
A. M.: El moviment maker o Do it yourself permet l'accés al coneixement de la tecnologia a preus assequibles i tindrà molt a dir en el món de l'open hardware. De fet, és un món que es mou des del propi interès de crear i moltes de les llibreries que en l'actualitat pots utilitzar han crescut a mida que els usuaris han innovat en els projectes i compartit el coneixement adquirit.
S. H.: De fet, a 4t d'ESO hi ha un programa que es diu ‘CTC – Creative Technologies in the Classroom‘ on ja treballen amb Arduino. Hem estat en algunes exposicions de projectes on nanos de 15 i 16 anys exposen treballs que són autèntiques virgueries.

Projecte que imita el conegut joc 'Simon' | Font: PensActius

- També feu classes a professors.
S. H.: Hem començat aquest any, sobretot amb els temes més de moda, com el disseny i impressió en 3D. Arran del curs, em consta que un centre ja s'ha equipat amb una impressora per fer tallers amb els alumnes.
A. M.: Com a opinió personal veig les impressores 3D com fa uns anys es veien els ordinadors personals. És una tecnologia nova que en 20 o 30 anys estarà molt més estesa i desenvolupada. Com va passar amb els ordinadors, quan més aviat un hi entra en contacte més fàcil és adaptar-s'hi.

- Els cursos que oferiu són els que es poden trobar a la pàgina web?
S. H.: Fins ara hem fet un concepte un pèl agosarat, on l'alumne treballava d'acord amb el que ell desitjava fer, ja fos disseny 3D, programació de videojocs o també, una làmpada. És un concepte de taller que mantindrem, perquè ens agrada molt i també, perquè genera molta creativitat, però en farem altres de monogràfics on aprendre a imprimir en 3D, a tallar amb el làser, aprendre programació de la placa Arduino, programació de videojocs.

Mini-Arcade que es pot construir en un dels tallers de PensActius | Font: PensActius

- A la web també compartiu una secció del Drive. Què hi podem trobar?
A. M.: Són instructables, com la pàgina web que duu el mateix nom on t'hi ensenyen a fer de tot.
S. H.: Hi tenim penjats tots els dissenys per si vols fer les activitats que programem aquí, però a casa.

- Sí.
A. M.: Com a informàtic vaig estar tota la carrera fent molts diagrames i molt contingut teòric però no vaig treballar en cap projecte físic, tangible. Un alumne que faci una carrera d'informàtica i hagi passat per aprendre a programar una placa i veure com actuen alguns components tindrà un coneixement concret que el permetrà entendre més clarament alguns dels conceptes de la carrera.

- Programació, mecànica, disseny 3D, electrònica... Quines especialitats creieu que gaudiran d'un millor futur les properes dècades?
A. M.: Totes. Si vols que un disseny tingui un comportament autònom l'hauràs de fabricar i programar-lo.
S. H.: Més que voler ensenyar a futurs enginyers o informàtics volem que els nanos no tinguin por a remenar i provar coses, que aprenguin a gestionar els errors i busquin com assolir l'invent o el projecte que han escollit a base d'intentar-ho. Superar l'error és una capacitat que has d'adquirir en el procés d'aprenentatge. Al nostre taller volem que els nanos vinguin, gaudeixin i s'ho passin bé creant els seus projectes.

Més informació: 

A

També et pot interessar