Slide Curts nominats Rewind Festival 2017

Foto: 

CEDIDES
Imatges dels curts 'Yerbabuena', 'Como yo te amo' i 'Marcianos de Marte'

El curtmetratge, vist pels creadors dels més nominats al Rewind Festival

Parlem amb el realitzador català Fernando Trullols (‘Marcianos de Marte’) i els madrilenys Estefanía Cortés (‘Yerbabuena') i Fernando García-Ruiz ('Como yo te amo')
David Canto / Pantalla.cat
,
19/02/2017
Arts
Els seus curtmetratges acumulen moltíssimes seleccions i premis a molts festivals d’arreu del món. I aquest mes de març, del 17 al 26, els seus últims treballs es podran veure al Rewind Festival de Vilanova del Camí, certamen en què competeixen amb les propostes més nominades. Surtdecasa Centre parla amb la directora i guionista de ‘Yerbabuena' (6 nominacions) Estefanía Cortés, el director i coguionista de ‘Marcianos de Marte’ (5) Fernando Trullols i el director de 'Como yo te amo' (5) Fernando García-Ruiz.
"Els festivals de curtmetratges són una festa del cinema, amb un clima fantàstic"

Els últims mesos estan sent molt especials per al curtmetratge català. El maig de 2016 el curt ‘Timecode’ de Juanjo Giménez guanyava la Palma d’Or del Festival de Cannes, el primer català i espanyol a guanyar el guardó al millor curtmetratge del certamen francès. Uns mesos després, al novembre, l’Acadèmia de Hollywood anunciava que ‘Timecode’ i ‘Graffiti’ de Lluís Quílez estaven seleccionats entre els deu finalistes als millors curts. Finalment ‘Timecode’ va passar l’últim tall i competirà per l’estatueta daurada la nit dels Oscars.

El realitzador català Fernando Trullols veu molt bé el curt català: “des que vaig guanyar el Goya al millor curt amb ‘El barco pirata’ (2011), l'han guanyat tres catalans més”. El director i coguionista del curt ‘Marcianos de Marte’, de fet, comparteix amb ‘Timecode’ els seus productors habituals, Arturo Méndiz i Daniel Villanueva, a través de l’Escola de Cinema de Reus. Per Trullols, “és important que aquest moment no quedi en un no-res, després”. “Ara és més fàcil rodar amb els mitjans digitals, però segueix quedant pendent el tema de la visibilitat”. El madrileny Fernando García-Ruiz també veu un nivell “espectacular”, al curt estatal. “És un miracle, tenint en compte les poques ajudes que hi ha. El nivell de producció, la qualitat en tot el procés... I aquest any està sent especialment bo. Ens ha de fer sentir molt orgullosos a tots”. De la seva banda Estefanía Cortés destaca que “s’estan fent coses molt interessants”.

  • imatge de control 1per1

La directora, també madrilenya, veu el curt “com una llançadora per fer un llargmetratge algun dia”: “No m’agrada veure-ho com un món independent en què quedar-me, sinó com un aprenentatge per arribar al llarg en algun moment". En el mateix sentit, García-Ruiz s’ha decantat per un curt com a primer treball de ficció, després de 30 anys treballant en publicitat, “per una qüestió de temps i de diners”: “Els llargmetratges em fan molt de respecte i és un format de molta durada, que requereix una preparació i un temps que no teníem”. Abans de llançar-se a dirigir una pel·lícula llarga vol rodar més curtmetratges. “És interessant anar de mica en mica, fent les passes que toquen, sense precipitar-nos”, explica.

El cas de Fernando Trullols és ben diferent. Ell combina des de fa anys la seva feina com a assistent de direcció i director de la segona unitat de pel·lícules i sèries de televisió amb la direcció de curtmetratges. De fet, la seva última feina com a ajudant de direcció ha estat a ‘Un monstre em ve a veure’, amb Juan Antonio Bayona, i ara és a Andorra treballant en una sèrie que codirigirà amb Cesc Gay. “Fer curtmetratges és una forma diferent de fer pel·lícules i també d'explicar històries”. Per Trullols el que li falta al curtmetratge és “visibilitat”. “Abans hi havia molta més presència de curts a la televisió, i també se’n veien abans de les pel·lícules, a les sales de cinema”, afegeix: “És molt frustrant que a fora ens tinguin tant de respecte i a casa no ens en facin gaire cas”.

Els tres realitzadors han passat per diversos festivals de curtmetratges abans d’arribar al Rewind Festival. Estefanía Cortés assegura que “passar pels festivals és molt gratificant”: “No faig mai els meus projectes pensant en l’espectador, sinó en allò que m’agradaria veure, però em sento molt agraïda perquè els curts funcionen molt bé, tot i que no tracto temàtiques fàcils i crec que les comèdies funcionen millor”. Fernando Trullols ha pogut passar per pocs, perquè acostumen a coincidir-li amb altres feines. “Quan hi he pogut anar ha estat una experiència fantàstica: hi coneixes altres directors, altres mirades, altres històries. És una festa del cinema i hi ha un clima fantàstic”, recorda. I tot i ser el primer curt de Fernando García-Ruiz, ‘Como yo te amo’ ja ha estat seleccionat a 40 festivals i ha guanyat una vintena de premis. “Al final gairebé ha estat el millor de tot el procés, perquè ens està permetent conèixer un munt de gent encantadora, que ens ha rebut de meravella. I no sé si és pel fet que és una comèdia, però els espectadors s'ho passen molt bé veient el curt i es mostren molt propers amb nosaltres”.

Del 17 al 26 de març els espectadors del Rewind Festival podran gaudir d'aquests curts, i segurament, de la presència dels seus realitzadors, a Vilanova del Camí.

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar