Pau Itarte:"Jaume Balagueró és molt exigent"

El cineasta ulldeconenc ha treballat en el muntatge de la pel·lícula 'Mientras Duermes', guardonada amb sis premis Gaudí
Surtdecasa Ebre
,
11/06/2012
Arts
Pau Itarte (Ulldecona 1978) ha vist reconeguda la seua feina com ajudant de muntatge en la pel·lícula Mientras Duermes, del director català Jaume Balagueró, després de rebre un guardó al millor muntatge en la gala del cinema català del passat 6 de febrer. Aquest professional Tècnic Especialista en Imatge Fílmica per l’Institut de Formació, Professional, “Juan Comenius” de València i Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Facultat Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, ha donat el salt a la primera línia del cinema català i espanyol i encara un futur ple de projectes entre els que destaca la pel·lícula Fènix 11*23 de Joel Joan i Sergi Lara. El premi Gaudí que va recollir a l'escenari el seu cap Guille de la Cal el motiva per seguir dedicant-se al cinema durant molts anys. 
 
- Mientras Duermes, un inquietant ‘thriller’ dirigit per Jaume Balagueró, va guanyar 6 premis Gaudí. Com vas rebre el permi al millor muntatge? On estaves i amb qui?
Doncs, si et sóc sincer, no vaig assistir a la gala. La vaig seguir des de casa amb la meua parella, Cinta. No em trobava massa bé i tampoc m’agraden massa aquests actes, però li vaig prometre al meu cap, Guille de la Cal, que si guanyàvem aniria després. I així que vaig anar després a celebrar-ho amb ell. El premi es va rebre amb molta satisfacció. I més si te’l donen de la mà d’un grandíssim professional i amic com és el Guille. Vam estudiar junts i em sento un gran privilegiat de poder treballar al seu costat ja des de la Universitat. Fa 10 anys que ens coneixem i treballem junts. El que més valoro d’aquest premi és que espero que ho puguem continuar fent moltíssims anys més.
 
- Quines experiències destaques del rodatge d'aquesta pel·lícula?
Al rodatge no hem estat. Als muntadors ens toca estar “tancats” a la sala de muntatge. En aquest cas, a l’estudi del Jaume Balagueró. La meua feina com ajudant de muntatge comença el mateix dia en què ho fa el rodatge, sincronitzant tota la imatge i el so que ens arriba des del laboratori. Un setmana després, s’incorpora el meu cap (Guille) i comencen els premuntatges de totes les seqüències, que en el cas de Mientras Duermes han estat moltes (més de 150). Quan acaba el rodatge, s’incorpora el director i comencem a treballar en tota l’estructura. Hi ha seqüències que poden arribar a tenir més de 20 versions. Ha estat un procés molt llarg, d’uns sis mesos. Un treball molt complicat, amb moments de molta pressió, però ha estat molt enriquidor. Treballar en aquesta pel·lícula ha significat per nosaltres un gran salt professional.
 
- Quines particularitats té el muntatge d'una pel·lícula de terror?
Té una peculiaritat bàsica, que és l’efectisme, a partir de buscar un impacte visual i sonor. Es tracta de sorprendre. I això se sol aconseguir amb molta fragmentació, amb plans molt curts, i amb cops efectistes de so. Però Mientras Duermes no és una pel·lícula de terror, és més un "thriller" de suspens, on aquesta peculiaritat, tot i que hi és present, és menys evident, hi és més suavitzada. Però en el fons, es tracta del mateix, de muntar una pel·lícula. I tot muntatge implica un doble procés. Per un costat el tècnic o mecànic, el d’anar ajuntant els plans (i que suposa un domini tècnic dels software d’edició com el Final Cut o l’Avid) i, per l’altre l’artístic, el procés creatiu d’explicar una història. Aquest segon és el més important i el més complicat de dominar. A mi sempre m’agrada definir la tasca del muntador com la d’un guionista audiovisual. En definitiva, es tracta d’ordenar les paraules i les frases del guió literari, transformades en imatges i seqüències audiovisuals, i que acabaran formant la pel·lícula. 
 
- Com definiries a Balagueró i com ha sigut treballar amb ell?
Ha estat una experiència dura però molt gratificant. Dura perquè Jaume és molt exigent, va estar quasi les mateixes hores a la sala de muntatge que nosaltres, cosa que normalment els directors no fan. I gratificant perquè és una persona que et contagia la seua passió pel cinema. En gaudeix moltíssim, igual que nosaltres, i això és una gran motivació extra. Sense aquesta motivació és difícil aguantar jornades de fins 14 hores, com ha passat amb Mientras Duermes.
 
- Altres projectes en ment?
Ara mateix estem treballant en una nova pel·lícula, Fènix 11*23, de Joel Joan i Sergi Lara. Paral·lelament, jo estic muntant un curtmetratge, La Gallina, del també ulldeconenc Manel Raga. Una gran història, d’un noi amb molt de talent i un gran futur. També estic fent totes les videoprojeccions que acompanyaran els concerts de l’Etern Retorn, el nou projecte musical del també ulldeconenc Josep Bordes, cantant de Pepet i Marieta, i que es presentarà el 17 de març a l’Auditori de Barcelona. Com podeu veure estic bastant distret.
    

  • imatge de control 1per1
A

També et pot interessar