Jump to navigation
Dimecres
8 maig 2024
Terres de l'Ebre
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Pau Itarte:"Jaume Balagueró és molt exigent"
El cineasta ulldeconenc ha treballat en el muntatge de la pel·lícula 'Mientras Duermes', guardonada amb sis premis Gaudí
Surtdecasa Ebre
,
11/06/2012
Arts
Pau Itarte (Ulldecona 1978) ha vist reconeguda la seua feina com ajudant de muntatge en la pel·lícula
Mientras Duermes
, del director català Jaume Balagueró, després de rebre un guardó al millor muntatge en la gala del cinema català del passat 6 de febrer. Aquest professional Tècnic Especialista en Imatge Fílmica per l’Institut de Formació, Professional, “Juan Comenius” de València i Llicenciat en Comunicació Audiovisual per la Facultat Blanquerna de la Universitat Ramon Llull, ha donat el salt a la primera línia del cinema català i espanyol i encara un futur ple de projectes entre els que destaca la pel·lícula
Fènix 11*23
de Joel Joan i Sergi Lara. El premi Gaudí que va recollir a l'escenari el seu cap Guille de la Cal el motiva per seguir dedicant-se al cinema durant molts anys.
-
Mientras Duermes,
un inquietant ‘thriller’ dirigit per Jaume Balagueró, va guanyar 6 premis Gaudí. Com vas rebre el permi al millor muntatge? On estaves i amb qui?
Doncs, si et sóc sincer, no vaig assistir a la gala. La vaig seguir des de casa amb la meua parella, Cinta. No em trobava massa bé i tampoc m’agraden massa aquests actes, però li vaig prometre al meu cap, Guille de la Cal, que si guanyàvem aniria després. I així que vaig anar després a celebrar-ho amb ell. El premi es va rebre amb molta satisfacció. I més si te’l donen de la mà d’un grandíssim professional i amic com és el Guille. Vam estudiar junts i em sento un gran privilegiat de poder treballar al seu costat ja des de la Universitat. Fa 10 anys que ens coneixem i treballem junts. El que més valoro d’aquest premi és que espero que ho puguem continuar fent moltíssims anys més.
- Quines experiències destaques del rodatge d'aquesta pel·lícula?
Al rodatge no hem estat. Als muntadors ens toca estar “tancats” a la sala de muntatge. En aquest cas, a l’estudi del Jaume Balagueró. La meua feina com ajudant de muntatge comença el mateix dia en què ho fa el rodatge, sincronitzant tota la imatge i el so que ens arriba des del laboratori. Un setmana després, s’incorpora el meu cap (Guille) i comencen els premuntatges de totes les seqüències, que en el cas de
Mientras Duermes
han estat moltes (més de 150). Quan acaba el rodatge, s’incorpora el director i comencem a treballar en tota l’estructura. Hi ha seqüències que poden arribar a tenir més de 20 versions. Ha estat un procés molt llarg, d’uns sis mesos. Un treball molt complicat, amb moments de molta pressió, però ha estat molt enriquidor. Treballar en aquesta pel·lícula ha significat per nosaltres un gran salt professional.
- Quines particularitats té el muntatge d'una pel·lícula de terror?
Té una peculiaritat bàsica, que és l’efectisme, a partir de buscar un impacte visual i sonor. Es tracta de sorprendre. I això se sol aconseguir amb molta fragmentació, amb plans molt curts, i amb cops efectistes de so. Però
Mientras Duermes
no és una pel·lícula de terror, és més un "thriller" de suspens, on aquesta peculiaritat, tot i que hi és present, és menys evident, hi és més suavitzada. Però en el fons, es tracta del mateix, de muntar una pel·lícula. I tot muntatge implica un doble procés. Per un costat el tècnic o mecànic, el d’anar ajuntant els plans (i que suposa un domini tècnic dels software d’edició com el Final Cut o l’Avid) i, per l’altre l’artístic, el procés creatiu d’explicar una història. Aquest segon és el més important i el més complicat de dominar. A mi sempre m’agrada definir la tasca del muntador com la d’un guionista audiovisual. En definitiva, es tracta d’ordenar les paraules i les frases del guió literari, transformades en imatges i seqüències audiovisuals, i que acabaran formant la pel·lícula.
- Com definiries a Balagueró i com ha sigut treballar amb ell?
Ha estat una experiència dura però molt gratificant. Dura perquè Jaume és molt exigent, va estar quasi les mateixes hores a la sala de muntatge que nosaltres, cosa que normalment els directors no fan. I gratificant perquè és una persona que et contagia la seua passió pel cinema. En gaudeix moltíssim, igual que nosaltres, i això és una gran motivació extra. Sense aquesta motivació és difícil aguantar jornades de fins 14 hores, com ha passat amb
Mientras Duermes.
- Altres projectes en ment?
Ara mateix estem treballant en una nova pel·lícula,
Fènix 11*23
, de Joel Joan i Sergi Lara. Paral·lelament, jo estic muntant un curtmetratge,
La Gallina
, del també ulldeconenc Manel Raga. Una gran història, d’un noi amb molt de talent i un gran futur. També estic fent totes les videoprojeccions que acompanyaran els concerts de l’Etern Retorn, el nou projecte musical del també ulldeconenc Josep Bordes, cantant de Pepet i Marieta, i que es presentarà el 17 de març a l’Auditori de Barcelona. Com podeu veure estic bastant distret.
A
També et pot interessar
Foto:
Raimon Molinari
Meritxell Gené: "Les dones encara tenim molt per reivindicar, i la cançó i la poesia són eines per desvetllar consciències"
Foto:
Anna Zaera
Comunicació
La Tremenda: "Treballem per a una cultura accessible, diversa i feminista"
Foto:
Cedida
Àngel Aguirre: “Volar tres dies i tres nits en silenci total a tres mil o cinc mil metres és una sensació de desconnectar, d'aventura, de...
Foto:
Surtdecasa Ponent
Alba Minguella: "La satisfacció de veure una núvia feliç, i que se sent 100% ella amb el seu vestit, no es paga amb diners"
Foto:
www.ninodeelche.net
Niño de Elche: “Les pràctiques artístiques són una bona manera d'apartar-nos del foc”
Foto:
Judit Monclús
Xavi Forcadell: “El blues pot treure la part més gamberra que portem dins però també la més sensual”