Jump to navigation
Divendres
17 maig 2024
Terres de l'Ebre
Agenda
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inicia sessió
Registra't
Edicions territorials
Terres de l'Ebre
Penedès
Camp de Tarragona
Empordà
Ponent
Girona
Centre
Pirineus
Barcelona
Inici
Agenda
Experiències
Cartellera
Blogs
Seccions
Menjar i beure
Arts
Espectacles
Música
Llibres
Família
Entorn
Fires i Festes
Activa't
Botiga
Qui som
Contacta
Publicitat
Col·labora
Textos legals
Simpatia per la violència
'Stoker', una tragèdia familiar de sang, erotisme i perversió
Surtdecasa Ebre
,
25/06/2013
Arts
Park-Chan-Wook, director de
Stoker
, maneja un discurs molt meditat i sobretot molt estilitzat a l'hora d’utilitzar la violència com a forma simbòlica i expressiva. Amb un estil que treu tot el partit de la força poètica de les imatges, l’autor reflexiona sobre la maldat inherent a l'èsser humà, a partir de personatges marcats per la tragèdia que es veuen atrapats en conflictes violents, sovint de venjança, i on la seua resolució passa per acceptar la naturalesa violenta i/o malèvola que porten dins. Però aquesta violència és innata o és producte de les circumstàncies?
Aquesta és la pregunta a la qual també gira
Stoker
. Centrant-se amb el personatge d'Índia (Mia Wasikowska) l'autor sud-coreà profunditza sobre el germen del mal que creix dintre de l'adolescent protagonista quan, després de la mort per accident de cotxe del seu pare, veu com a casa seua s’ha instal•lat a viure un oncle desconegut (Mathew Goode) que arriba amb perverses i, fins a cert punt, incestuoses intencions.
Amb una bellesa subtil plena d’analogies visuals i amb un ús hiperrealista del so, ens endinsem cap al pervers procés de transformació i lluita interior de la jove protagonista que, tot i entrar en conflicte amb la malèvola figura del seu oncle, li serveix a la vegada com a mentor; com una mena de mestre del qual aprèn tota una sèrie d’obscures arts que li serviran per aflorar la fosca naturalesa que porta dins i que li permetrà resoldre violentament els conflictes.
Però
Stoker
no tan sols es mou a través de la lluita interior entre el bé i el mal que viu la protagonista, sinó que fent-se valer d’elements del terror gòtic, aprofundeix sobre les turbulentes relacions familiars que s’estableixen amb l’arribada de la sinistra i diabòlica figura de l’oncle. Convertint tant a Índia com la seua mare (Nicole Kidman) amb una sort de mosques atrapades dintre d’una teranyina de perversió i d’erotisme.
Stoker,
per tant, maneja una potent mescla de thriller psicològic, terror i drama domèstic, embastada per una portentosa posada en escena on cada formalisme està cuidat al mil•límetre: decorats suggerents, composicions barroques i angulacions de càmera que potencien el lirisme d’una imatge que de per si sola resulta suficient per entendre la narració.
I és que amb
Stoker
hi veiem una forma de fer cinema que trenca les normes del gènere o, més ben dit, la mirada de l’espectador occidental. Una visió cinematogràfica molt arrelada a l’extrem orient i, concretament, a la natal Corea del Sud de Park Chan-Wook on ja ha demostrat una meritòria filmografia d’excel•lents títols com
Oldboy
o
Simpaty for lady venjance
.
Ara, tot i rodar als Estats units, el director sud-coreà resta fidel al seu estil, filmant igual que si ho fes a Corea. Una bona oportunitat per mostrar al gran públic l’univers pertorbador, alhora que poètic, d’un cineasta exce·lent i d'una manera d’entendre el cinema de la que no estaria de menys prendre nota.
--
On pots veure-la? Consulta la cartellera de Surtdecasa Ebre
:
www.surtdecasa.cat/ebre/cartellera
A
També et pot interessar
Foto:
Cedida
Veure les cares del món, un exercici d'ampliació
Foto:
Cedida
Andrea Queralt: "La producció combina tota la meva pulsió artística i també certa capacitat de lideratge"
Foto:
Cedida
Les 8 històries de vida del TEDxAmposta
Foto:
www.ninodeelche.net
Niño de Elche: “Les pràctiques artístiques són una bona manera d'apartar-nos del foc”
Foto:
Cedida
Les 5 raons per no perdre't 'Los Miserables' a Tortosa
Foto:
Cedida
Anna M. Bofarull: “La fibromiàlgia és un dels pilars de la pel·lícula i l’altre és la música”