Vapor Anita

Foto: 

Arxiu Comarcal Baix Ebre
Imatge del riu Ebre amb el Vapor Anita

Les 10 curiositats del Vapor Anita

L'Arxiu Comarcal del Baix Ebre recupera documents privats inèdits sobre aquesta emblemàtica embarcació
Anna Zaera
,
03/12/2015
Entorn
Durant el segle XIX i principis del XX, els vapors circulaven aigües amunt i avall de l'Ebre transportant viatgers i mercaderies entre Tortosa i els pobles de la desembocadura. Un total de 26 vaixells de vapor van navegar pel riu en aquella època, l'últim dels quals va ser l'Anita, un símbol per als ebrencs. Enguany es compleixen cent anys de l'avarament de la mítica embarcació que havia de revitalitzar el port fluvial tortosí i la indústria naviliera. És per això que els Serveis Territorials de Cultura a les Terres de l'Ebre, l'Arxiu Històric Comarcal del Baix Ebre i el Museu de les Terres de l'Ebre han organitzat l'exposició '100 anys del Vapor Anita. 1915-2015' que, fins al 26 de febrer, es pot visitar al Palau Oliver de Boteller de Tortosa. L'exposició és una representació del llibre 'El vapor Anita, la història d'un mite', dels historiadors Albert Curto i Laura Tienda, que han fet recerca sobre l'emblemàtica embarcació i les persones del seu entorn, les famílies que la van construir i les que la van explotar. Després de visitar l'exposició, hem fet un recull de les 10 curiositats que no ens poden passar desapercebudes!

1. Per què es diu Anita?
Anita Roca (1849-1920) era la dona de Lluís Pons, un matrimoni que formava part de l'alta burgesia catalana, i els impulsors d'aquesta embarcació. Eren els propietaris de la colònia industrial de Puig-reig. I quin era el vincle amb les Terres de l'Ebre? El pare de Lluís, Josep Pons, havia fundat a Tortosa la primera fàbrica de farina i d'espellofar arròs el 1871.

2. El somni de navegar per un paradís
Navegar sempre ha estat vinculat amb la idea de llibertat. La construcció d'aquest vapor va tenir molt a veure amb les ganes d'esbargiment d'aquesta família i els seus amics cap al Delta, on tenien moltes de les seves possessions, una de les més importants l'Illa de Buda. L'exposició mostra com la família tenia un espai reservat on compartien refrigeris dalt de l'embarcació mentre es deleitaven gaudint del paisatge.

3. Una maqueta única
Aquesta exposició recupera l'única maqueta que hi ha del vapor Anita. Aquesta peça única va ser localitzada per Albert Curto i Laura Tienda a l'Ametlla de Mar. Franc Samarra va cedir una maqueta feta per Cayetano Estebanell el 1992 que destaca per la precisió dels seus elements. Estebanell va reproduir amb fusta l'embarcació arrel d'una fotografia dels anys en què aquest estava operatiu.

4. El rellotge on el temps es va aturar
L'exposició recupera aquest element autèntic del vaixell. Un rellotge-despertador que, segons els comissaris, feia la funció de marcar l'hora de sortida i d'arribada del vaixell en els seus trajectes de Tortosa a La Cava i viceversa. El rellotge, que ha estat cedit per l'última família propietària del vapor, és un aparell típic dels anys 20, com s'han encarregat de corroborar els comissaris. Aquell rellotge és va aturar a dos quarts de dues. Podem imaginar les nostres hipòtesis sobre què va passar!

5. Un preu a l'abast de les classes altes
El preu oscil·lava entre 1 i 1,75 pessetes i s'organitzaven excursions al Far de Buda. Un preu que no era massa assequible per a les classes populars. Amb l'arribada del Carrilet, el transport al Delta es va abaratir i també va permetre augmentar la càrrega que els pagesos portaven amunt i avall.

  • imatge de control 1per1

6. Les notícies al diari de l'època
En una de les vitrines, es recupera el diari del dia en què es va enfonsar el vapor. La publicació 'El Diario de Tortosa' mostra en una de les seves columnes el titular 'La botadura del vapor Anita' que explicava les operacions per intentar treure el vapor del fang on es va veure atrapat.

7. El carrilet de la Cava el condemna 
El 1924 va ser reformat per adaptar-lo als nous temps, però el Carrilet de La Cava, operatiu des del 1927, representava un transport més ràpid, més regular i més fàcil, i va condemnar a l'abandonament al vapor.

8. L'últim trajecte
El 28 d'abril de 1929 va tenir lloc el seu últim viatge, on un grup d'estudiants de l'Institut de Tortosa i de Reus van anar al far de Buda. L'exposició mostra una de les fotografies que es van fer els estudiants davant de l'embarcació. Una de les últimes del vapor Anita amb passatge.

9. L'enfonsament
La riuada de 1937 el va enfonsar definitivament davant de l'Illa de Gràcia. I és que al llarg de la història, diversos projectes han volgut convertir l'Ebre en navegable, unint Tudela i Saragossa al Mediterrani. Al segle XIX el vapor semblava ser el futur de la navegació, però de forma recurrent les condicions hidrogràfiques del riu l'Ebre se n'han encarregat de dificultar-ho o, directament, d'impedir-ho.

10. Pel forat del pany
Els comissaris van voler contextualitzar la història del Vapor Anita amb símbols de la societat tortosina actual. Per això, van optar per utilitzar la tècnica del collage en la composició de fotos i ubicar els personatges de l'època en espais actuals com, per exemple, la família Pons ubicada en una de les sales senyorials de la Cambra de Comerç de Tortosa. “D'aquesta manera ens donaven una imatge de proximitat”, diu Laura.

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

Exposició '100 anys del Vapor Anita' 
Fins al 26 de febrer
Palau Oliver de Boteller - Tortosa
Fitxa d'agenda Surtdecasa

  

A

També et pot interessar