Jump to navigation
1. Per què es diu Anita? Anita Roca (1849-1920) era la dona de Lluís Pons, un matrimoni que formava part de l'alta burgesia catalana, i els impulsors d'aquesta embarcació. Eren els propietaris de la colònia industrial de Puig-reig. I quin era el vincle amb les Terres de l'Ebre? El pare de Lluís, Josep Pons, havia fundat a Tortosa la primera fàbrica de farina i d'espellofar arròs el 1871.2. El somni de navegar per un paradís Navegar sempre ha estat vinculat amb la idea de llibertat. La construcció d'aquest vapor va tenir molt a veure amb les ganes d'esbargiment d'aquesta família i els seus amics cap al Delta, on tenien moltes de les seves possessions, una de les més importants l'Illa de Buda. L'exposició mostra com la família tenia un espai reservat on compartien refrigeris dalt de l'embarcació mentre es deleitaven gaudint del paisatge.
3. Una maqueta únicaAquesta exposició recupera l'única maqueta que hi ha del vapor Anita. Aquesta peça única va ser localitzada per Albert Curto i Laura Tienda a l'Ametlla de Mar. Franc Samarra va cedir una maqueta feta per Cayetano Estebanell el 1992 que destaca per la precisió dels seus elements. Estebanell va reproduir amb fusta l'embarcació arrel d'una fotografia dels anys en què aquest estava operatiu.4. El rellotge on el temps es va aturarL'exposició recupera aquest element autèntic del vaixell. Un rellotge-despertador que, segons els comissaris, feia la funció de marcar l'hora de sortida i d'arribada del vaixell en els seus trajectes de Tortosa a La Cava i viceversa. El rellotge, que ha estat cedit per l'última família propietària del vapor, és un aparell típic dels anys 20, com s'han encarregat de corroborar els comissaris. Aquell rellotge és va aturar a dos quarts de dues. Podem imaginar les nostres hipòtesis sobre què va passar!5. Un preu a l'abast de les classes altesEl preu oscil·lava entre 1 i 1,75 pessetes i s'organitzaven excursions al Far de Buda. Un preu que no era massa assequible per a les classes populars. Amb l'arribada del Carrilet, el transport al Delta es va abaratir i també va permetre augmentar la càrrega que els pagesos portaven amunt i avall.
6. Les notícies al diari de l'èpocaEn una de les vitrines, es recupera el diari del dia en què es va enfonsar el vapor. La publicació 'El Diario de Tortosa' mostra en una de les seves columnes el titular 'La botadura del vapor Anita' que explicava les operacions per intentar treure el vapor del fang on es va veure atrapat.7. El carrilet de la Cava el condemna El 1924 va ser reformat per adaptar-lo als nous temps, però el Carrilet de La Cava, operatiu des del 1927, representava un transport més ràpid, més regular i més fàcil, i va condemnar a l'abandonament al vapor.8. L'últim trajecte El 28 d'abril de 1929 va tenir lloc el seu últim viatge, on un grup d'estudiants de l'Institut de Tortosa i de Reus van anar al far de Buda. L'exposició mostra una de les fotografies que es van fer els estudiants davant de l'embarcació. Una de les últimes del vapor Anita amb passatge.9. L'enfonsamentLa riuada de 1937 el va enfonsar definitivament davant de l'Illa de Gràcia. I és que al llarg de la història, diversos projectes han volgut convertir l'Ebre en navegable, unint Tudela i Saragossa al Mediterrani. Al segle XIX el vapor semblava ser el futur de la navegació, però de forma recurrent les condicions hidrogràfiques del riu l'Ebre se n'han encarregat de dificultar-ho o, directament, d'impedir-ho.10. Pel forat del panyEls comissaris van voler contextualitzar la història del Vapor Anita amb símbols de la societat tortosina actual. Per això, van optar per utilitzar la tècnica del collage en la composició de fotos i ubicar els personatges de l'època en espais actuals com, per exemple, la família Pons ubicada en una de les sales senyorials de la Cambra de Comerç de Tortosa. “D'aquesta manera ens donaven una imatge de proximitat”, diu Laura.
Exposició '100 anys del Vapor Anita' Fins al 26 de febrer Palau Oliver de Boteller - TortosaFitxa d'agenda Surtdecasa