Fum de Calinquenyo

Foto: 

Surtdecasa
Equip de 'Fum de Caliquenyo'

Miquel Simón: "La intenció és crear productes propis, principalment de teatre musical"

'Fum de Caliquenyo' es representarà els propers dies 20 i 21 d'agost a l'auditori de La Unió Fiharmònica d'Amposta
Anna Zaera
,
11/08/2016
Espectacles
'Fum de Caliquenyo', ambientada a l'Amposta del 1915 és la història d'amor de Saoret i Maria, dos joves de la ribera que, malgrat l'enemistat familiar i les males arts de Joanet – un 'senyorito' que està acostumat a aconseguir tot allò que vol— no renunciaran al seu amor. L'obra, tot i el seu toc irònic i desenfadat, vol homenatjar la figura d'una gent que va haver de viure en condicions molt dures a principis del s. XX i durant gran part d'aquest. Per això, està construïda sobre la base dels enfrontaments socials de l'època: homes - dones, rics - pobres (o molt pobres) i, fins i tot, ja en l'àmbit local, poble - ribera. Aquest musical, escrit pels germans Miquel i Tomàs Simón es representarà els propers dies 20 i 21 d'agost a l'auditori de La Unió Fiharmònica d'Amposta. Es tracta d'un muntatge d'Esgambi Teatre, companyia creada recentment que vol apostar pel teatre musical a les Terres de l'Ebre. Hem parlat amb Miquel Simón.
"Intenta homenatjar una gent que, en unes condicions molt dures, va viure a Amposta i la ribera fa cent anys. Una gent que va viure el procés de construcció del Pont Penjant mentre s'esllomaven a la ribera treballant o amb les seves vides miserables"

- 'Fum de Caliquenyo' és un musical que rememora l'època de construcció del Pont Penjant d'Amposta. Quina idea de la ciutat volieu transmetre?
Més que una idea, el que intenta és homenatjar una gent que, en unes condicions molt dures, va viure a Amposta i la ribera fa cent anys. Una gent que va viure el procés de construcció del Pont Penjant mentre s'esllomaven a la ribera treballant o seguien amb les seves vides miserables. 

- Creus que reivindica les arrels de la identitat ampostina? Creieu que la identitat ampostina té punts de contacte amb la d'altres pobles de l'Ebre i de València? 
Encara que avui dia les identitats cada volta estan més diluïdes, és inevitable trobar en l'obra trets identitaris, ja sigui a través del llenguatge, de les situacions que es plantegen o del caràcter dels mateixos personatges. És evident que existeixen paral·lelismes entre tots els pobles de l'Ebre i els de València, només cal llegir autors com Jesús Moncada o Blasco Ibáñez per confirmar-ho.

- Quins caràcters heu volgut plasmar en el repartiment?
Es tracta d'una obra plena de personatges i elements enfrontats. Per un costat ens trobem amb el món dels hòmens, rudes i feréstecs, que es passen el dia treballant o a la taverna, on miren d'oblidar per uns moments la vida miserable a la qual estan lligats sense remei. A l'altra banda, les dones, fortes i lluitadores, s'enfronten als seus marits i reivindiquen una vida més justa. Una altra dualitat és la de la vida a la ribera, salvatge i dura, i la del poble, més amable i "civilitzada", entre cometes.

- Aquesta obra representa la voluntat de crear una companyia de teatre estable a Amposta. Per què ara? 
De fet, la iniciativa va sorgir a partir del moment que vam agafar les regnes d'aquest projecte per donar-li una nova dimensió. Des del primer moment, vam veure clar que ens enteníem molt bé com a equip i que no havíem de deixar de treballar junts després de 'Fum de Caliquenyo'. Així que la intenció és crear productes propis, principalment de teatre musical, i vendre'ls a qui els interessi.

- Com ha estat el treball en equip? Em consta que ha estat una immersió ebrenca per molts dels actors, que han après el dialecte, veritat?
El treball en equip està sent fantàstic, comptem amb un equip humà extraordinari que ens està posant les coses molt fàcils. Hi ha actors provinents d'altres llocs de la província i també de Barcelona, i alguns d'ells han hagut de fer una immersió lingüística per donar més veracitat als seus personatges i, encara que estan envoltats de bons assessors, això dóna peu a moltes situacions divertides durant els assajos.

- Teniu més projectes en ment?
Més que projectes tenim idees en ment que caldrà posar sobre la taula quan acabi aquesta producció. Allò important és que hi ha moltes ganes de seguir treballant junts i creant noves propostes perquè la gent gaudeixi amb elles.

- Com és el procés d'escriure una obra de teatre? 
Tal com nosaltres hem creat l'obra, el primer que vam definir va ser l'escenari i la història per a després crear els personatges, dotar-los de caràcter i personalitat i decidir quina relació hi hauria d'haver entre ells. Un cop fet aquest primer pas, ve la feina de redacció del text i consensuar en quins llocs s'afegiran cançons i quin caràcter tindran. Quan l'obra està acabada és el moment de revisar-la i acabar d'ajustar el text de les cançons a la música. Tot plegat és una tasca llarga i minuciosa, encara que enormement gratificant quan ho veus en escena.

  • imatge de control 1per1

 Tu i el teu germà, què és el que més teniu en compte? Com definiríeu el vostre estil?
És difícil definir el nostre estil, ja que tot just acabem de començar a treballar plegats en l'àmbit del teatre musical. Tot i així, cadascú té les seves influències, tant literàries com musicals. Per exemple, Tomàs és un apassionat dels musicals clàssics de Brodway i el West End i, a nivell de casa nostra, d'Albert Guinovart. Pel que fa a mi, a l'hora d'escriure l'obra, m'he deixat emportar per autors tan diversos com Bertold Brecht, Jesús Moncada o Sebastià J. Arbó.

 

  • imatge de control 1per1

Més informació: 

Musical 'Fum de Caliquenyo'
Dies 20 i 21 d'agost - Amposta
Fitxa d'agenda Surtdecasa

 

A

També et pot interessar