Manuel Cohen

Foto: 

Anna Zaera
Manuel Cohen

Manuel Cohen: “M'agrada fotografiar l'ànima dels llocs que han quedat abandonats”

El fotògraf francès publica el llibre 'Absència' amb imatges del Nucli Antic de Tortosa
Anna Zaera
,
17/08/2015
Llibres
Avui comença l'enderroc de les cases de la façana fluvial de Tortosa. Els braços-màquines fan els primers moviments per començar a treure la runa i després fer-les caure i desaparèixer per sempre. On va haver vida, quedarà un espai buit. Ple d'absències intangibles. Precisament avui és el dia que he quedat per entrevistar el prestigiós fotògraf francès Manuel Cohen (Neuilly-sur-Seine, 1962) que fa poques setmanes presentava a Tortosa el seu llibre ‘Absència’, un recull de fotografies del nucli antic de Tortosa, on s'evidencia a través de la tècnica de la superposició, la identitat d'un barri on conviu la bellesa del patrimoni amb la decadència del deteriorament d'alguns edificis. Les fotografies han inspirat el poeta Carles Duarte que ha sumat els seus versos a les imatges de Cohen per completar l'edició d'aquesta obra. Manuel Cohen, fill del prestigiós fotògraf Robert Cohen, que va fundar l’agència internacional AGIP, viu entre Barcelona i París, però fa poc que s'ha comprat una caseta als Ports. Aquest és l'espai que ell ha triat per contemplar la bellesa de la vida, mentre es mou d'un lloc a l'altre del món, en busca d'aquesta diversitat cultural que tant el fascina.
"Quan vaig veure el Nucli Antic per primer cop, em va semblar extraordinari. Molt abandonat, però amb racons molt acollidors, que evocaven per a mi molta nostàlgia, però també molta harmonia. És un lloc autèntic"

- Per què ets fotògraf?
El meu pare em va ensenyar des de petit fotografia analògica. He viatjat per tot el món fent reportatges de l'agència del meu pare. Vaig deixar la fotografia durant un temps, però hi vaig tornar fa 10 anys perquè és el que realment m'apassiona.

- Per què t'apassiona?
Perquè em permet combinar els viatges amb la descoberta de diferents mosaics culturals. I intentar donar la meva visió del que he tingut la sort de descobrir.

- És una fotografia en la que transmets emocions?
A la fotografia de reportatges has de ser ràpid, no hi ha temps per a la reflexió. En canvi, a mi, sempre m'ha agradat la fotografia més relaxada i conceptual. En la fotografia de patrimoni he trobat una dimensió més espiritual. M'agrada fotografiar la bellesa de tot el que hi ha en aquest món. He rebutjat molts encàrrecs de conflictes i desastres. En el cas de Tortosa, tot i la decadència del Nucli Antic, hi ha molta bellesa.

- Què és per a tu la bellesa?
Ho expresso millor amb la fotografia que amb paraules. Però la bellesa és tot allò que em provoca una emoció forta, de sorpresa, un èxtasi que em commou. Un moment en què et sembla que ho tinguis tot.

- Amb Tortosa vas tenir aquest flash?
Quan vaig veure el Nucli Antic per primer cop, em va semblar extraordinari. Molt abandonat, però amb racons molt acollidors, que evocaven per a mi molta nostàlgia, però també molta harmonia. És un lloc autèntic.

- En els darrers anys, el Nucli Antic de Tortosa ha canviat molt...
Sí, s'ha de vigilar que no es converteixi en una ciutat massa turística, com ha passat en llocs com Dubrovnik, on totes les botigues del barri i els espais d'artesans han passat a ser negocis de souvenirs. Quan això passa, es perd tota l'essència.

- Les teves fotos van acompanyades dels poemes de Carles Duarte...
Quan va veure les fotos, es va sentir inspirat. I vam decidir combinar poemes amb la fotografia. És una combinació de dos arts: l'art visual i l'art de l'escriptura.

 

  • imatge de control 1per1




- Què creus que t'inspira la sensació d'absència?
M'agrada fotografiar l'ànima dels llocs que han quedat abandonats. He tingut la mateixa sensació al fotografiar espais amb restes arqueològiques, com Palmira a Siria o Pompeia a Itàlia. Estàs fent fotos en un lloc on han viscut els nostres avantpassats i, en certa manera, és com si notessis la seva presència en aquests llocs buits. On es van estimar, on van menjar, on van dormir, on es van odiar, on va haver drames i felicitat... En el moment de la fotografia és com si jo sentís tot aquest pes d'allò viscut. Estàs trepitjant la terra que fa 3000 anys va trepitjar una altra gent i això provoca un sentiment molt fort.


- Has estat a Corbera d'Ebre?
No, però me n'han parlat molt. He d'anar-hi!

- Per què utilitzes la superposició en les teves fotografies? És com si vulguessis mostrar la unió de les façanes amb les imatges interiors de les cases?
Sí, és una metàfora. Cada imatge és la combinació de dues fotos que ja es van fer amb la idea d'ajuntar-se. És un treball conceptual previ. M'ha costat molt temps valorar les geometries i les llums de les dues fotos. Havien d'encaixar.

- Hi ha fotografies que són properes al minimalisme, altres cubistes i altres barroques...
Sí, les fotografies amaguen molts detalls, uns espais des d'on n'endevines d'altres. També hi surten persones desdibuixades.

- Les fotografies i els poemes mostren una certa denúncia a l'especulació immobilària?
Sí, l'especulació pot ser tan destructiva com una guerra. S'ha de recordar.

Més informació: 

Fitxa del llibre 'Absència', de Manuel Cohen i Carles Duarte
Pagès Editors

   

A

També et pot interessar