Foto: 

CEDIDA
El pati com espai cohesionador de tota la comunitat educativa

Sortir al pati per jugar i aprendre més

Ens fixem en algunes escoles del Penedès que estan millorant els seus patis per convertir-los també en espais educatius
Gemma Urgell
,
22/03/2017
Família
Anar al pati no és només esmorzar, jugar a futbol o a fet i amagar. El pati és l’espai principal de lleure dels infants. És on hi juguen, on fan amics i construeixen noves relacions socials. És, en definitiva, també un espai educatiu que cal aprofitar. I, sota aquesta premisa, algunes escoles del Penedès hi estan treballant. El pati com espai cohesionador i integrador; no només dels alumnes, també de tota la comunitat educativa. Espais motivadors per experimentar i crèixer. A continuació, membres de les comunitats educatives de quatre centres del Penedès ens expliquen com ho fan i què estan aconseguint.

Escola Àngels Garriga (El Vendrell). Un projecte participatiu i col·laboratiu per millorar el pati de l’escola

“El Garriga es mou pel pati” és un projecte que busca la implicació de tots: alumnes, professors i famílies. Com ens expliquen els representants de l’Associació de Mares i Pares, “el pati és el lloc que compartim tots, és el que veiem nosaltres quan els recollim a l’escola i un espai on ells passen moltes hores”. En definitiva, “volem fer els patis de l’Àngels Garriga més moderns i atractius per als alumnes i, alhora, que hi continuïn aprenent. I l’objectiu invisible és estrènyer llaços entre escola i les famílies i cohesionar més totes les potes de l’escola: mestres, alumnes i famílies”.  

El projecte disposa d’una web pròpia i pàgina al Facebook on es va informant de tot el procés de participació i s’hi poden fer aportacions. També han fet diferents campanyes de visibilitat: penjar cartells, folrar arbres, posar pancartes i han repartit plànols dels patis a tots els alumnes perquè, a casa seva, expliquin què hi posarien en cada espai. Pel que fa els mestres, han treballat el tema a les aules amb els seus alumnes i hi ha professors que fan d’enllaç entre tot el claustre de professors i els pares que lideren el projecte.  Ja han recollit les idees i ara, en assamblea oberta, decidiran les que desenvoluparan: “volem deixar clar que és un projecte que neix al nostre cap i que el farem amb les nostres mans, caldrà doncs arremangar-nos i construir allò que haguem somiat entre tots”. Afegeixen que, en relació al professorat i a la direcció la col·laboració és estreta, i remarquen que “sense la implicació dels mestres de l’escola, el projecte no és viable. Són ells qui millor coneixen els patis, les dinàmiques que hi ha i les possibilitats de futur dels espais”.

  • imatge de control 1per1

L'escola Àngels Garriga està en procés de millorar el pati amb l'ajuda de tots.
 

Escola L’Arjau (Vilanova i la Geltrú). El pati, però també els passadissos poden ser entorns pedagògics

Ja fa dos cursos que l’AMPA de l'Arjau desenvolupa un projecte de millora dels espais amb la participació de les famílies i l’equip docent. Amb l’èxit que han tingut, aquestes millores s’estan estenent també dins de la pròpia escola: “Hem començat pels passadissos perquè pensem que també són espais educatius, no són simplement espais de pas. Poden ser també entorns pedagògics en un ambient o clima més lúdic i distès. Per exemple, s'han creat zones de lectura amb sofàs amb palès i coixins, catifes, prestatges amb llibres o racons artístics”.

L’Arjau forma part del projecte Escola Nova 21, en què, segons ens expliquen, “s’entén l'educació des d'una nova perspectiva en la qual, entre d'altres aspectes, no només els mestres /escola participen en l'educació dels nostres fills, sinó que les famílies són part molt important per consolidar el projecte”. A més, en les millores del centre s’ha pensat des d’una perspectiva sostenible usant materials reciclats. Consideren que a més de contribuir en la millora dels espais i en què esdevinguin espais d’aprenentatge més enllà de l’aula, “aquest treball està afavorint la relació amb l'equip de mestres i les famílies; ens estem implicant tota la comunitat educativa”.

Estan molt satisfets pels resultats de la iniciativa i remarquen que “els colors, la llum, l’energia que es fa sentir en els espais, provoca més i més idees, col·laboracions i implicacions de tothom. Els alumnes estan més contents i van més motivats perquè senten que la seva escola és acollidora i que poden formar part de la seva transformació. I els mestres s’afegeixen a aquesta feina perquè veuen el resultat positiu de tot plegat”.


Cuinetes, espais sonors i zones de lectura, algunes de les propostes de l'Arjau.
 

Escola Mas i Parera (Vilafranca del Penedès). Per un pati actiu on es pugui jugar, experimentar i interactuar

El projecte es desenvolupa a través de reflexions i propostes de la Comissió de Pati Actiu, espai format per la direcció de l'escola, mestres i pares i mares d'alumnes. Les idees que surten de la Comissió s'executen en jornades de treball (i lúdiques) en horari no lectiu (generalment, dissabtes o diumenges). Es busca millorar el pati des de dues vessants: “la transformació física amb la incorporació de petites instal.lacions fetes amb plantes, fustes de palets i materials reciclats; i, l’altra i la que dóna sentit a tot plegat, és el canvi en les dinàmiques d'ús del pati, de manera que els alumnes puguin barrejar-se per edats i tinguin un ventall ampli de recursos per jugar, experimentar i interactuar”. Un element clau en el moment de la implementació final, expliquen que serà el paper dels mestres que fan guàrdia al pati, els quals hauran de tenir un paper actiu com a dinamitzadors d'activitats.

Pel que fa la participació de les famílies, reconeixen que havia estat sempre una preocupació en el centre; tot i això, la consolidació i maduresa dels projectes de la direcció de l’escola, els nous membres de la junta de l’AMPA i el fet d’haver trobat un projecte que engresqui a les famílies, fa que aquesta iniciativa estigui tenint molt d’èxit superant fins i tot les expectatives previstes. “Pensem que són moltes les aptituds necessàries per a un projecte d'aquesta envergadura, fet que ha facilitat que ningú se senti exclòs”. Alhora, reiteren que un dels factors clau de l’èxit d’aquest i altres projectes desenvolpats per l’AMPA és “la humilitat i aposta decidida per millorar la qualitat educativa de l'alumnat per part de la direcció de l'escola. No hi ha proposta que fem des de l'AMPA que no sigui, com a mínim, rebuda amb bons ulls”.


Un teatre al pati, espai ideal per fer comunitat tota l'escola

Escola Vora del Mar (Cubelles) Un pati més respectuós amb les diferents inquietuds dels nens i nenes

Parlem amb la Mercè Garcia, directora del centre, que ens explica que aquest projecte busca una millora de la convivència i que va iniciar-se aquest curs, a partir d’una necessitat i reflexió al claustre per intentar reduir els conflictes al pati. Alhora, el projecte també s’emmarca en d’altres innovacions que estan duent a terme a l’escola, com a participants que són d’Escola Nova 21 i d’Escola Verda.

A l’inici de curs van decidir suprimir el joc de pilota a l’estona d’esbarjo ja que portava molts conflictes entre els nens: “la pista ens ocupa el 75% de l’espai de pati i per tant, era el centre de l’activitat de joc i la resta d’alumnes havien de buscar zones més reduïdes”. Ara es fan d’altres activitats: discoteca al pati, bibliopati, jocs gegants, jocs de taula o pintar mandales, per exemple. Segons la directora, els conflictes al pati s’han reduït un 80%. I a partir d’aquí s’ha volgut ampliar i millorar l’entorn compartint aquestes propostes amb les famílies. S’ha creat una comissió mixta i s’ha elaborat un pla d’acció on, per exemple, aquest primer trimestre s’han creat ambients als espais de pati d’educació infantil i ara mateix s’està acabant de pintar jocs a terra. Properament faran actuacions que ja s’han compartit amb la comissió com l’espai de paletes, el rocòdrom, un espai chill out i un vaixell fet amb rodes.


Dissabtes i diumenges, tots treballen per millorar el pati.

A

També et pot interessar